رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت: عواید ناشی از اراضی گروه پنج هزینه باغات گروه یک می شود

خبرپارسی – رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت گفت: عواید ناشی از اراضی گروه پنج باغات درراستای خرید و حفاظت باغات گروه یک برای ایجاد فضای سبز عمومی هزینه کند که تا کنون حدود ۲۷۶ هکتار خریداری و به مالکیت عمومی درآمده است .

جهان بین میرزایی شهر امروز سه شنبه ۳ دیماه در جمع خبرنگاران با تاکید بر حفظ باغات قصردشت، افزود: باغات شهر شیراز را می توان به سه مجموعه تقسیم کرد:۱-باغات حریم شهر شیراز مثل باغات گود گویم، دوکوهک، انجیره و قلات ۲-باغات پراکنده محدوده شهر از میدان الله تا بلوار مطهری و چمران تا خیابان محمدیه ۳- باغات معروف به قصردشت(حوزه استحقاظی باغات قصردشت)

میرزایی با اشاره  به طرح ساماندهی باغات قصردشت که در سال ۱۳۷۹ به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری رسیده، گفت: باغات قصردشت به پنج گروه تقسیم ده که با توجه به اهمیت این گروه ها نوع برخورد با تخلفات احتمالی نیز اعمال می شود .

او گروه بندی ها را بدین شرح اعلام کرد: ۱- گروه یک که پراهمیت ترین گروه دسته بندی است این گروه  شامل باغهای متراکم و انبوه و اراضی بین این باغات که طبق ضوابط طرح، ساخت و ساز در آنها  ممنوع بوده و باغ ها و زمین های این گروه در اولویت تملک عمومی قرار دارند و فعالیتهای گردشگری نیز طبق ضواط طرح مجاز است  .

گروه دو  که نوار با عمق ۳۰ متر ضلع شمال کمربندی دراک ( حدفاصل تقاطع وحدت و شهید رودکی) می باشد. در این گروه نیز هیچگونه ساخت و سازی مجاز نیست و عرض ۲۰ متر آن به صورت معبر و ۱۰ متر نیز به عنوان فضای سبز می باشد .

گروه سه  مجموعه های مسکونی روستاهای مهدی آباد دهکره و دینکان می باشند که مبنای اقدام طرح بهسازی می باشد

گروه چهار ساخت و سازهای پراکنده ای هستند که در زمان تهیه طرح در محدوده باغات قصردشت موجود بوده اند که هیچگونه رشد و گسترشی نباید داشته باشند و هر گونه ساخت و ساز جدید در این گروه ممنوع است .

گروه پنج باغات  اراضی بایر و کم بازده محدوده جبل دراک ، صرافی و سجادیه فرهنگشهر هستند که ضوابط طرح جهت تامین هزینه تملک اراضی گروه یک در نظر گرفته شده است .

نکته قابل توجه اینکه پهنه گروه پنج سجادیه نیز بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر جهت پارک بزرگ شهری در نظر گزفته شده و از اولویتهای تملک  می باشد و تاکنون حدود ۳۰ هکتار از مالکیت این اراضی تملک شده است.

رییس اداره حوزه استحفاظى باغات قصردشت با بیان اینکه در سالهای اخیر جهت حفظ و نگهداری باغات قصردشت تلاشهای زیادی از سوی شهرداری شیراز انجام  شده است، افزود: درچند سال گذشته که با خشکسالی شدیدی مواجهه بودیم تمام تلاش اداره حوزه استحفاظی باغات جهت تامین منابع آب وحفظ باغات از خشکسالی بوده است.

میرزایی بارندگی مناسب سال گذشته را موجب رویش حجم عظیمی از علف های هرز در باغات و زمین های واقع در حوزه استحفاظی باغات را موجب احتمال خطر آتش سوزی عنوان کرد و ادامه داد: این اداره نسبت به اطلاع رسانی وسیع به باغداران ، برگزاری دوره های  آموزشی  با همکاری سازمان آتش نشانی برای چگونگی اطفاء حریق و همکاری های لازم با ماموران سازمان آتش نشانی جهت باغداران کلیه محلات کرده است.

او گفت: در ماههای اردیبهشت و خرداد سال  جاری جهت پیشگیری از آتش سوزی اداره حوزه استحفاظی باغات اقدام به علف زنی در باغات و شخم زدن اراضی باز بین باغات با استفاده از وسایل و ادوات کشاورزی کرده است.

رییس اداره حوزه استحفاظى باغات قصردشت درادامه اهم اقدامات اداره متبوع خود را در راستای کمک به حفظ باغات به شرح زیر اعلام کرد .

حفاری و تجهیز و بهره برداری از ۱۷ حلقه چاه عمیق در دل باغات و قرار دادن در اختیار باغداران.

لوله کشی و آبرسانی به باغات و جداول منتهی به باغات با اجرای بیش از ۶۰۰۰۰ متر لوله پلی اتیلن

-تبدیل ۱۲۰۰۰ متر جدول خاکی و سنتی به جداول  سیمانی به منظور افزایش سرعت آبرسانی و جلوگیری از هدر رفت آب.

میرزایی با تاکید بر کنترل آفت و اشاره به آفتی به نام مگس مدیترانه ای و کرم گلوگاه انار که هرساله با همکاری  سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اقدام به مبارزه با آن می شود، گفت:  این اقدامات نقش به سزایی در کنترل این آفت داشته و جمعیت آفات  در حد قابل ملاحظه ای کاهش یافته و در بهبود و کمیت و کیفیت محصول کاملا موثر و کارساز بوده است .

بکار گیری عواید اراضی گروه پنج برای احیاء گروه یک باغات

این مدیر شهرداری شیراز سپس به مصوبه  سال ۱۳۷۹ شورایعالی شهرسازی و معماری ایران که مقرر کرده شهرداری مجاز است ۳۱۲ هکتار اراضی گروه پنج مانند اراضی جبل دراک که به صورت زمین بایر است را به فروش برساند اشاره کرد و افزود: عواید ناشی از اراضی گروه پنج باغات درراستای خرید و حفاظت باغات گروه یک برای ایجاد فضای سبز عمومی هزینه کند که تا کنون حدود ۲۷۶ هکتار خریداری و به مالکیت عمومی درآمده است .

میرزایی ازمصوبه شورای شهر شیراز برای تبدیل پهنه سجادیه فرهنگشهر(بلوار شهید کسایی) که سابق بر این جزء گروه پنج بوده به پارک بزرگ شهری خبر داد و گفت:  تاکنون حدود ۳۰ هکتار از مالکیت این اراضی تملک شده است .

او سپس به خشکسالی یال های اخیر اشاره کرد و ادامه داد: بخش اعظم منابع آب باغات که قنوات بوده دشتخوش کاهش شدید آبدهی شده و تعدادی از قناتها  کاملا خشک شده  واخیرا نهراعظم نیز که یکی از منابع عمده تامین آب باغات است و قبلا آبدهی ۱۰۰۰ لیتر در ثانیه داشته، ۲۰۰ لیتر و سپس به ۱۰۰ لیتر رسیده است و در محدوده باغات به کلی خشک شده .

رییس اداره حوزه استحفاظى باغات قصردشت افزود: اداره حوزه استحفاظی باغات همه ساله نسبت به لایروبی قناتها ی فعال اقدام می کند و با دستور شهردار شیراز احیاء حداکثری قناتهای متروکه نیز در دستور کار قرار داده است.

میرزایی هدف از تملک باغات را حفاظت و احیاء باغات قصردشت عنوان کرد و گفت:

از اقدامات خوب و کارشناسانه شهرداری شیراز در اراضی گروه یک تبدیل تعدادی از  باغات تملک شده دارای موقعیت و دسترسی مناسب به باغات خانواده بوده است که با استقبال چشمگیر شهروندان مواجه شده و این امر فرهنگ نگهداری از باغات را بین باغداران و مردم افزایش داده است .

او کارهای شاخص انجام شده در خصوص تبدیل باغات به فضای سبز عمومی را بدین شرح اعلام کرد:

ایجاد پارک بزرگ ۳۲ هکتاری و باغ گلها در انتهای بلوار چمران

پارک سیب زار با تملک حوزه استحفاظی باغات قصردشت۰۰۰/۲۵  متر مربع

ایجاد و تجهیز پیاده راه چمران جنوبی به طول ۵/۲ کیلومتر

شروع عملیات عمرانی پیاده راه شهید رمضانی به طول ۳ کیلومتر

باغ خانواده زرگری با مساحت ۰۰۰/۶۰ متر مربع

باغ خانواده جماران با مساحت ۰۰۰/۳۰ متر مربع

باغ خانواده بهار نارنج (بولوار چمران) ۰۰۰/۱۱ متر مربع

باغ خانواده بهار شیراز (بولوار چمران) ۰۰۰/۱۱ مترمربع

باغ خانواده فرهنگ ۰۰۰/۱۱ مترمربع

جهان بین میرزایی در خصوص برخورد با متخلفان در حوزه باغات نیز گفت: در این مورد اقدامات و تمهیداتی دیده شده که عبارتند از: -گشت مستمر و پی گیر شبانه روزی در محدوده باغات جهت کنترل و بررسی کشف تخلفات .

ارجاع متخلفین به مراجع زیربط و برخورد قانونی و ضابطه مند .

– ارجاع و معرفی متخلفین قطع اشجار و تخریب باغات و آتش سوزی به سازمان سیما و منظر و فضای سبز جهت پی گیری قضایی و اخذ حرائم مربوطه و الزام به اعاده باغ به وضعیت اول و سایر مجازاتهای قانونی .

– ارجاع و معرفی متخلفین تغییر کاربری و ساخت و ساز انجام کارهای عمرانی بدون مجوز در باغات به شهرداری منطقه مربوطه جهت اعمال قانون از طریق معرفی به کمیسیون ماده صد شهرداری و اخذ و رای تخریب بنا و اجرای امر تخریب بنای مشمول رای و اقدام قانونی اعاده به وضع اول.

رسانه ها اهمیت وجود باغ های شیراز را منعکس کنند

در ادامه این برنامه رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز ابراز امیدواری کرد که رسانه‌ها با انعکاس اهمیت وجود باغ‌ها در این کلانشهر کمک کنند تا کیفیت فعلی باغ‌ها حفظ شود.

ابراهیم گشتاسبی‌راد،  وجود بافت تاریخی، فضای مدرن و موقعیت روستایی را سه ویژگی شاخص کلانشهر شیراز میان سایر کلانشهرهای ایران ذکر و خاطرنشان کرد: شیراز آثار مهم تاریخی از قاچار تا زندیه را در خود جای داده و در کنار آن فضایی فوق‌العاده مدرن در بخش بهداشت، پزشکی و منظر شهری دارد و همچینن یک موقعیت روستایی را در خود جای داده و در کوچه باغ‌های شیراز احساس می‌شود که در یک روستای زیبا قرار گرفته‌ایم.

او ادامه داد: شاید زمانی این ویژگی‌ها در شمال شهر تهران و شهر اصفهان وجود داشت اما امروز اینگونه نیست و طبیعت زیبای شیراز را ندارند.

گشتاسبی‌راد با بیان اینکه شیراز شهری چهار فصل است و میوه‌های چهار فصل را در خود جای داده است، گفت: شیراز هم میوه سردسیری و درخت خزان دار دارد و هم درخت همیشه سبز و این ویژگی بی‌نظیری است که برای حفظ آن باید تلاش کرد.

او خاطرنشان کرد: برای حفظ و احیای این خاصیت کلانشهر شیراز، جشواره عکسی از باغ‌های قصردشت برگزار خواهد شد تا اهمیت و حساسیت آنها بین شهروندان بالا رود.

برگزاری نخستین جشنواره عکس باغ شهرهای شیراز

مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازنیز با رائه گزارشی از آغاز به کار نخستین جشنواره عکس باغ‌شهرهای این کلانشهر با هدف حفظ باغ‌ها و انتقال بخشی از رویدادهای گردشگری به گردشگری طبیعی خبر داد.

علی نیری سه‌شنبه سوم دی در حاشیه برگزاری تور عکاسی ویژه عکاسان خبری استان فارس از باغ‌ شهرهای قصردشت با اعلام خبر فوق بیان کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره آشنایی عکاسان خبری با باغ‌های شیراز و کمک آنها به معرفی بیشتر ظرفیت‌های طبیعی این کلانشهر است.

او ادامه داد: در مجموعه برنامه‌های سال ۹۹ با همکاری جهاد کشارزی و ستاد باغ‌های قصردشت، برگزاری جشنواره‌های فصلی مانند جشنواره انار و کوچه باغ‌های قصردشت که هر کدام از آنها عناوین مختلفی دارند، پیش‌بینی شده است.

مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه اکثر رویدادهایی که در این کلانشهر برگزار می‌شوند، پیرامون سایت‌های تاریخی است، ابراز امیدواری کرد که شرایطی ایجاد شود تا یکسری از رویدادها به این قسمت از شهر تحت عنوان گردشگری طبیعی انتقال یابند.

نیری با یادآوری این موضوع که امکان ارسال آثار به این جشنواره در تمام فصول سال وجود دارد، گفت: امکان ارسال عکس‌هایی که در گذشته گرفته شده، نیز پیش‌بینی شده است.

او همچنین اعلام کرد که آثاری که از این جشنواره حاصل می‌شود، در نمایشگاه عکس نوروز و هفته شیراز به نمایش گذاشته خواهد شد تا تقویت تورهای باغ‌گردی شوند.

مدیر گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه شیرازباغ شهرترین کلانشهرهای ایران است که باید به این داشته ببالیم وبرای حفظ آنها تلاش کنیم، گفت: در حالی که برخی از کلانشهرهای ایران به دلیل آلودگی هوا تا پایان هفته جاری تعطیل هستند اما هوای پاک در این کلانشهر جریان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.