حاشیه ای بر مراسم تجلیل از استاد سیروس رومی؛قدر شناسی نشانه فرهیختگی

خبر پارسی – عبدالکاظم دریساوی- درمراسم تجلیل از چهره ارزشمند و ماندگار مطبوعات فارس استاد سیروس رومی،اگرچه عدم حضور بسیاری از اهالی قلم و رسانه تو ذوق زد اما حضور استخوان خوردکرده های ادب و هنر با آن نگاه های مهربانانه درسی به بزرگی یک حضور تعالی بخش داشت.
حضور مونقره ای های ادبیات و شعر و هنر نظیر برادران فقیری.ذوالریاستین.اوجی.اولاد.دکتر خشنود.استاد رضا پرهیزگار،نویدگویی و…که برخی باعصا وناتوانی جسمی آمده بودند اصالت و حق شناسی و فرهیختگی رانشان دادکه چکونه باید حرمت ها و زحمات را پاس داشته و از خادمان بی ادعا اما اثرکذارعرصه مطبوعات تجلیل کرد.
عدم حضور و یاکمرنگ بودن حضور اهالی مطبوعات به هردلیلی که باشد پذیرفته نیست. این بی توجهی نشان ازعدم درک مسئوولیت های فردی و اجتماعی و حرفه ای داردکه نقطه ضعفی اساسی و انتقادی قابل تامل برای مطبوعات فارس و سابقه ای منفی و ناخوشایند به حساب می آید.اهل خرد و اندیشه می گویند مردمی که سپاسمند و سپاسگزار خادمان خویش نباشند نم یتوانندخادمان و قهرمانان شایسته تر و بزرگتری رابرای جامعه تربیت کنند و این یک درد است که در مراسم تقدیر و نکوداشت یک بزرگ مطبوعات فارس، احساس مسیولیت نکنی وحضور نداشته باشی؟ استادرومی باآن کارنامه درخشان و اثرگذار خود یک بزرگ است بزرگ و ماندگارخواهد ماند.ا واثرخود را برمطبوعات فارس گذاشته است.دروصف شخصیت و عملکرد استاد رومی، آقایان دکتر رنجبر. دکتر کمالی سروستانی و دکتر خالصی به شیوایی سخن گفته و حق مطلب رادرباره این بزرگ بی ادعای عرصه مطبوعات ادا نمودند اماخود آقای رومی درسخنان گزیده اش به نکات قابل تاملی اشاره کرد نکاتی که بیش ازسی سال ذهن و زبان و حافظه او را به خود مشغول داشته است و آن اینکه چه عامل یاعواملی باعث جلوگیری از انتشار دائمی روزنامه های پیشرو در دوران قاجار و پهلوی ها در فارس شده است. اگرچه او ضمن تایید گشایش درفضای کنونی تلویحا به برخی تنگ نظری های احتماعی و تاریخی اشاره کرد امادرمرورتاریخ یکصد و پنجاه ساله مطبوعات فارس، فرصت آن رانیافت که به تحلیل محتوایی این موضوع بپردازد که آیا ارتجاع سیاسی دوران قاجارو پهلوی محدویت ها و موانع راا یجادکرده است یا ساختار عقب افتاده اجتماعی و سنتی که زاینده تنگ نظری ها وانحصارطلبی های سهم خواهانه تاریخی است ؟به هرحال هرچه بود و هرچه هست باید به تحلیل محتوایی بانگاهی آسیب شناسانه به این موضوع مهم پرداخت که استاد رومی دیرزمانی است که بانگارش هشت جلد کتاب تاریخ مطبوعات فارس کلید آن رازده است لذابر نسل آگاه و متعهد و پیشرو است که بی اعتنا به دو رویی ها و چاپلوسی ها و وسوسه ها با تحلیلی واقع بینانه و علمی، سیر تغییر و تحولات مطبوعات فارس را از ابتداتا امروز به رشته تحریر درآورده و کار سترگ استاد رومی را ادامه دهند و اثری ماندگار از خود به جای بکذارند…
به احترامش کلاه از سربرداریم و اجازه ندهیم دغدغه نان مارا ازبرخی مسئوولیت های اجتماعی بازداردکه این آغازی برای یک سقوط و انحطاط است. هرگز چنین مباد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.