سخنان مهم یونسی در جمع یهودیان شیراز:هیچ‌کس حق تعدی و تجاوز به حقوق هیچ اقلیتی را ندارد/ دین نیامده ما را از هم جدا کندآمده تا ما را با هم مهربان کند

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: فرهنگ ایران عرفان‌طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می‌کند تا ظواهر مناسک را اما می‌بینیم که گاه سینه‌زنی را تا پاسی از شب انجام می‌دهد اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می‌دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی جمعه شب در جمع یهودیان در شیراز گفت: البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک‌گرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.

وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: شخصاً هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند بازبمانند، عبادتگاه هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است.

یونسی ادامه داد: عبادت، ارتباط فرد با خدا است؛ با هر زبان و بیان که باشد مهم نیست، شاید شما هم قصه حضرت موسی(ع) با شبان را در مثنوی مطالعه کرده باشد. البته در مقام صحت آن نیستیم، اما یک حقیقت را مولوی می‌خواسته عنوان کند و آن ارتباط انسان با خداست، که ارتباطی عبادی است و این ارتباط در هر دینی دیده می‌شود.

وی سه ویژگی مهم ادیان الهی را عبادت، اخلاق و دعوت به یک زندگی خوب در دنیای فانی و دنیای باقی برشمرد و گفت: ایرانیان قبل از اینکه مسلمان باشند، ایرانی بوده‌اند و اخلاق ایرانی و بردباری فرهنگی، بردباری دینی، از جمله ویژگی‌های ایرانیان است که سبب شده ایران گهواره ادیان آسمانی باشد. امروز در ایران ادیان الهی و پیروان آن، سابقه بسیار بیشتری دارند و حتی مسیحیان، مداحیان که شاخه‌ای از دین ابراهیم(ع) است و تحت آموزه‌های حضرت یحیی(ع) عبادت می‌کنند و سایر ادیان.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: وقتی که کوروش بزرگ به حکومت رسید و بابل را فتح کرد، بسیاری از بزرگان بنی‌اسرائیل که در میانشان پیامبران بزرگی هم بودند، از زندان بخت‌النصر آزاد کرد. این داستان در تورات هم آمده و در حالیکه در تاریخ مکتوب متأخر ایران اسمش نبود، در تورات و اسناد مصر و یونان به آن اشاره شده است.

یونسی با بیان اینکه “بررسی سنگ‌نوشته‌ها و تحقیقات ۱۵۰ سال اخیر ثابت کرد که آنچه در تورات درباره کوروش آمده صحیح است، گفت: کوروش شخصیتی بزرگ و اولین مؤسس امپراطوری جهانی است. آن زمان حکومت‌ها محلی بودند و هیچ‌یک جهانی نبودند. این نوع از حکومت اولین بار توسط کوروش تأسیس شد، آن زمان در اروپا تنها اقوام وحشی بودند و مصر و فلسطین و قفقاز و جنوب اروپا در حکومت کوروش بود.

وی با بیان اینکه “در زمان کوروش همه ادیان آزاد بودند”، گفت: آن زمان قوم بنی‌اسرائیل را که در بابل آزاد کرد، پیشنهاد داد یا به ایران بیایند یا به فلسطین بروند یا در بابل بمانند. آنان که بیشتر روح معنویت را دنبال می‌کردند، پیام حضرت موسی(ع) را دنبال می‌کردند و روح شریعت را، به ایران آمدند، تجار بابل ماندند، زیرا بازار بابل اقتصادی بود و درآمد داشت و شریعتمداران و فقه‌مداران به بیت‌المقدس بازگشتند زیرا آنجا زمینه فقهی بیشتر فراهم بود.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها تصریح کرد: ایرانیان سال‌های سال است که با بزرگواری و با فرهنگ بردباری دینی که دارند و با هم خوب زندگی می‌کنند. اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند. مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند.

و با بیان اینکه “یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و می‌برند”، گفت: این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضدصهیونیسم هستند و حتی امروز حکومت بنی‌اسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران در خصوص هم‌زیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید، نزدیک شده است.

یونسی تاکید کرد: همه‌گرایش‌های تند مذهبی، محکوم است؛ گرایش‌هایی مانند القاعده، سلفی و وهابی در اسلام یا صهیونیست در یهودی و مسیحی‌های تند، تعدادشان معدود است. اینان برای صلح جهانی خطرناک هستند و هم باید برای مقابله با آنان تلاش کنیم.

وی افزود: پیام مشترک همه پیامبران این است که ما همه به زبان خود عبادت می‌کنیم، نه من به فکر مسلمان کردن شما باشم نه شما به دنبال آن باشید که تفکر دینی خود را غالب کنید، در کنار هم زندگی کنیم، کلاه سر هم نگذاریم، همدیگر را آنگونه که هستیم بپذیریم و رسالت دین را رسالت اخلاقی آن بدانیم. دین نیامده ما را از هم جدا کند و به جان هم بیندازد، دین آمده تا ما را با هم مهربان کند، رابطه ما را با خدا خوب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.