استاندار فارس: سعدی با نوشتن بوستان نصیحت الملوک را نوشت

خبر پارسی – استاندار فارس گفت: سعدی با نوشتن بوستان فی الواقع نصیحت الملوک را نوشته است .

اسماعیل تبادار شامگاه جمعه ۳۱ فروردین در آیین یادروز سعدی در جمع سعدی دوستان با بیان اینکه سعدی نماینده خرد ایرانی است و انواع دانش های ایرانی را داراست، گفت: سعدی اقلیم فارس و سرزمین شیراز را در فرهنگ جهانی و حافظه تاریخی ثبت کرده و دوام بخشیده است،

او گفت: در پهنای ادب فارسی، سعدی در زمزه خدمتگزاران سخت کوشی است که توانست نردبان سخن را با افتخار و پیروز بپیماید و در آسمان ادبیات جهان، چراغ معرفت را روشن کند.

استاندار فارس با بیان اینکه، امروز بیش از ۷۰۰ سال از درگذشت سعدی شیر سخن  می گذرد، افزود: لیکن زبان شعری و کلام نثری وی از بلاغت اولی برخوردار است.

تبادار با یادآوری این مطلب که منابع درسی و معرفتی سعدی فقه شافعی بود اما نزدیکی او به اندیشه شیعی  و محبتش نسبت به اهل بیت(ع) به غایت قوی است، گفت: سعدی شاعر آدمیت است که عشق و اخلاق از صفات بارز او محسوب می شود.

استاندار فارس با بیان اینکه مکتوبات و ضرب المثل های سعدی، فرهنگ و ذهن و فکر ما را ساخته و جهان بینی و رفتار ما را شکل داده است، عنوان کرد: باید ادبیات سیاسی  و ا خلاقی سعدی، زینت حافظه ما باشد و آن را به ذهن بسپاریم.

تبادار که اعتقاد دارد سعدی سوژه های اجتماعی و سیاسی را  به نظم و نثر درآورده و به زیبایی با زندگی مردم پیوند عمیق داده است، گفت: عاملی که همواره بر نوآروری های سعدی حاکم است، ذوق اوست.

وی با اشاره به این نکته که ملاحتی که در سخن سخن سعدی است، برگرفته از عاطفه لطیف است و شعرش مشهون از جمال است، گفت: سعدی، حافظ و مولانا زیباشناسان فرهنگ ما هستند و چشمان ما را نسبت به زیبایی ها باز می کنند و در واقع استخوان بندی فرهنگ ما را همین ها شکل داده اند.

استاندار فارس با بیان اینکه سعدی با نوشتن بوستان فی الواقع نصیحت الملوک را نوشته، اظهار کرد: سعدی در غزلیات عاشق است و عاشقانه های لطیف را بیشتر در نزد او می توان یافت.

تبادار با تصریح بر اینکه سعدی در گلستان هم به موضوعاتی پرداخته که کاربردی است، اضافه کرد: توجه به اصول کاربردی او را منتقد و مصلح الدین کرده است.

به گفته وی، سعدی به درستی دریافته بود که راه امنیت و عدالت تنها از مسیر گفت و گو می گذرد و به همین دلیل سلاطین را مدام به خداپرستی و عدالت ورزی دعوت می کند.

وی با تاکید بر اینکه سعدی، معلم فرهنگ و اخلاق و ادب و عدالت و تربیت وتواضع و قناعت برای همه ماست، تاکید کرد: با آنکه سعدی در اوج قرن هفتم می زیست و در عین حالی که دوران در فکر و ذکر او تاثیر فراوان گذاشت اما با این حال دشنام نمی دهد و درشتی نمی کند، بلکه با زبان تند و جرات نظر خود را می گوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.