موسس پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب مطرح کرد: آمادگی شیراز برای برگزاری جشنواره فیلم در ابعاد ملی و جهانی+گزارش تصویری

خبر پارسی – آیین افتتاح مجتمع فرهنگی هنری «هنر شهر آفتاب» و پردیس سینمایی این مجموعه با حضور معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار فارس و جمعی از بازیگران و اهالی سینما برگزار شد؛ پردیس سینمایی هنر شهر آفتاب دومین پردیس سینمایی شیراز و دومین مجموعه سینمای مدرن ساخته شده در این شهر پس از انقلاب اسلامی است.

شیراز قطب سینمایی می شود

در این رویداد، محمد مهدی حیدریان، معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شیراز می‌تواند با سرمایه گذاری و در آینده نزدیک، به عنوان یکی از پنج قطب اصلی سینمایی ایران بدرخشد.

وی ابراز امیدواری کرد که بخش شایان‌ توجهی ازعقب‌ماندگی‌های این شهر در حوزه زیر ساخت‌های فرهنگی طی چهارسال آینده جبران شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با وجود زیرساخت‌های مطلوب فرهنگی، سال آینده شاهد برگزاری جشنواره بین‌المللی شیراز در قامت استعداد و ظرفیت‌های این شهر و با حضور سینماگران بومی،‌ ملی و بین‌المللی باشیم تا این شهر بتواند بخشی از تولیدات فرهنگی‌ سینمایی خود و همچنین سایر هنرمندان ایران را میزبانی کند.

 شیراز، شهر سینما

کوروش کمالی سروستانی، موسس سینما فرهنگ، پردیس سینمایی گلستان و پردیس سینمایی «هنر شهر آفتاب»، سخنران دیگر این مراسم بود.

وی  شیراز را شهر راز، شهر اولیا، شهر سعدی و حافظ، شهر شعر و هنر و اینک شهر سینما خواند.

کمالی در ادامه به تاریخ سینما در شیراز پرداخت و گفت: یک فلش‌بک تاریخی به سینما در شیراز، نه هنر سینما، که ساخت سینما، تجلی معنا در بنا، ما را به سال ۱۲۹۷ و اولین تماشاخانه شیراز، در محله گودعربان می برد؛ جایی که تصویر ارزان فیلم را به نمایش گذاشت. یعنی سال آینده۱۳۹۷، سینما در شیراز صد ساله می‌شود.

موسس پردیس سینمایی «هنر شهر آفتاب» به وقایع مهم تاریخ سینما در شیراز پرداخت و گفت: در سل ۱۲۹۹ پلیس جنوب، سینما کافه جنوب را بنیان گذاشت؛ هشت سال پس از آن در ۱۳۰۷، به روایت ابراهیم گلستان، محمدخان هندی در خیابان داریوش، سینمایی را راه‌اندازی کرد. یک سال بعد نخستین سینماهای حرفه‌ای شیراز: سینما خورشید و سینما دیده‌بان که بعدها مایاک و تاج خوانده شد، ساخته شدند.

وی ادامه داد: جنگ جهانی دوم،  بلای جان سینما هم شد. بیست سال ساخت فیلم و سینما در ایران و شیراز به اغما رفت تا سال ۱۳۳۰ که سینما تئاتر رکس در خیابان داریوش به کوشش علی محزون راه اندازی شد.

موسس پردیس سینمایی گلستان افزود: یک سال بعد از این واقعه  سینما پارامونت در چهارراه مشیر که بعدها به مهتاب تغییر نام داد به راه افتاد.

سینماهای ایران و پاسارگاد که توسط مشیری و شاپوری ساخته شد و در پی آن سینمای پارس و پریسا با سالن تابستانه در سال های ۱۳۳۲ و ۱۳۳۳ موارد دیگری بود که کمالی به آن اشاره کرد.

وی توضیح داد: سینما سعدی در ۱۳۳۹ به عنوان یکی از لوکس‌ترین سینماهای خاورمیانه آن روزگار توسط علی اکبر یاسایی ساخته شد؛ پس از آن در دهه چهل سینما پارامونت توسط جمشیدیان ساخته و سینما پرسپولیس را صلاح‌الدین امامی بنیاد نهاد و بعد از آن سینماهای کاپری و مترو به سینماهای شیراز اضافه شدند.

به گفته کمالی آخرین ومجهزترین سینمای شیراز، آریانا، توسط شاهرخ گلستان در خیابان کریم‌خان زند  در سال ۱۳۴۸ساخته و افتتاح می‌شود.

وی در ادامه  مروری بر تاریخ سینما در شیراز به نمایش فیلم‌های بزرگ جهان در سینماهای این شهر و آتش سوزی سینما آریانا اشاره کرد.

کمالی توضیح داد: از ۱۳ سالن سینمایی شیراز در سال ۵۷  تنها پنج سینمای سعدی، ایران، فلسطین، شیراز و پیام با همان ویژگی‌های دهه چهل تا سال ۱۳۹۴ به فعالیت مشغول بودند.

موسس سینما فرهنگ ادامه داد: مطالعات فرهنگی ضرورت توسعه تاسیسات و فضاهای فرهنگی را برایمان جدی کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۴ و در میلاد فرخنده پیامبر رحمت و با اکران فیلم زیبای محمد رسول‌الله مجید مجیدی، سینما فرهنگ گشایش یافت.

موسس پردیس سینمایی گلستان ادامه داد: یک سال بعد و پس از ۴۸   از آخرین سال ساخت سینما در شیراز و پس از ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، در میلاد فرخنده امام رضا (ع) پردیس سینمایی گلستان با سه سالن، به عنوان اولین سینمای مدرن و استاندارد شیراز به بهره‌برداری رسید  و با استقبال همشهریان گرامی توانست رتبه اول کشور را در زمینه ضریب اشغال صندلی به خود اختصاص دهد.

وی افزود: اینک در آذر ماه ۱۳۹۶، در میلاد فرخنده پیامبر اعظم (ص)، مجموعه فرهنگی، هنری  و سینمایی هنر شهر آفتاب با مساعدت و همراهی وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی و مجموعه تجاری-فرهنگی خلیج فارس گشایش می‌یابد.

کمالی تاکید کرد: کاخ جشنواره شیراز، سودای برگزاری سالانه «جشنواره فیلم شیراز» را  در ابعاد ملی و جهانی با مساعدت جناب تبادار استاندار فرهنگور فارس و جناب حیدریان، معاون محترم سینمایی کشور دارد.

وی ادامه داد: سینما زاده همه هنرها است و گاه برتر و موثرتر از آنان؛ سینما صنعت  و هنر است. رسانه است، خرد و فرهنگ ساز است.

 کمالی با اشاره به شروع به کارپردیس سینمایی «هنر شهر آفتاب» و خطاب به حاضران در مراسم گفت: در این شب دل انگیز در کنار سالن های آبی و بنفش و سبز و زرد و قرمز و نارنجی که با حضور شما رنگین تر شده اند می گوییم: سلام سینما. سلام سینماسازان. سلام هنرمندان سینما. سلام مدیران سینما و سلام عاشقان سینما.

سینمای قدرتمند، پیشانی‌ بند فرهنگ یک ملت است

استاندار فارس هم در این آیین که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان و شهردار شیراز برگزار شد، گفت:‌ زبان سینما زبان تصویر است که انبوهی از معانی را در خود دارد و با غنایی بی ‌نظیر پیام‌هایش را فراخور هر مخاطب انتقال می‌دهد، تأثیرگذاری سینمای قدرتمند تا حدی است که آن را پیشانی‌بند فرهنگ یک ملت می‌نامند.

اسماعیل تبادار شامگاه چهارشنبه ١۵آذر در مراسم گشایش مجتمع سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز اضافه کرد:‌ افتتاح این مجموعه گشودن بابی دیگر از ابواب دارالعلم شیراز است و سینما هنری است که از دیرباز با هنرمندی بزرگانی که جوهره هنر خویش را در برابر دید و مشاهده عموم قرار می‌دادند، ضمن ایجاد فراغت، باب تعامل گشوده است.

استاندار فارس سینما را صنعتی خواند که پیوندی ناگسستنی با فرهنگ و اقتصاد دارد و ماهیت امروز سینما را حاصل سیری تاریخی عنوان کرد.

وی با اشاره به خاصیت اعجاب‌آوری و تفنن‌ بخش سینما ابراز داشت: سینما می‌تواند به یاری تصاویر و حرکات، پیام‌هایی را به مخاطبان انتقال دهد و نیز ابزار مناسبی برای بیان دیدگاه‌ها و اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی هر کشور باشد.

استاندار فارس بیان کرد: هنر و اثر هنری به دلیل داشتن مفاهیم ضمنی و تفکر آزادانه، بهترین اقلیم برای هر هنرمند به‌شمار می‌رود و در این میان، سینما بیشترین ارتباط را با فرهنگ عمومی دارد.

تبادار، سینما را هنر دیدن خواند و آن را از عناصر فرهنگ‌ سازی دانست که وسیله‌ای برای نمایش فرهنگ‌ها و اندیشه‌هایی است که نمی‌توان با زبان روزمره بیان کرد، سینما تریبونی فراملی برای نمایش فرهنگ و برجستگی‌های خاص و بارز هر ملتی است که با همه ارکان جامعه تعامل دارد.

وی با بیان اینکه مجتمع‌های سینمایی و کانون‌های فرهنگی، افراد مختلف را از فرهنگ‌های متفاوت در یک فضا گرد هم می‌آورد و در انتقال آموزه‌های مثبت و سالم نقش‌آفرینی می‌کند، گفت:می‌توان با استفاده از این رسانه، ظرفیت فرهنگی‌، هنری و آیینی ایران را به جهان شناساند.

دولتی ‌بودن سینما خسرانی برای دموکراسی و مرگ زودرس آن است

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در آیین گشایش مجموعه‌ سینمایی هنرشهر آفتاب شیراز، با طرح این پرسش که آیا سینما همان‌گونه که روزی متولد شده است، روزی خواهد مرد، بیان داشت: در آستانه صدسالگی سینما باید گفت انسان برای احیای خویش و ماندگاری روح و جسمش تلاش‌های بسیار کرده است که توجه به هنر و صنعت سینما یکی از آن‌هاست.

 

بهزاد مریدی گفت:‌ سینما از آن دولت نیست و نباید باشد، دولتی ‌بودن سینما خسرانی برای دموکراسی و مرگ زودرس آن است اگر این صنعت عظیم امروز نفس می‌کشد، از آن روست که دولت دانست چنین خطایی نکند؛ نه تولید کند و نه اکران.

او با اشاره به اینکه مردم فضایی را برنمی‌تابند که متعلق به یک نگاه خاص و یک نگرش خاص است، گفت: اینکه نیمی از سینماهای ایران در دست نهادی باشد که اگر بخواهد فیلم‌ها را اکران می‌کند و چنانچه نخواهد نمی‌کند، آسیبی برای سینماست.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس رمز مانایی سینما را در گرو واگذاری آن به مردم دانست و ابراز امیدواری کرد، بالندگی این هنر و صنعت به‌ صورت کامل، در گرو مردم و خواست آن‌ها باشد.

در این مراسم، رحیم هودی، محمد مهدی سلطانی سروستانی و ستاره اسکندری به اجرای برنامه پرداختند.

اجرای گروه موسیقی پالت بخش دیگری از این رویداد بود.

لازم به ذکر است مجموعه فرهنگی هنری هنر شهر آفتاب، هشت سالن سینمایی با ظرفیت ۱۵۰۰ صندلی دارد؛ در این مجموعه سالن‌های عمومی، سینماتِک، سالن کودکان و نوجوانان، سالن ۳D، سالن سینمای هنری و چندمنظوره، کتابفروشی، کافه کتاب و نگارخانه وجود دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.