استاندار فارس: نباید مسائل آموزش و پرورش در قالب مباحث شکلی انجام شود

خبرپارسی – استاندار فارس گفت: مباحث مربوط به آموزش و پرورش باید به صورت محتوایی مورد بررسی قرار گیرد نه در قالب مباحث شکلی.

عنایت اله رحیمی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با تاکید بر اینکه پویایی جامعه و توسعه آن در گرو توسعه و پویایی آموزش و پرورش است، افزود: تربیت و پرورش مسئولان و آینده سازان جامعه در سیستم آموزش و پرورش پایه گذاری می شود.
استاندار فارس برگزاری شورای آموزش و پرورش را نشان دهنده جایگاه بالایی دانست که قانونگذار برای آموزش و پرورش و توجه به مشورت در نظر گرفته است.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان فارس با اشاره به اینکه  همه بخش های جامعه با آموزش و پرورش مرتبط هستند بیان کرد: همه ارکان جامعه از خوبی های آموزش و پرورش بهره می گیرند و از چالش های آن نیز متاثر می شوند بنابراین انجام هر اقدامی در حوزه آموزش و پرورش، با کل جامعه، آینده کشور و استان ارتباط خواهد داشت.
دکتر رحیمی عنوان کرد: در ۴۰ سال گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است که اعلام عمومی و اطلاع رسانی در این باب برای مقابله با بدخواهی دشمنانی که تلاش می کنند نظام و دولت را ناکارآمد نشان دهند، ضروری است.
نماینده عالی دولت در استان فارس همچنین اقدامات دولت های یازدهم و دوازدهم در بخش های زیرساختی آموزش و پرورش را مهم توصیف و ابراز کرد: این تلاش ها در زمینه ساخت و ساز و مسائل محتوایی انجام شده است.
وی گسترش دانشگاه فرهنگیان، ترویج پژوهش در مدارس، اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که نظام تعلیم و تربیت را بر اساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی شکل می دهد، گسترش مدارس شبانه روزی و توسعه پوشش تحصیلی مناطق مختلف را از جمله اقداماتی دانست که در سال های اخیر و طی دو دولت یازدهم و دوازدهم  انجام شده است.
استاندار فارس با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید به سمت ایجاد محیط های جذاب برای دانش آموزان حرکت کند افزود: مدرسه محل تعلیم و تربیت، عشق ورزیدن، مشارکت، دوستیابی، پایه ریزی زندگی آینده برای دانش آموزان است.
استاندار فارس گفت: آموزش و پرورش باید زمینه ساز و بستر ساز تربیت افراد خلاق و نخبه، ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی، مسئولیت پذیری، انضباط اجتماعی، قانونمداری، نوع دوستی، ایثار، تاب آوری فردی و اجتماعی و فرهنگ کارآفرینی باشد.
رییس شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه توجه به ساختار فیزیکی در کنار ساختار محتوایی باید در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد ، تاکید کرد: در دنیای امروز آموزش های مجازی می تواند بخشی از نیاز های فیزیکی در آموزش و پژوهش را تامین کند البته این موضوع به معنای نادیده گرفتن توسعه فضاهای آموزشی نیست.
دکتر رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود به موارد مطرح شده در دستور کار جلسه پرداخت و  با اشاره به تعیین تکلیف زمین هایی که در صدرا به نام فضاهای آموزشی  به‌صورت سرمایه، انباشت شده است گفت:باید نسبت به تعیین تکلیف زمین های که  ساخت و ساز فضای های آموزشی در آن  صورت نگرفته است اقدام شود.
رئیس شورای آموزش و پرورش استان فارس افزود: قانون گذار  تکلیفی را  در شهرهای جدید در نظر گرفته است که بر اساس آن، در شهرهایی که تعداد واحد های مسکن مهر بیش از ۲۰۰ واحد است، باید فضاهای آموزشی توسط متولیان ساخت و ساز مسکن مهر و زیر نظر آموزش و پرورش احداث شود.
وی با اشاره به اینکه جمعیت شهر صدرا رو به افزایش است گفت: در بحث تامین فضاهای آموزشی باید از ظرفیت های خیرین ، تحقق سهم ۵ درصدی آموزش و پرورش و قانون برنامه و بودجه استفاده شود .
استاندار فارس با اشاره به احداث و راه‌اندازی پژوهش سرا‌های دانش‌آموزی نیز گفت: احداث پژوهش سراها و ضرورت توجه به این موضوع باید به صورت یک مصوبه به فرمانداری ها ابلاغ شود.
وی ادامه داد: در ارتباط با استفاده از امکانات دستگاه های دیگر و موسسات تولیدی و کارخانه ها اعم از دولتی و خصوصی نیز  هماهنگی لازم انجام شود تا با استفاده  از این  امکانات مشکلات ناشی از کمبود تجهیزات  رفع شود. دکتر رحیمی با اشاره به نیاز استان به ۱۸پژوهش سرا گفت: احداث  این پژوهش سراها با اولویت در مناطق محروم  با توجه به  بودجه  و اختیارات قانونی انجام شود.
وی با اشاره به منویات رهبری مبنی بر ضرورت دانشگاه فرهنگیان، افزود: ساماندهی مراکز عالی و استفاده بهینه از آنها در چارچوبی که بتواند نیازها را برطرف کند مورد نیاز است و باید یک سند ساماندهی از سوی  آموزش عالی و آموزش و پرورش  تهیه شود .
استاندار  فارس درباره تامین زمین احداث دانشگاه فرهنگیان در شهر صدرا  از متولیان شرکت عمران و توسعه شهر جدید صدرا خواست زمین مورد نیاز برای این موضوع را تامین کنند. وی با اشاره به رها سازی  برخی از فضاهای آموزشی گفت: آموزش و‌پرورش می تواند با ساماندهی فضای فعلی در مرکز شهر که  امکان ارزش افزوده بسیار بالایی دارند فضای آموزشی بیشتری در مناطقی دیگر احداث کند .
رحیمی با اشاره به مشکلات مطرح شده درباره مکان دانشگاه فرهنگیان در منطقه آب باریک عنوان کرد:  متاسفانه این منطقه دچار معضلاتی شده است که باید  پس  از تحقیقات علمی با نگاه بلند مدت  به فکر جابجایی این دانشگاه باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.