عزم ملی برای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد

خبرپارسی – دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس با بیان اینکه ما نتوانستیم حساسیت نسبت به مواد مخدر را در بین مردم ایجاد کنیم، گفت: در مبارزه با مواد مخدر یک عزم ملی وجود ندارد، باید تلاش کنیم که با اقدامات پیشگیرانه  تقاضا را کاهش بدهیم.

محمد رضا ابراهیمی در نشست خبری ویژه هفته مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: مواد مخدر در دنیا به یک ابزار سیاسی و اقتصادی تبدیل شده است که  با نفت و توریسم رقابت می‌کند و با پول نامشروع مواد مخدر گروه‌های تروریستی نیز تقویت می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس ادامه داد: با توجه به روند فزاینده مواد مخدر در دنیا و گسترش انواع روان گردان‌ها که تهدیدی برای جامعه بشری است، کاهش تقاضا با اقدامات آموزشی و پیشگیرانه ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: در شرق کشور ما برخی گروه‌های تروریستی لابراتوار تولید شیشه راه انداختند و با تولید و توزیع، منابع مالی خود را نیز تامین می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با بیان اینکه ما نتوانستیم حساسیت نسبت به مواد مخدر را در بین مردم ایجاد کنیم، تصریح کرد: در مبارزه با مواد مخدر یک عزم ملی وجود ندارد، باید تلاش کنیم که با اقدامات پیشگیرانه  تقاضا را کاهش بدهیم.

وی در خصوص میزان کشفیات مواد مخدر در استان فارس گفت: سال گذشته ۴۵ تن و امسال بیش از ۱۳ تن از انواع مواد مخدر کشف شده است.

ابراهیمی ادامه داد: از ۱۴ اسفند سال گذشته تا کنون یک هزار و ۸۰۰ معتاد متجاهر که ۵۰ نفر از آنان زن بودند جمع‌آوری و به مرکز ماده ۱۶ منتقل شدند، که این جمع‌آوری موجب شد ۳۶ الی ۳۷ درصد از جرائم خورد نیز کاهش پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه قانون مبارزه با مواد مخدر باید تغییر کند زیرا برخی بندهای قانونی بازدارندگی ندارد، افزود: اتفاقات وحشتناکی در زیرپوست شهر به دلیل مصرف مواد مخدر تحریک کننده اتفاق می‌افتد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با اشاره به اینکه زمان نگهداری معتادان متجاهر در مرکز ماده ۱۶ از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش پیدا کرده است، ابراز داشت: با دستگاه‌های مسؤول مثل فنی و حرفه‌ای و شهرداری جلساتی را برگزار کردیم تا اقدامات به سمت کارآموزی معتادان و مراقبت پس از ترک و خروج از مرکز ماده ۱۶ متمرکز شود.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت  فروش موادمخدر در اطراف برخی مدارس شیراز، تصریح کرد: تاکنون اطراف ۴۵ مدرسه در شیراز پاکسازی شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مصرف گل در بین دانش آموزان حدود یک درصد در سطح کشور است، گفت: در بین دانشجویان نیز مصرف گل رواج دارد که مدیران باید نسبت به این مسئله احساس مسئولیت بیشتری بکنند و اقدامات پیشگیرانه نیز به صورت مستمر انجام بگیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری شایع‌ترین مواد مخدرهای مصرفی در کشور را به ترتیب تریاک، هروئین و شیشه عنوان کرد.

ابراهیمی با اشاره به همکاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با گروه‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری افزود: ما نمی‌دانیم در فضای مجازی چه اقدامی به پیشگیری کمک می‌کند در واقع نیاز به انجام کارهای خلاق در حوزه پیشگیری در فضای مجازی داریم.

ابراهیمی در پایان کشت خشخاش را در برخی نقاط استان فارس تکذیب کرد و گفت: به جد می گویم که در هیچ یک از نقاط استان فارس با مشکلی بنام کشت خشخاش روبرو نیستسم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.