روزانه ۴۳ نفر در فارس مجروح می‌شوند!

رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس اعلام کرد که براساس آمارهای هشت ماهه امسال، روزانه دو نفر در این استان براثر تصادفات جان خود را از دست داده‌ و ۴۳ نفر مجروح شده‌اند؛ این آمارها لزوم برنامه‌ریزی و تلاش برای از بین بردن علل وقوع حوادث رانندگی را گوشزد می‌کند.

سرهنگ فرج‌الله موسوی شنبه ۴ دی در آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل و تجلیل از فعالان این حوزه در شیراز، بیان کرد: فارس از نظر اقلیم، تولیدات، گردشگری، کردیدور ارتباطی و … با سایر استانهای دیگر متفاوت است و این مولفه‌ها، ترددهای ویژه در فصول مختلف به وجود می‌آورد که نیاز به برنامه ریزی، تداوم و مسئولیت پذیری دارد.

او ادامه داد: براساس آمار و ارقام و شرح وظایفی که داریم، از ١٠٠ درصد سهم شرح وظیفه در حوزه حمل و نقل، راهنمایی و رانندگی ١٩ درصد را به خود اختصاص می‌دهد و ٨١ درصد مربوط به دیگر متولیان امر ترافیکی است.

رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس با بیان اینکه در کشور براساس آمارها روزانه ۴۵ تا ۶٠ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: در هشت ماهه امسال، روزانه دو نفر در فارس در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند که یک زنگ خطر است و باید تلاش و برنامه ریزی بیشتری داشت.

موسوی همچنین با بیان اینکه فارس که طبق گفته رهبر معظم انقلاب باید در قله باشد اما جزو سومین استان‌هایی است که آمار تصادفات در آن بالاست، گفت: نیازمند برنامه ریزی دقیق برای کاهش آمارهای تصادفات هستیم.

او عنوان کرد: همچنین در این بازه زمانی ١٠ هزار و ۵١۵ نفر در فارس در تصادفات مجروح شده‌اند؛ یعنی روزی ۴٣ نفر

رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس خاطرنشان کرد: اگرچه روند تصادفات نسبت به ١٠ هزار وسیله نقلیه سال ٨۵ در استان کاهشی است اما هنوز هم آمار بالاست.در سال ٨۵ به ازای هر ١٠ هزار وسیله نقلیه ٢.١ نفردر استان جان خود را تصادفات از دست داده‌اند و در سال ٩۵ به ۴.١ نفر رسیده است و علی‌رغم افزایش تجهیزات و امکانات الکترونیکی، انتظار کاهش بیش از این آمارها داریم.

موسوی با تصریح بر اینکه وجود وسایل نقلیه ناایمن در افزایش آمار تصادفات به ویژه شدت تصادفات و جراحات بی تاثیر نیست، گفت: ٣٧ تا ٣٨ میلیون خودرو در کشور شماره گذاری شده است و در واقع به ازای هر دو نفر ایرانی یک خودرو وجود دارد.

او ادامه داد: از نظر توزیع و درصد فراوانی تصادفات فوتی در هشت ماهه سال گذشته در استان فارس، ۴۴ درصد در صحنه، ٣۵ درصد در مراکز درمانی و ٢١ درصد حین انتقال جان خود را از دست داده‌اند  اما در شهر شیراز  ۴۵ درصد در صحنه، ١۶ درصد در مراکز درمانی و ٣٩ درصد حین انتقال فوت کرده‌اند.

به گفته رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس،  بیشترین علل تصادفات در استان شامل عدم رعایت حق تقدم، عدم توجه به جلو و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه است.

موسوی با بیان اینکه بیشترین فراوانی تصادفات از نظر زمانی در استان فارس از ساعت ١۶ بعدازظهر تا ١٢ شب بوده است، افزود: اما در شهر شیراز از ساعت ١۴ بعدازظهر تا ١٢ شب بیشترین تصادفات روی داده است.

او عنوان کرد که شهرستان‌های شیراز، نورآباد، لامرد و کوهچنار بیشترین آمار تصادفات فوتی فارس در هشت ماهه امسال و شهرستان‌های لارستان، بوانات و جهرم هم کمترین آمار تصادفات فوتی را در هشت ماهه امسال به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس اداره عملیات ترافیک پلیس راهور فارس همچنین از افزایش ۵ درصدی برخورد با تخلفات حادثه ساز در استان از ابتدای امسال تا پایان آبانماه خبر داد و گفت: در این بازه زمانی شاهد افزایش ١٠ درصد برخورد با تخلفات حادثه ساز در شیراز بوده‌ایم.

موسوی همچنین اظهار کرد: ٢٠ درصد از کل مبالغ جریمه‌ها از خزانه به حساب پلیس راهور واریز می‌شود که ١۵ درصد صرف تامین و تجهیزات ترافیکی و ۵ درصد هم صرف فرهنگسازژ در حوزه راهنمایی و رانندگی می‌شود و ریالی هم به حساب همکاران ما واریز نمی‌شود.

قائم مقام شهردار شیراز نیز با یادآوری اینکه شهر یک موجود زنده و دائم در حال تغییر است، خاطرنشان کرد که شیوع همه‌گیری کرونا نشان داد که میزان تاثیرپذیری مُدهای حمل و نقلی بیش از سایر حوزه‌ها است.

آرش فرج‌زاده همچنین ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت شهری، افزود: امروز بیش از گذشت دو دهه در حوزه حمل و نقل، شاهد کاهش نسبت سنی و جوانگرایی در این حوزه هستیم.

او اضافه کرد: امروز شاید بیش از ٨٠ درصد پروژه‌های در دست احرای شهر شیراز، ارتباط مستقیمی با حوزه حمل و نقل و تسهیل عبور و مرور مردم دارد.پروژه‌های بزرگ مقیاسی چون بزرگراه شهید سلیمانی و خط دو و سه مترو گویای این مدعاست.همچنین پروژه‌های نرم افزاری مانند افزایش ناوگان اتوبوس و ارتقای کیفی ناوگان تاکسی و یا ارتقای کیفی دوربین‌ها در مجموعه پلیس، هم مصداق این موضوع است.

قائم مقام شهردار شیراز، فرهنگ ترافیک را مبحثی مهم برشمرد که علیرغم اقدامات فراوان، هنوز جای کار دارد و با بیان اینکه امروز تکنولوژی که در شهر شیراز در حوزه حمل ونقل مترو استفاده می‌شود، تکنولوژی روز دنیاست، گفت: اگرچه چنین اقدامات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شده اما در کنار ایجاد تسهیلات ترافیکی، افزایش مدهای حمل ونقلی و … فرهنگسازی باید مورد توجه باشد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.