غیبت پر رنگ اهالی مطبوعات فارس و مدیران فرهنگی در جلسه نکوداشت استاد سیروس رومی / تجلیل از مردی که دریاست…

خبر پارسی – فرزاد صدری – جلسه‌ی گرامی‌داشت خدمات مردی که اغلب روزنامه نگاران فارس و شیراز حیات اجتماعی خود را در این عرصه مدیون او هستند در حالی در سالن اجتماعات مرکز اسناد کتابخانه ملی فارس برگزار شد،که این سالن شرمنده غیبت پررنگ روزنامه نگاران و خبرنگاران شد!
در این جلسه سیروس رومی مثل همیشه ،مهربان،سخاوتمند،متواضع و بی ادعا پشت تریبون رفت تا حاضرین در سالن که اعلب دوستان دیروزش بودند،از خرمن معرفتش توشه برچینند.
او در این جلسه به مرور ۱۵۰ سال تاریخ مطبوعات فارس پرداخت و با تقدیر از زنده یاد جمشید صداقت کیش اعلام کرد که نوشتن تاریخ مطبوعات فارس را او به وی پیشنهاد کرده است و البته در این راه علی سامی نیز او را حمایت کرده است.

IMG_0048
رومی گفت در حالی که اولین روزنامه ایران را میرزا صالح شیرازی منتشر کرد و اولین روزنامه ارمنی در جهان را نیز یک شیرازی در هندوستان چاپ کرد،اما اولین روزنامه خودِ شیراز را یک کاشانی به نام میرزا تقی خان کاشانی منتشر می کند.
وی سپس به مرور شرایط چاپ روزنامه در اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی پرداخت و گفت :در زمانی که مسعود میرزا ظل‌السلطان پسر ناصرالدین شاه قاجار والی فارس است، سید ضیاءالدین طباطبایی روزنامه «ندای اسلام» را در شیراز منتشر می کند اما عجیب است که روزنامه او توقیف و به جانش سوء قصد می شود،با این حال او به تهران می رود و روزنامه های شرق،رعد و سپس برق را منتشر می کند.
بعد روزنامه ندای اسلام، میرزا ابراهیم ناهید،روزنامه ناهید را در شیراز منتشر می کند که اولین روزنامه فکاهی شیراز است.اما روزنامه ناهید نیز پس از انتشار سه یا چهار شماره متوقف می شود و به جان میرزا ابراهیم ناهید نیز سوء قصد می شود که او نیز به دنبال این اتفاق،به تهران می رود و روزنامه ناهید در تهران به عنوان بهترین روزنامه زمان خودش در زمینه فکاهی معرفی می شود.
رومی سپس مثال های دیگری از روزنامه هایی زد که اجازه انتشار در شیراز پیدا نکردند و گفت :همواره برایش سئوال بوده که چرا با وجود پیشینه فرهنگی مردم فارس و شهر شیراز دست های پیدا و پنهان در زمان قاجار و پهلوی،مانع انتشار روزنامه در این شهر می شدند .

IMG_0039
وی در ادامه به مقاومت اقشار مختلف مردم شیراز در برابر انگلیسی ها و نقش روزنامه نگاران شیرازی در این مسیر پرداخت.
دکتر محمد علی رنجبر مدیر مرکز اسناد وکتابخانه ملی فارس نیز در این مراسم حوزه مطبوعات را یکی از حوزه های ناب تاریخ اجتماعی دانست و گفت مطبوعات،مطالبات،آرزوها و خواسته های عموم مردم را منعکس می کنند و انعکاس زندگی اجتماعی را در حوزه مطبوعات می توان دید.
وی همچنین دسترسی به عرصه تاریخ اجتماعی را یک فرصت خوب مطالعاتی در زمینه تاریخ دانست.
دکتر رنجبر با تمجید از قلم سیروس رومی گفت:او قلمی پاک دارد و حتی از دشمنش نیز تعریف می کند.تواضع و قروتنی او در کنار دانش مطبوعاتی اش از وی شخصیتی دوست داشتنی ساخته که وجودش برای حوزه مطبوعات فارس یک غنیمت است.
به گزارش خبر پارسی سیروس رومی متولد ۲۷ آذرماه ۱۳۲۲ در محله دروازه سعدی شهرستان شیراز، از پدری سیرجانی و مادری شیرازی است.

IMG_0024
اهالی مطبوعات فارس اگر روزها و ساعت‌ها در جلسه نکوداشت او شرکت کنند بازهم کم است؛ چراکه درس گرفتن زیر خرمن دانش او اولین ثمره اش پاکدستی در قلم و نگاه بی طرفانه در نقد است.استاد رومی، مهربانی‌اش زندگی را تکراری نمی‌کند و چتر حمایتش سایه گسترهمه اهالی مطبوعات فارس است.
او بی‌وقفه‌ در هر جایی که به وجودش نیاز بوده حضور پیدا کرده و حرفه‌ی روزنامه‌نگاری وام‌دار همیشگی او در فارس خواهد بود.رومی با وجود اینکه دستی پررنگ در شعر و داستان و نقد ادبی و خوشنویسی و نقاشی و نمایشنامه نویسی و کارگردانی تئاتر دارد اما همواره با تعصب و احترام از روزنامه نگاری یاد کرده و خود را بیش از هرچیز دیگر یک ژورنالیست می داند.
استاد رومی برای اهالی مطبوعات فارس دریاست‌ و برای دریا، پایانی وجود ندارد.با این حال در مراسم بزرگداشت وی نه تنها بسیاری از روزنامه نگاران و اهل قلم غایب بودند که مشاور رسانه حوزه استانداری فارس و نیز  مشاور فرهنگی استاندار و همچنین برخی مدیران فرهنگی، غایب بودند. با این وجود حضور مدیران دو روزنامه «عصر مردم» و «افسانه» در این مراسم را باید به فال نیک گرفت بویژه اینکه محمد عسلی مدیر مسئوول روزنامه عصر مردم اعلام کرد به پاس زحمات استاد سیروس رومی روزنامه عصر مردم سفر یک هفته ای به کیش را به استاد و همسرش جایزه می دهد جایزه ای که هر چند برای مردی با سابقه طولانی در حوزه رسانه کوچک است اما باعث شد جای خالی برخی مدیران فرهنگی کمتر به چشم بیاید…

IMG_0052

1 دیدگاه برای “غیبت پر رنگ اهالی مطبوعات فارس و مدیران فرهنگی در جلسه نکوداشت استاد سیروس رومی / تجلیل از مردی که دریاست…

  1. سلام بنده ازمراسم تجلیل بی خبربودم،خیلی ها ی دیگر هم بی خبرند،فرصت معارفه وبهره مندی عمومی از مردی ازجنس استادارجمندجناب آقای سیروس رومی که ازافتخارات این دیار به حساب می آیندبویژه برای نسل حاضر رسانه مغتنم است،درکنارسیروس رومی هرکه بایستد قد می کشد،بخشی از این کاستی را بگذارید به حساب بی خبری وبخشی را به پای کم کاری برگزارکنندگان مراسم دراطلاع رسانی وبخش آخر را به حساب بی معرفتی امثال من،سیروس رومی عزیزپاینده باش وهمچنان بنوش وبنوشان.حسین خبیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.