بررسی کارنامه کاری گزینه های پیشنهادی استانداری فارس /مهندس کریم شور انگیز/

خبر پارسی – با اعلام اسامی کاندیداهای استانداری فارس از طرف شورای حامیان دولت تدبیر و امید در استان فارس مروری داریم بر سابقه و عملکرد این مدیران در دوره مسئولیتشان که در قسمت به کارنامه کاری مهندس کریم شورانگیز می پردازیم.
مهندس کریم شور انگیز که متولد و بزرگ شده شیراز است،فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت و کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه شیراز است .او که از جمله دانشجویان فعال سیاسی دانشگاه محسوب می شد،با سابقه بیش ار یک دهه ریاست جهاد دانشگاهی فارس و زمانی که این نهاد را مرکز ثقل فعالیت های فرهنگی شیراز قرار داده بود در سال ۷۶ رییس ستاد انتخاباتی مردی شد که اتفاقا بیشترین حمایت را از ناحیه فرهنگوران و هنرمندان می دید.شورانگیز در اواسط دهه ۶۰ تا اواسط دهه ۷۰ ساختمان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی فارس را مامن و پناهگاه اهالی موسیقی،تئاتر،شعر و قصه قرار داده بود تا به یمن همین فعالیت ها خیابان ساحلی از نگاه مردم به خیابان جهاد دانشگاهی تغییر نام پیدا کند. در این میان البته فعالیت های آموزشی این نهاد در زمینه کامپیوتر که پدیده جدیدی برای مردم بود را نباید نادیده گرفت بویژه اینکه شورانگیز خود در قامت رییس جهاد دانشگاهی استان از اولین مدرسان این تکنولوژی نسبتا جدید در شیراز بود.
در هر حال او بعد از عملکرد موفقش در ستاد انتخاباتی سید محمد خاتمی از جهاد دانشگاهی به سمت معاونت سیاسی و امنیتی استانداری کرمانشاه رسید و مهمترین کار خود را در این استان حل بنیادین برخی مسائل مربوط به اهل تسنن قرار داد و همدلی را جانشین کدورت ها کرد که البته بسیار مورد توجه قرار گرفت.
بازگشایی مسجد اهل تسنن کرمانشاه که مدت ها بسته بود را باید از دیگر اقدامات مثبت وی در کرمانشاه تلقی کرد چرا که بازخورد خوبی را در فضای امنیتی استان برای او به همراه داشت طوری که وزارت کشور را مجاب کرد پس از ۲ سال از او به عنوان استاندار استفاده کند در حالی که رسم معمول وزارت کشور نبود که فردی را پس از ۲ سال معاونت به عنوان استاندار انتخاب کند.
شورانگیز با این سابقه به عنوان استاندار کهگیلویه و بویر احمد انتخاب می شود تا بیش از ۴ سال نیز در این استان محروم منشاء خدمات خیر برای این استان باشد.در کهگیلویه او با توجه به کوهستانی بودن استان اساس کار خود را توسعه راه های آنجا قرار می دهد و تلاش می کند کهگیللویه را از بن بست خارج سازد.از این رو در دوره مسئولیت وی راه یاسوج به شیراز،یاسوج به سمیرم،یاسوج به اقلید و یاسوج به امامزاده علی که برای اتصال به دهدشت بود متحول می شود و استان تا حدود زیادی از بن بست خارج می شود.
او سپس بحث عمران شهری یاسوج و کمک به شهرداری ها ی استان را برای آباد کردن شهرها در دستور کار خود قرار می دهد.
در حوزه امنیتی نیز تلاش می کند بین همه نیروهای سیاسی استان وفاق و همدلی ایجاد کند و در زمینه مسائل اجتماعی و درگیری های قومیتی نیز طرح و برنامه هایی را ارائه می کند که این درگیری ها به حداقل برسد.
شورانگیز سپس بهم اندیشی استانداران استان های محرومی مثل کرمانشاه و کردستان اعتبارات ویژه ای را برای این استان ها می گیرند که در رفع محرومیت استان های یاد شده بسیار گره گشا بود.
کهگیلویه چون از استان های نفتی کشور محسوب می شود و عدد ۲ در هزار را به خود اختصاص می داد شورانگیز بسیار تلاش کرد تا این درآمد نسبتا خوب نصیب استان شود و اتفاقا در این راه موفق می شود و این بودجه نسبتا خوب را به استان می آورد.
شورانگیز پس از بیش از ۴ سال کار در کهگیلویه و به دلیل کارنامه موفقش در استان های محروم مامور می شود تا در قامت استاندار استان محروم ایلام نیز به رفع محرومیت های این منطقه از کشور مبادرت ورزد.
او اولویت کاری خود را در این استان ابتدا ساماندهی مرز مهران و رفت و آمد زوار کربلا می داند.قبل از آن رفت و آمد در این ناحیه به صورت قاچاق بوده است.با این حال شورانگیز مصوبه ای را که از قبل وجود داشت فعال کرد و مرز مهران از اصلی ترین مرزهای سفر به کربلا محسوب شد. و با ساخت جاده ایلام به مهران و از مهران تا مرز مذاکرات لازم را با طرف عراقی انجام داد تا رفت و آمدها قانونمند شود.شاید پس از مشکل بحران زوار بعد از انفجار صورت گرفته در کربلای آن سال ها و کشته شدن تعداد زیادی از زوار جمعیت بسیار زیادی از آنها از مرز برگشتند بدون اینکه مشکلی پیش بیاید همین مسئله باعث شد وزارت کشور از او تقدیر کند.
او سپس پی گیری پتروشیمی ایلام را در دستور کار خود قرار می دهد.اما شاید مهمترین معضل فراروی او معضلات اجتماعی مثل رقم بالای خودکشی بویژه خودسوزی زنان استان بود.از همین جهت برنامه ریزی فرهنگی ویژه ای را برای رفع این معضل تدارک می بیند و در نهایت موفق به کاهش آمار خودکشی در استان می شود.
شورانگیز نزدیک یکسال و نیم در ایلام می ماند که بیماری همسرش که دور از او در شیراز زندگی می کرد عود می کند و مجبور می شود عطای استانداری ایلام را به لقایش ببخشد.استعفای او از استانداری ایلام اگرچه با موافقت وزیر کشور روبرو می شود اما بلافاصله او را به عنوان معاون برنامه ریزی استانداری فارس منصوب می کند تا این بار از تجربیات گرانقدر او در شیراز استفاده کند. شاید مهمترین محور برنامه های این فرد با تجربه ساماندهی وضعیت کشاورزی و حمایت از صنایع استان بود.او پس از پایان دولت اصلاحات علی رغم درخواست مهندس رضازاده برای ماندن در استانداری به خانه اش در جهاد دانشگاهی فارس بر می گردد تا پس از مدتی مرکز علمی کاربردی این نهاد را ریاست کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.