همزمان با ایام شهادت سومین امام شیعیان؛سومین شهر مذهبی ایران پایتخت جدید جهان اسلام شد

خبر پارسی -همزمان با ایام عزاداری سومین امام شیعیان،سومین شهر مذهبی ایران به عنوان پایتخت جوان جهان اسلام معرفی شد.

مدیر کل ورزش و جوانان فارس در این رابطه گفت: در نشست نهایی سومین اجلاس وزرای جهان اسلام که پنجشنبه در ترکیه برگزارشد، شیراز به عنوان پایتخت جدید جوانان اسلام معرفی شد و برگ زرینی در تاریخ کشورمان رقم خورد .

۸۲۲۵۸۵۸۷-۷۱۰۷۴۶۰۱

حیدرعلی کامیاب کلانتری پنجشنبه درگفت وگو با ایرنا بیان کرد: ظرفیت های کشورمان به ویژه شهر شیراز در زمینه فرهنگی و توریستی سبب شد که رای نهایی به نام شیراز صادر شود.
وی اظهار امیدواری کرد با توجه به حمایت دولت و مسئولان استان فارس طی یک سالی که شیراز پایتخت جوانان اسلام است بتوانیم شایستگی خود را نشان دهیم .
کامیاب اضافه کرد: حضور جوانان کشورهای اسلامی در شیراز باعث می شود که بتوانیم هم از نظر اقتصادی و سیاسی و هم تبادل توریست با این کشور ها ارتباط خوبی برقرار کنیم و زمینه توسعه فرهنگی کشور مان را فراهم نماییم .
کابایب افزود: پس از بررسی سه شهر داوطلب همچون شهر شیراز ، شهر پروتاجا مالزی و باندوگ اندونزی ، شهر شیراز گوی سبقت را از دیگر شهرها ربود و به این افتخار دست یافت.
دهم شهریور ماه ۹۵ هیات مجمع جهانی جوانان اسلام از امکانات شهرشیراز یکی از کاندایداهای پایتخت شدن دیدن کرد.

همچنین و بنا بر گزارش راستین آنلاین،نماینده تام الاختیار وزیر ورزش و جوانان ایران در این نشست حمایت های محمودگودرزی،دستگاه دیپلماسی کشور و استاندارفارس از نامزدی شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام را مورد تقدیر قراردادو ابراز امیدواری کرد با ادامه این همکاری و حمایت ها سال ۲۰۱۷ سال مطرح شدن شیراز به عنوان یک شهر بین المللی در حوزه فرهنگ،ادب،تاریخ و گردشگری باشد.

متن پیام مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس در این نشست

من از شهر و دیاری می آیم  به قدمت تاریخ و وسعت فرهنگ یک سرزمین پاک بنام ایران.
شهر من شهری افسانه ای است.شهر راز،شهری است که «شیراز» فرزند تهمورس از پادشاهان سلسله پیشدادیان آن را بنا نهاده است.
من از شهری می آیم که “ابن حوقل”، جغرافی دان مسلمان قرن چهارم هجری، علت نامگذاری آن را  شباهت این سرزمین به اندرون شیر می داند.
شهر سحرآمیز من یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان فارس است.
شهری که از دیر باز محل تقاطع مهمترین راه های ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب بوده است.
تاریخ به خوبی گواه این ادعا است که شیراز در عهد هخامنشیان،یعنی قبل از ورود دین اسلام به سرزمین پارس ، بر سر راه شوش (پایتخت هخامنشی) به تخت جمشید و پاسارگاد بوده و در عهد ساسانیان راه ارتباطی شهرهای بسیار مهمی چون بیشابور و گور با استخر، از جلگه شیراز می گذشته است.
ابن بطوطه سیّاح معروف مراکشی که از سال ۷۲۵ هجری قمری مسافرت خود را بطرف ایران آغاز کرد در سفرنامه خود در مورد شهر شیراز چنین می نویسد:
از نایین به شیراز رفتیم شیراز شهری است قدیمی و وسیع و مشهور و آباد و دارای باغهای عالی و چشمه سارهای پرآب و بازارهای بدیع و خیابانهای خوب در این شهر نظم و ترتیبی عجیبی حکم فرما است هر یک از اصناف پیشه وران در بازار جداگانه ای متمرکز می باشند و از افراد صنفهای دیگر در میان جداگانه ای متمرکز می باشند و از افراد صنفهای دیگر در میان آنها داخل نمیشوند هیچ شهری از لحاظ زیبائی بازارها و باغها و آبها و خوشگلی مردم به پای دمشق نمیرسد مگر شیراز این شهر در زمین مسطحی واقع شده و گردگرد آن را ازهر سو باغها فراگرفته و پنج نهر از وسط شهر می گذرد یکی از آنها نهر معروف رکن آباد است که آب شیرین و گوارائی دارد.
حافظ شیرازی که شیراز را خال رخ هفت کشور می داند،آب رکنی یا رکن آباد این شهر را با رودهای بهشتی مقایسه می کند و آن را مصفای دل و آرام بخش جان می داند و می گوید:
بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت                       کنار آب رکن آباد و گلگشت مصلا را

شهر من شهر حکمرانی است که هیچگاه عنوان پادشاهی را برای خود انتخاب نکرد تا به عنوان وکیل الرعایا یا وکیل مردم حکومت زندیه را در شیراز رهبری کند.
شهر من شهر شعر و ادب و فرهنگ است.مهدتمدن وتاریخ و فرهنگ ایران .
شهر حافظ لسان الغیب که غزل های مستانه اش شهره آفاق است.همان شاعری که  قرآن را با چهارده روایت خواند و هرچه کرد همه از دولت قرآن کرد.
من از دیار سعدی ،شیخ اجل می آیم.
همان که بنی آدم را اعضای یکدیگر می داند و دردمندی یک عضو از اعضا را عاملی برای رنجش دیگران .
سرزمین من ،دیار کوروش است.پادشاه عادل دنیا ی گذشته ! حکمرانی که به هیچ زن و مردی ظلم نکرد تا محبوب ترین پادشاه جهان نام بگیرد.همان که سنگ نوشته های تاریخ اولین منشور حقوق بشر او را در دل خود جای داده اند.
سرزمین من دیار سلمان فارسی است.یار و صحابه پیامبر اعظم اسلام حضرت محمد بن مصطفی(ص)!
شهر من مامن فرزندان رسول خدااست.در سرزمین من پیکر های پاک بسیاری از فرزندان محمد رسول الله (ص) در خاک آرمیده و اکنون محل امنی برای آسایش روح و جلای ذهن مسلمانان جهان است.
من از دیار فرهنگ و آیین پهلوانی و مهربانی می آیم.
در شهر من میهمان نوازی و محبت جزو جدانشدنی زندگی مردم است.
انتخاب شیراز به عنوان پایتخت جوانان جهان اسلام این فرصت دوباره را به دنیای معاصر می دهد تا مهربانی،میهمان نوازی،نوع دوستی،عدالت،توجه به اصول فرهنگی ،صلح طلبی و…. هزاران هزار مفاهیم خوب و خصایل آسمانی دیگر را تمرین کند.
شیراز می تواند منادی وحدت،صلح طلبی  و نوع دوستی برای جوانان جهان اسلام باشد.جوانانی که می توانند مفاهیم بلند و آسمانی دین مبین اسلام را که بر پایه برادری و برابری بنا نهاده شده به گوش جهانیان برسانند.

۸۲۲۵۸۵۸۷-۷۱۰۷۴۶۰۲

۸۲۲۵۸۵۸۷-۷۱۰۷۴۶۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.