کمالی سروستانی :همایون یزدانپور بخشی از تاریخ و فرهنگ شفاهی شیراز است

خبر پارسی – پیشکسوت و پژوهشگر مطبوعات فارس معتقد است : همایون یزدانپور به ادبیات رسانه ای شیراز و فارسِ بعد از انقلاب حق بر گردن دارد.

ادای دین به همایون یزدانپور

سیروس رومی در بیست و هفتمین نشست روزنامه نگار در زوم که مروری بر فعالیت ها و کارنامه رسانه ای “همایون یزدانپور” داشت،با مرور کارنامه کاری این روزنامه نگار در روزنامه خبر جنوب او را از جمله کسانی دانست که از اولین شماره با این روزنامه با سابقه همکاری داشته که تا امروز نیز این همکاری دوام آورده است و از این لحاظ ثبات کاری او در روزنامه خبر جنوب یک امتیاز برای وی شمرده می شود.

رومی یادآور شد: یزدانپور ابتدا در صفحه هنر و اندیشه روزنامه خبر جنوب نقش آفرینی می کند و از سال ۷۴ نگاه پنجشنبه  را که خود من در سال ۷۲ پایه گذاری کرده بودم منتشر کرد و معتقدم هیچکس بهتر از او نمی توانست نگاه پنجشنبه  را به عنوان یک ضمیمه ادبی منتشر کند.او صفحه هنر و اندیشه و نیز پیوست ادبی نگاه پنجشنبه  خبر جنوب را با هدف گسترش فضای ادبی در شهر شعر و ادب منتشر کرد و از این منظر باید به آقای واحدی پور مدیر مسئوول روزنامه تبریک گفت که از توانایی زیر مجموعه خود به درستی استفاده می کند.

این پژوهشگر در پایان اظهار امیدواری کرد بتواند کتاب ادبیات در مطبوعات را نیز منتشر کند تا دین خود را از این طریق به همایون یزدانپور ادا کند.

صدای ماندگار تلویزیون

دیگر پیشکسوت مطبوعات فارس نیز به سابقه همکاری همایون یزدانپور در روزنامه “پیغام امروز” اشاره کرد و در سخنان کوتاهی از صدای ماندگار این فعال رسانه ای در رادیو و تلویزیون فارس به نیکی یاد کرد.

حقگو با اشاره به اینکه گویندگان تلویزیون اغلب عادت دارند متن خود را از روی نوشته بخوانند،گفت: بسیاری از گویندگان تلویزیون به محض اینکه متن را می گذارند کنار،اجرای آنها افت می کند و به اصطلاح دچار سکته در اجرا می شوند؛اما همایون یزدانپور اغلب به صورت بداهه اجرا می کند و کمتر دیدم از روی متن بخواند.

پیشکسوت مطبوعات فارس،صدای قشنگ و گرم همایون یزدانپور،به همراه اجرای مسلط او را افتخاری برای شهر شیراز و دیار فارس دانست و گفت: صدای یزدانپور از جمله صداهای ماندگار تلویزیون ایران است.

فرهنگ فارس مدیون مردانی همچون همایون یزدان پور است

در این نشست امین عطایی دیگر پیشکسوت روزنامه های شیراز نیز به خوانش یادداشت خود پیرامون یزدانپور پرداخت و گفت: در صحن خیابان هدایت شیراز ، مردانی طلایه دار یک نسل تازه فرهنگی شدند.یک نسل تازه فرهنگی که مجال و فضائی می خواستند برای رها شدن و دیده شدن.نسلی که التهاب حضور در کنار استخوان خورد کرده های فرهنگی این سرزمین را داشتند.

“نگاه پنجشنبه” ، دُردرّی و “هنر و اندیشه” از پیشروان این حرکت فرهنگی در جنوب کشور بودند که سیروس رومی، کوروش کمالی ، همایون یزدان پور و عباس بیاتی پرچمداران این حرکت بودند.ولی آنکه در صحن خیابان هدایت ماندگار شد ، امیر همایون یزدان پور بود .

سیروس از هفته نامه به روزنامه رسید و تاریخ را برگزید ، کوروش ” یاران یکشنبه  ” را دور هم جمع کرد ، و عباس ، سال ها دوری کرد تا عصر پنجشنبه یکی صدایش کرد!

حدود سی سال پس از تولد نگاه پنجشنبه ، غلامحسین واحدی پور تبریزی ، اعتراف می کند که شاملو کتاب هفته اش سالیان سال است که در اندیشه اش جا خوش کرده اند و فکرش مشغول چگونگی شکل دهی کتاب هفته نگاه پنجشنبه بوده چون معتقد است که : نظام ما یک نظام فرهنگی است و به قول کوروش کمالی : روح ماندگار شیراز را ، فرهنگ این شهر می سازد.

واحدی پور در شروع نگاه پنجشنبه می گوید : اصول کار را بر روی نقد و تحلیل آثار بزرگان گذاشته و اسفند ۹۰ با عباس عبدی ، آیدین آغداشلو و کاظم چلیپا شروع می کند. البته فصل نامه بین المللی “نوشتا ” با سبک و سیاق خاص خودش حدود ۳۰ شماره است که منتشر می شود آن هم با سردبیری محمد حسین مدل و همکاری حسین آتش پرور ‌.

 تحلیل محتوایی “نگاه پنجشنبه” دوران جناب یزدان پور بر عهده دیگر بزرگان قرار دارد اما نگاه من به نگاه پنجشنبه و به همایون خان از منظر دیگری است.نگاه به یک باغ سرسبز مهیای شکفتن غنچه های تازه و باغبان عاشقی ک می گوید :

” اسب رهوار مرا زین کن ،

باید از من سوی ما کوچید .

شهر رم کرده است اینجا

من دلم تنگ است

و اینجا من غریبم سخت ‌…”

 من دو افتخار در این بخش گرافیک مطبوعاتی داشته ام :

اول – طراحی نشانه یا لوگوی نگاه پنجشنبه که به نشانه تعلق سرزمین ، در دل آرامگاه حافظ آرام گرفته بود و نزدیک به ۳۰ سال در صفحه اول این ضمیمه ادبی جا  داشت و با شکل گیری کتاب هفته تغییر فرم داد.

 یادآوری این نکته ضروری است که امکانات طراحی لوگو و نشانه در سال ۷۲ در موقعیت یک روزنامه محلی ، فقط روان نویسی و خط کش و یک شابلون بود.

دوم اینکه: اولین خواننده هر شماره “نگاه پنجشنبه ” و ” هنر و اندیشه” من بودم و دلیل آن نیز طراحی صفحات آن و آمادگی ذهنی برای خلق فضای ویژه مطالب،البته با توجه به امکانات آن سال ها بود.

قطعا مطلع هستید که ایده آل ترین صفحه آرایی یک نشریه فرهنگی ادبی ، این است که روحیه بصری صفحه ، مناسب با موضوع آن باشد ، اما ایده آل تر از آن ، سردبیر و دبیر صفحه همفکر و مطلع است  که در کاراکتر جناب یزدان پور نهفته بود.

ضرباهنگ تصاویر ، تناسب تعادل و توازن و ترکیب بندی مناسب در طراحی صفحات نگاه پنجشنبه و هنر و اندیشه ، مرا به سمت تصویر سازی و کولاژ کاری کشاند که هنوز هم پس از سال ها نشریات استانی این روز ها در صفحات فرهنگی خود حتی با کامپیوتر به کپی کردن برخی کارها می پردازند .

شایسته است که در این مجال ، به ذکر خیر و اظهار آرزوی سلامتی برای رفیق شفیق خودم در روزنامه خبر ، جناب عباس صباغ زاده بپردازم که پس از عدم حضور من در روزنامه و از سال ۷۴ وظیفه طراحی نگاه پنجشنبه را تا مدتی به عهده داشتند.

باید تاکید کنم که روزنامه های رسمی با قالب صفحات خشک و روتین خود در حوزه های خبری ، سیاسی و اقتصادی ، مجال و فرصتی برای طراحی خاص و بروز ذوق و احساس ندارد و تنها گریز گاهی که برای خلق و نوآوری و یا تغییر شکلی و بصری وجود داشتد، صفحات ادبی، هنری روزنامه خبر یک کلاس و درس موفق بود که ما را به دنیائی تازه رهنمون می کرد . حضور در این دنیای تازه و آنچه باعث بروز خلاقیت ها ، نوآوری ها و در یک کلمه رشد و تعالی در هر عرصه خصوصا رسانه با گرایش فرهنگی می شود ، بستر و زمینه مناسب و در راس آن مدیر و سردبیر آگاه ، اهل فن و همدل است که نگاه پنجشنبه و هنر و اندیشه و جناب یزدان پور در راس آن است .

با افتخار اعلام می کنم که آنچه به عنوان طراح و صفحه آرا نگاه پنجشنبه در رزومه فرهنگی و رسانه ای من و سایر همکاران قرار دارد ، مرهون سخت کوشی و مساعدت های استادم جناب واحدی پور ، در روزنامه خبر و بزرگانی چون آقایان رومی، یزدان پور ، بیاتی و کمالی است و تاکید می کنم : فرهنگ فارس مدیون مردانی همچون همایون یزدان پور است.

این گزارش می افزاید:سیروس پاک فطرت عضو شورای پنجم شهر شیراز در این برنامه همایون یزدانپور را یک چهره مطبوعاتی دانست که کارکرد رادیویی او به واسطه صدای گرمش بیشتر جلوه می کند.

آرامش با صدای همایون!

پاک فطرت رادیو را یک رسانه جمعی دانست که صدای مجری و گوینده آن حلقه وصل مخاطب با آن است و صدای گرم و شیوا هر شنونده ای را پای آن میخکوب می کند ،لذا وقتی همایون یزدانپور در رادیو برنامه دارد به همه شنوندگان خود یک آرامشی می بخشد تا خستگی را تن آنها بیرون کند.مردم فارس و حتی بخشی از مردم کشورمان به صدای زیبا و دلنشین و قشنگ او عادت دارند و خوشبختانه در برنامه تلویزیونی مشاعره می بینیم که فرزند ایشان نیز پا به پای وی برنامه را به خوبی اجرا می کند و نوید تولد یک همایون دیگر را برای تلویزیون فارس می دهد.

ماندگاری یزدانپور در ذهن و زبان مردم فارس

محمد عسلی مدیر مسئوول روزنامه عصر مردم نیز با تمجید از کارنامه کاری همایون یزدانپور کاراکتر چند وجهی او را در حوزه رسانه یادآور شد و گفت: شاید اگر یزدانپور نقش های متفاوتی در حوزه رسانه بازی نمی کرد شاهد خلاقیت بیشتری از او در حوزه مطبوعات بودیم.او بدون تردید یک در ذهن و زبان مردم فارس جایگاه شایسته ای دارد .

وی با اشاره به چند دهه فعالیت مطبوعاتی و رادیو ،تلویزیونی همایون یزدانپور گفت: در کار فرهنگی بازنشستگی معنایی ندارد و بسیاری از فرهیختگان در سنین بالا رشد بیشتری داشتند.

مدیر مسئوول روزنامه عصر مردم در ادامه  از ۷ روزنامه فعال در شیراز یاد کرد و گفت:برخی از این روزنامه ها اگر حمایت نشوند به زودی تعطیل خواهند شد و من امیدوارم مسئوولین در جهت اعتلای فرهنگ فکری اساسی کنند و اجازه ندهند که بیش از این خون به دل مدیران روزنامه ها برود.

کارگاه شعر “نگاه پنجشنبه “

همایون یزدانپور نیز در نشست نگاهی به سوابق و فعالیت های رسانه ای خود از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس تشکر کرد و نقش ضمیمه ادبی روزنامه خبر جنوب یعنی “نگاه پنجشنبه ” را به یک کارگاه شعر تشبیه کرد و گفت: در کارگاه شعر “نگاه پنجشنبه ” خیلی ها بالیدند که شاید مهمترین آنها ” ایرج زبردست” رباعی سرای معروف شیراز است.

یزدانپور گفت: وقتی زبردست با ما شروع به کار کرد به او توصیه کردیم دوبیتی نگوید و برای بهتر شدن کارش از علی ترکی دیگر شاعر شیرازی کمک بگیرد. زبردست را به گفتن رباعی تشویق کردیم که در نهایت به آنجا رسید که نشان درجه ۲ شعر را گرفت و در کشور رباعی های او معروف است.

یزدانپور با تاکید بر کشف استعدادهای جوان شعر شیراز و استان فارس توسط نگاه پنجشنبه  گفت:یک زمانی نگاه پنجشنبه  در اختیار چند شاعر محدود می شد اما الآن برخی از شاعرانی که شعرشان را چاپ می کنیم نمی شناسم در هر حال خوشحالم که حسین واحدی پور فرصتی در حوزه فرهنگ و ادبیات در اختیار من قرار داد تا بتوانم در این حوزه به همشهریانم ادای دین کنم و البته جناب واحدی پور این فرصت را نه تنها برای من و نه تنها برای حوزه فرهنگ و ادب که در دیگر حوزه ها نیز فرصت های گرانقدری را در اختیار جوانان و نخبگان و دانشگاهیان و هنرمندان و مدیران و رزشکاران و سیاستمداران قرار داده تا استان پهناور فارس بر روی ریل رشد و توسعه و موفقیت قرار بگیرد و همینجا قدردان زحمات بی پایان این مرد بزرگ حوزه رسانه هستم.

یزدانپور بخشی از تاریخ و فرهنگ شفاهی شیراز است

در پایان این نشست کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز با تمجید از چند دهه فعالیت رسانه ای همایون یزدانپور گفت : او هم همایون است و هم فرخ ،هم زیبا است و هم دلنشین،هم شاعر است و هم نویسنده،هم کاردان است و هم عاشق اگرچه گاهی اوقات خوبی های زیاد او باعث می شود،در نقد و انتشار آثاری که به او می رسد کمی سهل و آسان بگیرد و شاید گاهی اوقات می خواهد کمک کند عده ای رشد کنند و البته گاهی هم شرم حضور همیشگی است که همایون عزیز دارد.

دبیر انجمن ادبی یاران یکشنبه افزود: همایون یار ماست،یار یکشنبه. نزدیک به ۲۵ سال است که یکشنبه های اول هر ماه خدمت ایشان هستیم و در آن انجمن نیز از محضر ایشان فیض می بریم و همیشه شعرهای او ،شعر های دلنشینی بوده و مطالب و سخنانش همواره بخشی از تاریخ و فرهنگ شفاهی شیراز است.

کمالی سروستانی حضور پرقدرت و خستگی ناپذیر یزدانپور را در تلویزیون فارس ستایش کرد و گفت: از وقتی تلویزیون سیاه و سفید بود یزدانپور بود تا الآن که تلویزیون ها دیجیتال شده باز هم یزدانپور هست!و جالب اینکه صدا و چهره او خیلی تغییر نکرده و این نشان می دهد نوع نگاه او به زندگی نشاط آفرین و امید بخش است. ما نیز برای او آرزوی موفقیت می کنیم و امیدواریم که این تاثیر آفاقی و انفسی که او در حوزه رسانه داشته تدوام داشته باشد و ایشان در سال های پیش رو موفق تر از همیشه باشند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.