دستگاه ها برای فرهنگ سازی و کار فرهنگی به آموزش و پرورش مراجعه کنند

خبرپارسی – سرپرست آموزش و پرورش استان فارس گفت: اگر دستگاه های مختلف و شهرداری به دنبال کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی میان شهروندان هستند باید به آموزش و پرورش مراجعه کنند تا بتوانیم فرهنگ‌سازی را از درون مدارس برای دانش‌آموزان انجام دهیم و مسلماً هر کدام از آنان نیز در خانواده و جامعه سفیران آن فرهنگ خواهند شد .

عبدالرسول احمدی، شنبه ۸ اردیبهشت‌ماه در یک نشست خبری با بیان اینکه

معیارهایی برای برگزیدگان فرهنگی و انتخاب معلم نمونه در نظر گرفته شده است، گفت: قریب ۴۰۰ نفر به عنوان فرهنگیان در انتخابات منطقه‌ای شرکت می‌کنند و امسال ۱۸۰ معلم به عنوان معلم منطقه انتخاب شده و در استان نیز ۴۰ معلم به عنوان معلم نمونه در هفته معلم امسال تجلیل خواهند شد .

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس ضمن تشریح روزهای هفته معلم گفت: امسال به حتم آزمون سمپاد و مدارس نمونه برگزار نخواهد شد و نحوه‌ی ثبت‌نام و توزیع دانش‌آموزان در مدارس مختلف در مقطع متوسطه‌ی اول، پس از برنامه‌ریزی دقیق توسط کمیته‌ی ثبت‌نام، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان فارس حذف آزمون مدارس خاص را اقدامی درست و در پاسخ به مطالبه‌ای عمومی دانست و تصریح کرد که تنها ۲۵ صدم درصد کل جمعیت دانش‌آموزی تیزهوش قلمداد می‌شوند و برگزاری آزمون‌های مدارس خاص تنها افراد دارای مهارت در تست‌زنی را از دیگران جدا می‌کرد.

احمدی در عین‌حال گفت: اجرای طرح شهاب که از مقطع چهارم ابتدایی آغاز شده است، جایگزینی برای مدارس خاص خواهد بود اما در این روش افراد به‌شکل نامحسوس شناسایی و در زمینه‌ی تحصیلی هدایت خواهند شد.

او با اشاره به تفاهم‌نامه‌ی تولید سریال خورشیدهای سه‌گانه، حافظ، سعدی و خواجو، اعلام کرد که شرط آموزش و پرورش برای همکاری با تولید کننده سریال، استعدادیابی و استفاده از استعدادهای دانش‌آموزی در تولید این مجموعه است.

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس همچنین با اشاره به بدهی‌های میلیاردی این اداره‌کل به معلمان قرآن به خاطر فعالیت در مدارس قرآن تأکید کرد که ما حتماً پیگیر این مسئله خواهیم بود.

وی افزود: سند تحول بنیادین مبتنی بر قرآن و آموزه‌های آن تدوین شده است که به عنوان سند بالادستی در وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود .

احمدی با بیان اینکه روح تعلیم و تربیت ایده‌آل در آموزش و پرورش همان است که روح قرآن در آن دمیده می‌شود، گفت: اعتقاد داریم که اگر می‌خواهیم دانش‌آموزان دارای تربیت سالم داشته باشند، باید آنان را به سمت آموزه‌های قرآن سوق دهیم .

وی همچنین به قضیه همکاری این اداره‌کل با اوقاف در برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود اعتبارات مجبور شدیم برای برگزاری این مسابقات به اوقاف مراجعه کنیم که آن‌ها هم در این زمینه بنا شد با ما همکاری داشته باشند .

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس در بخش دیگری از سخنان خود به فرا رسیدن هفته بزرگداشت مقام معلم اشاره کرد و گفت: هفته معلم مطابق روال هر سال از ۱۲ اردیبهشت‌ماه آغاز شده و به‌مدت یک هفته ادامه دارد و هر روز آن نیز به یک نامگذاری شده و متناسب با آن نامگذاری برنامه‌های متنوعی در این راستا اجرا می‌شود .

وی، حضور در جمع فرهنگیان، دیدار با مسئولان مختلف، بازدید از مدارس و تجلیل از معلمان و فرهنگیان و غیره را از جمله این برنامه‌ها دانست و گفت: باور به نقش آموزش و پرورش باید نهادینه شود که این باور تقریباً نهادینه شده است .

احمدی اضافه کرد: اگر دستگاه های مختلف و شهرداری به دنبال کار فرهنگی و فرهنگ‌سازی میان شهروندان هستند باید به آموزش و پرورش مراجعه کنند تا بتوانیم فرهنگ‌سازی را از درون مدارس برای دانش‌آموزان انجام دهیم و مسلماً هر کدام از آنان نیز در خانواده و جامعه سفیران آن فرهنگ خواهند شد .

سرپرست اداره‌کل آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه بر اساس سند تحول بنیادین وظیفه آموزش و پرورش، تنها آموزش صرف نیست بلکه بیشتر تربیت مدنظر است، گفت: تربیت را در ۵ محور علم، اخلاق، عمل، ایمان و به ویژه تفکر دنبال می‌کنیم .

احمدی با تصریح اینکه آموزش و پرورش به دلیل گستردگی قابل مقایسه با هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی نیست، گفت: آموزش و پرورش هم به دلیل تعدد مخاطبان و هم به خاطر نقشی که در جامعه ایفا می‌کند، دارای نقش حیاتی است .

او با انتقاد از انتشار مطلبی توسط یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص به‌کارگیری افراد بازنشسته به‌عنوان مسئول در آموزش و پرورش فارس، گفت: من هنوز یک سال و هفت ماه تا بازنشستگی‌ام باقی مانده است، از طرفی براساس قانون افراد دارای دانشنامه‌ی فوق‌لیسانس و دکترا می‌توانند تا سن ۶۵ سالگی فعالیت داشته باشند.

احمدی اولویت خود را آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که قصد دارد ساخت و تجهیز مدارس را به سازمان نوسازی مدارس سپرده و عمده‌ی تلاش خود را در حوزه‌ی آموزش، پژوهش، تعلیم و تربیت صرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.