افزایش فعالیت کلینیک درد درمانگاه امام رضا (ع) به تمامی روز های هفته

خبرپارسی – دکتر “افشین امینی” متخصص بیهوشی و درمان درد، درد را یک احساس ناخوشایند معرفی کرد که به دنبال یک آسیب در بدن و در برخی مواقع حتی بدون آسیب بافتی ایجاد می شود.
او توضیح داد: درد یک علامت است که باید پزشک به دنبال علت آن باشد و در صورت درمان نشدن، این علامت تبدیل به یک بیماری مزمن می شود؛ بنابراین می توان درد را هم یک نعمت دانست، زیرا آژیر خطر را به صدا در می آورد و از سویی دیگر یک احساس آزاردهنده است.
این عضو هیت علمی دانشگاه، دردها را به دو بخش کلی دردهای مزمن و دردهای حاد تقسیم کرد و افزود: دردهای مزمن دردهایی هستند که بیش از سه ماه طول می کشند و دردهای حاد کمتر از سه ماه ادامه می یابد.
دکتر امینی با معرفی بیشتر این کلینیک، به عنوان تنها کلینیک درد دولتی در استان، گفت: بهترین نوع کلینیک های درد، کلینیک های “چندتخصصی(مولتی دیسیپلینری) هستند که شامل رشته های مختلفی از جمله روماتولوژی، جراحی ستون فقرات، طب ورزش، توانبخشی، روانشناسی درد و اعصاب و می شود و در مجتمع های فوق تخصصی امام رضا(ع) و شهید مطهری این نیاز به خوبی پوشش داده می شود.
این دانشیار تمام وقت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: کلینیک درد به صورت محدود حدود هفت سال است در این درمانگاه مشغول به کار است و هم اکنون با فعالیت گسترده و همه روزه اساتید بیهوشی و درمان درد، زمان فعالیت خود را افزایش داده است.
او در خصوص بیمارانی که می توانند به این کلینیک مراجعه کنند، توضیح داد: تمام بیمارانی که از دردهای مزمن یا بدون علت مشخص رنج می برند، می توانند برای علت یابی و درمان درد های خود به این کلینیک مراجعه کنند؛ از جمله این دردها می توان به دردهای ناشی از سرطان ها و یا کمردرد، سردرد، دردهای عضلانی و درد اندام ها اشاره کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: پزشکان متخصص این کلینیک با توجه به علت و ریشه یابی درد، با پیشنهاد تغییر در سبک زندگی از نظر تغذیه، رفتار و تحرک یا به کمک دارو درمانی و در مرحله نهایی با انجام برخی مداخلات کم تهاجمی که با کوچکترین صدمه بافتی همراه باشد؛ سعی در درمان درد دارند.
دکتر امینی ادامه داد: اگر در فرآیند درمان به مرحله ای برسیم که نیاز به انجام روش مداخله ای باشد، این کار در اتاق عمل بدون بیهوشی و با هدایت عکسبرداری “فلوروسکوپی” یا سونوگرافی انجام می شود؛ به عنوان نمونه ای از مداخلاتی که پزشکان این کلینیک در بیمارستان های دانشگاه دارند می توان به بی حسی اپیدورال برای درمان کمر درد، بی حسی مفاصل بین مهره ای ستون فقرات برای درمان درد، بی حسی اعصاب سینه ای برای درمان درد بعد از عفونت ویروسی زونا، بی حسی عصب “تری ژمینال” برای درمان دردهای سر و صورت، تزریق های مفاصل مختلف برای درمان دردهای ناشی از ساییدگی، تزریق های تاندون ها و لیگامان ها، سوزاندن اعصاب مولد درد با روش “رادیوفریکوئنسی” و بسیاری موارد دیگر مبتنی بر شواهد علمی است که در صورت عدم پاسخ بیمار به درمان های رایج، برای آنها انجام می پذیرد.
کلینیک درد درمانگاه امام رضا(ع) واقع در واحد چهارم طبقه چهارم درمانگاه امام رضا(ع)، صبح روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۴ و عصر روزهای یکشنبه و سه شنبه از ساعت ۱۴ تا ۲۲ با تعیین وقت قبلی، پذیرای بیماران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.