«جراح خستگیی ناپذیر شیرازی» برگزیده فرهنگستان علوم پزشکی دکتر ایرج فاضل: بسیاری از صاحبان نام در جراحی قلب به شاگردی «دکتر دانشور» افتخار می‌کنند

» سرویس: علمی و فناوری – علمی

کد خبر: ۸۲۱۲-۰۸۶۴۵

جمعه ۲۲ اسفند ۱۳۸۲ – ۱۶:۱۲

 

در مراسم تجلیل از استادان برگزیده فرهنگستان‌های جمهوری اسلامی ایران، دکتر ایرج فاضل رییس فرهنگستان علوم پزشکی به معرفی علمی و اخلاقی دکتر عباسقلی دانشور برگزیده این فرهنگستان پرداخت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر فاضل در معرفی استاد دکتر عباسقلی دانشور عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی گفت: او در شیراز، شهر ادب و هنر و زیبایی‌ها که در طول تاریخ عالمان بزرگی را در دامان خود پرورده و به سرزمین ما تقدیم کرده است، متولد شده‌ است.
پس از طی تحصیلات مقدماتی و دوره پزشکی از دانشگاه شیراز فارغ‌التحصیل و برای ادامه تحصیل و اخذ تخصص راهی امریکا شد و در سال ۱۳۴۶ ، پس از گذراندن دوره‌های تخصصی جراحی عمومی و جراحی قلب و ریه بعد از ده سال به میهن خود باگشت و به دلیل نیاز مبرم دانشگاه آذرآبادگان به تخصص ایشان، در این دانشگاه به عنوان معلم پیمانی مشغول به کار شد.
به گفته وی در بدو ورود، در یک محوطه محدود، بخش جراحی قلب و قفسه را ـ‌ که تا آن زمان در تبریز وجود نداشت ـ بنیاد نهاد و نخستین عمل جراحی قلب باز استان را که عمل تعویض دریچه قلب تعویض دریچه میترال بود در سال ۱۳۴۸ با موفقیت به انجام رساند.
در همین ایام با موافقت مسوولان، مرکز بزرگ جراحی قلب را در محوطه دانشگاه و مجاور دانشکده پزشکی طراحی و در طی چهار سال بعد به اتمام رساند و به این ترتیب ۳۰ سال قبل مدرن‌ترین مرکز جراحی قلب ایران را با پیشرفته‌ترین وسایل و تجهیزات و امکانات زمان درسی سال قبل به وجود آورد.
گفتنی است ، مرکز جراحی قلب شهید رجایی به فاصله چند سال پس از این زمان، شروع به کار کرد.
فاضل همچنین عنوان کرد: در سال‌های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ که استاد دکتر دانشور با انگیزه‌ای نیرومند و تلاش خستگی‌ناپذیر شب و روز برای ایجاد مرکز فوق فعالیت می‌کرد، اینجانب به عنوان یکی از اعضاء هیات علمی دانشگاه تبریز با ایشان همکاری نزدیک داشتم و با شخصیت خلاق و کم نظیر ایشان آشنا شدم.
استاد دکتر دانشور طی سال‌های بعد، سلامت بیماران بی‌شماری را که قبل از آن از هرگونه درمانی محروم بودند به آن‌ها بازگرداند و همزمان به تدریس در دانشگاه و تربیت دستیارانی که از شهرها و مراکز مختلف در بخش خود می‌پذیرفت، پرداخت. به گونه‌ای که بسیاری از جراحان قلب صاحب نام کشورمان به شاگردی او افتخار می‌کنند.
در دی ماه سال ۱۳۶۹ از طرف اینجانب به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت، برای عضویت فرهنگستان علوم پزشکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد شد و با تصویب شورا به همراه چهارده تن دیگر از بزرگان علوم پزشکی در تاریخ پنجشنبه ۲۰ دی ماه ۱۳۶۹ به نخستین مجمع عمومی فرهنگستان دعوت شد و از آن زمان تاکنون به عنوان عضو پیوسته با فرهنگستان علوم پزشکی همکاری نزدیک داشت.
رییس فرهنگستان علوم پزشکی اظهار کرد: استاد دکتر دانشور از زمان مراجعت به وطن به پاس خدمات و فعالیتهای علمی خود بیش از ۲۰ لوح سپاس، از جمله اولین لوح سپاس جامعه جراحان ایران را توسط وزیر فرهنگ و آموزش عالی وقت در سال ۱۳۶۵ دریافت و به دریافت پنج نشان علمی مفتخر شده است.
او در طی سالهای خدمت خود به عنوان عضو هیات ممتحنه بورد جراحی عمومی و جراحی قفسه صدری و بعدا ریاست هیات ممتحنه بورد جراحی قلب انجام وظیفه کرده است.
به گفته فاضل، دانشجور در اوائل سال ۱۳۷۳ به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل و به عنوان مدیر گروه جراحی قلب دانشگاه و رئیس بخش جراحی قلب بیمارستان شهید مدرس انتخاب شدند.
وی مولف سه کتاب در زمینه‌های جراحی بوده و مقالات متعددی از ایشان در نشریه‌های علمی داخل و خارج مملکت به چاپ رسیده است.
فاضل اضافه کرد: دانشور در سال ۱۳۸۰ بازنشسته ولی همچنان با علاقه و پشتکار فراوان همکاری خود را با این دانشگاه به عنوان مشاور رییس دانشگاه در امور جراحی قلب و آموزش دستیاران ادامه می‌دهد.
او با پیشنهاد شورای علمی و تصویب اکثریت قاطع مجمع عمومی فرهنگستان به عنوان شخصیت مورد تجلیل در این مراسم که نشانه والاترین مقام علمی است، انتخاب شد.
در ادامه سخنان رییس فرهنگستان علوم پزشکی، دکتر دانشور در سخنانی کوتاه با اشاره به اهمیت فوق‌العاده علوم و نانوتکنولوژی گفت: هر انسانی یک DNA دارد، نه یک ستاره در آسمان.
اگر در قرن ۱۷ـ۱۸ ،علوم وجود داشت و ۱۹ـ۲۰ علم و عمل؛ این قرن که ما زندگی می‌کنیم قرنی است که باید انسان در جستجوی علم، عمل و فضیلت باشد.
انتهای پیام

1 دیدگاه برای “«جراح خستگیی ناپذیر شیرازی» برگزیده فرهنگستان علوم پزشکی دکتر ایرج فاضل: بسیاری از صاحبان نام در جراحی قلب به شاگردی «دکتر دانشور» افتخار می‌کنند

  1. بازتاب: دکتر دانشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.