پیشنهاد مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس: نصب المان های کتاب در شیراز /کتاب را با دیدگان روشن ببینیم/واژه کتاب را مثل واژگان آب و بابا به کوکان بیاموزیم

خبر پارسی – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آغاز آیین “کتاب میراث ماندگار” که به مناسبت هفته کتاب برپاشد گفت: کجاست المان های کتاب در استان فارس و شیراز تا چشم انداز شهرمان مملو از نمادهایی از فرهنگ کتاب خوانی باشد.

۳۱۱۷۱۴_orig
در ادامه برنامه های گرامیداشت هفته کتاب، کتابدار و کتابخانه در دبستان بعثت ناحیه یک شیراز با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و کتابخانه های عمومی استان فارس جشن کتاب در میان نونهالان برگزار شد.
بهزاد مریدی با اشاره به اینکه امروز زبانِ چشم ما گویا تر است و بسیاری از چیزها را می بینیم و دوست داریم که ببینیم، گفت: ما همیشه شنیده ایم و گفته ایم و شاید کمتر دیده ایم، اگر قرار است چیزی برای ما عزیز و عزیزتر شود، نباید فقط بگوییم و بشنویم بلکه با تمام وجود تلاش کنینم تا ببینیم، همچون کتاب که بهتر است آن را دید و لحظه لحظه قدم هامان و بازیکردن هایمان و در همه جای این شهر و مدارس زیبایمان، کتاب را با دیدگان روشن ببینیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آغاز آیین “کتاب میراث ماندگار” که به مناسبت هفته کتاب برپاشد، اظهار داشت: اگر چیزی را نبینیم فکر خریدنش را چگونه در سر بپرورانیم و دلمان بکشد که در پاساژ ها و مغازه های مختلف آن را بدست آوریم و اگر در خانه بنشینیم، لذت خریدن را نخواهیم برد، پس همه ما باید تلاش کنیم تا کتاب در همه جای شهرمان حضور داشته باشد و در بهترین جای ممکن کتابخانه و کتاب را ارائه دهیم تا با درهای باز همگان به راحتی در مسیر های روزانه شان با آن مواجه شده و لذت ورق زدن و مطالعه را پیدا کنند.
جای مجسمه کتاب در شهر خالیست
مریدی با بیان اینکه جای مجسمه کتاب در شهر خالیست، گفت: باید کاری کرد که مردم از وسط کتاب عبور کنند و حتی در مسیر رفت و آمدشان در شهر و خیابان و پیاده رو ها با کتاب روبرو شوند و دائم آن را ببینند و همچنین در کنار کتاب، یک عالمه مجسمه و تندیس مرتبط را با دیدگانشان هر روز مشاهده و باور کنند.
این مقام فرهنگی استان بیان داشت: کجاست المان های کتاب در استان فارس و شیراز تا چشم انداز شهرمان مملو از نمادهایی از فرهنگ کتاب خوانی باشد و نگاه شهروندان را اندیشیدن، مطالعه و کسب دانش پر کند تا دلمان طالب خرید کتاب و خواندن آن گردد که این همت شهرداران و والدین را می طلبد تا در شهر و خانه هایمان با دکورهایی از کتاب و ترویج آن به سراغش رویم و در دسترسش قرار دهیم.
دبیر انجمن کتابخانه های عمومی فارس، با دعوت از همه اهالی مدرسه زیبا نام “بعثت” با حضور در نمایشگاه بزرگ کتاب، پیشنهاد تشکیل توری ویژه را از مسئولان، معلمان و دانش آموزان داد تا از این طریق در ایام برپایی نمایشگاه یادشده همه با هراهی هم از امکان فراهم آمده برای این شهر فرهنگی و ادب پرور، استفاده و بهره لازم را ببرند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس همچنین در ادامه این آیین به مهد کودک “بچه هاب ی ایران” رفت و در آنجا به دوران بحرانی شکل گیری و شخصیت پردازی کودک که از سنین پایین آغاز می شود اشاره داشت و گفت: اگر این دوران را از بچه ها بگیریم تحت هیچ شرایطی امکان بازگشت نیست.
وی به اتفاق سال ١٩٣۶ در آمریکا اشاره داشت و گفت: در آن زمان کودکی از ١٣ سالگی در اطاق محبوث شده و نوسط والدینش که حالتی عصبی را داشتند به کودک فقط غذا داده می شد و پس از سیزده سال همسایگان او را پیدا کرده، اما هر چه تلاش کردند، نتوانستند کلام را در وی جاری کنند.
مریدی افزود: روانشناسان دوران بحران را از مقطع سنی ١٨ تا ٣۶ ماهگی فرض می کنند که در این مسیر تمام وازگان توسط کودک اخذ خواهد شد و اولین کلمات ادا می شود و تا پنج سالگی حوزه معنا و شخصیت نیز شکل خود را پیدا می کند و هر اتفاقی که قرار است بیافتد در این چرخه رشدی نشان داده می شود و اگر همت کنیم فرزندانمان امکان چند زبانه شدن را هم در این زمان فرا خواهند گرفت و بدون هیچ اختلالی آرام آرام آن را کسب می کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با بیان اینکه اگر قرار است به آرامی واژگان را از زمان یادشده برای کودکان تبیین کنیم، گفت: چرا در کنار کلمات بابا، مامان، آب و از این قبیل، که ارتباطی و بصورت اکتسابی فرا گیری می شود، کوشش نکنیم تا عبارت پر معنی و ریشه دار “کتاب” را به آنها آموزش دهیم و سعی بر فرا گیریش داشته باشیم که این مهم به خاطر بچه های سرزمینمان تا ابد بماند و با آن خو گرفته و دل آشنا شوند و واژه کتاب بر لبان و دهان کودک ساری و جاری باقی ماند.
دبیر انجمن کتابخانه های عمومی فارس خاطر نشان کرد: قرار نیست کودک ما فقط حرف بشنود و فقط گوش دهد، بلکه بایست در کنار آن، زبان دنیای امروز یعنی، “زبان چشمی و بصری” خود را آشکارا نشان دهد و بتواند ببیند تا هر آنچه که مشاهده می کند را قبول کرده، نه آنچه را که می شنود و یا ما برایش تعیین می کنیم.
فرهنگ کتاب نباید جای خود را به تزئینات خانگی دهد
وی تاکید کرد: فرزندان ایران اسلامی باید کتاب را ببینند و دقت کنیم تا در جای جای خانه و محل زندگیمان چونان گذشته، کتاب و تاخچه هایی مملو از یار مهربان پر شود، و تزئینات نتوانند جای خود را به فرهنگ کتاب و کتاب خوانی دهند و به جای قفسه های پربار این منبع دانش بشری، کریستال های تشریفاتی و تزئین شده جای گزین شوند.
بهزاد مریدی ابراز داشت: قرار نیست ما بگوییم کتاب و برآن تاکید کنیم اما کودک ونوجوان، آن را در اطراف خود نبیند و چشم انداز محل زندگیش خالی از این دانش باشد و حتی در بازار و سوپر مارکت ها نیز به دلیل ندیدن، ذوقی برای خریدنش پیدا نشود و به فراموشی سپرده شود، چون بیشترین دسترسی ما به بچه ها در مهد کودک هاست و می توان دیدشان را از این طریق باز کرد.
وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتابخانه های ما باید برگردد در جایی که می نشینیم، می خوابیم و استراحت می کنیم، افزود: قرارنیست بگوییم کتاب بهتر است یا موبایل و هر چیز دیگر و چرا بایستی دو قطبی نگاه کنیم و همچون ذهنیتی برای بچه ها بوجود آوریم، زیرا ما چه بخواهیم و چه نخواهیم موبایل در سال ٢٠٢٠ تمامی فضای جامعه مجازی را خواهد گرفت و تمام کتاب ها در دل موبایل خواهند بود و کتاب خانه های جهانی اعلام داشته اند که در این دوران کتاب های منتشر شده همگی از طریق تلفن همراه، در دسترس فرد فرد بشر قرار خواهد گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در پایان سخنانش، کتاب و موبایل از هم جدا ندانست، و افزود: چون آرام آرام کتاب در درون گوشی های همراه قرار خواهد گرفت اما در این جریان، کناب اصالت خود را از حفظ کرده و این نام کتاب است که بایستی در قلب و ذهن و روح کودک به آرامی جای گیرد.
دانش آموزان در سیراب کردن روان کوشا باشند
آذری نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه دانش آموزان افزون بر حفظ جسم و جان باید در سیراب کردن روح و روان نیز کوشا باشند، ادامه داد: پایداری جسم و جام انسان در درس خواندن است و کتاب یکی از راه های این پایداری است.
وی خوستار قرار گرفتن کتابخوانی در میان دانش آموزان شد و افزود: اگر کتاب خواندن در فرهنگ و جریان زندگی قرار گیرد این فرهنگ در ادامه نهادینه خواهد شد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس با ابراز امیدواری به برپایی چنین جشن هایی به صورت سالانه در مدارس فارس، عنوان کرد: باید کتابخانه های مدارس نیز در این راستا تقویت و پربنیه شوند
در ادامه این آیین که با حضور مدیرکل آموزش و پرورش، مدیر کل کتابخانه های استان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و تنی جند از مسئولان موسسه فرهنگی هنری آوای اندیشه، ‌اداره کل بهزیستی استان، ‌صداوسیمای فارس، معاونت فرهنگی و امور اجتماعی شهرداری شیراز و موسسه فرهنگی هنری ایماژ فیروزه ای شیراز برپاشد، با اجرای ۲۰۰ دانش آموز دختر دبستان بعثت شیراز و اجرای سرود و دکلمه همراه شد و از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی تجلیل و دانش آموزان مدارس و مهد کودک یاد شده به همراه هنرمندان گروه تئاتر “نمایش های هنری ویژه کتاب” را اجرا و در این راستا مراسم “پاسداشت کتاب” در مدرسه، و “زنگ کتاب” نواخته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.