حیدر علی کامیاب کلانتری درگفت و گو با خبرنگار برنا فارس ضمن تبریک فررارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهارداشت: ورزش و جوانان فارس  درسی و هفتمین بهار انقلاب اسلامی همگام با سایر اقشار مردم از ۱۲ بهمن تا ۲۲بهمن دربرنامه های انقلاب حضور فعال خواهد داشت.

وی با تاکید براین موضوع که درایام دهه فجر بیش از ۱۰۰ برنامه فرهنگی و ورزشی در  استان فارس برگزار می شود، بیان کرد: به منظور پاسداشت فعالیت ها و ازجان گذشتگی های فعالان دوران انقلاب درایام دهه فجر گلزار شهدای انقلاب باحضور جوانان گلباران می شود و علاوه بر آن دیدارهای نیز با خانواده های این شهدا انجام خواهدشد.

مدیرکل ورزرش و جوانان فارس افزود: گرامیداشت ورود حضرت امام خمینی(ره) درروز ۱۲ بهمن با حضور جوانان پرشور شیرازی،استقرار غرفه های سازمان های مردم نهاد درطول مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، برگزاری جشن جوانان ، امام و انقلاب در ورزشگاه دستغیب شیراز، حرکت اتوبوس انقلاب ازجمله برنامه هایی است که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در استان فارس برگزار می شود.

کامیاب تصریح کرد: در روز ۱۸ بهمن آیین تجلیل ازجوانان و ورزشکارن برتر استان درسال ۹۴ باحضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود که دراین آیین از مربیان، ورزشکاران، داوران، جوانان، روسای ادارات، حامیان ملی، سازمان های مردم نهاد برتر استان نیز تقدیر می شود.

ورزش و جوانان فارس افزایش دهنده نشاط در جامعه

وی در ادامه ورزش و جوانان فارس را افزایش دهنده نشاط در جامعه دانست و ابرازداشت: با تلاش های انجام شده توسط دست اندرکاران ورزش و جوانان استان، فعالیت ورزشکاران ، اقدامات پرشور جوانان و حمایت های خیران سال ۹۴ شاهد عملکرد مناسب  این اداره کل در سطح استان بودیم.

کامیاب تصریح کرد:اقدامات مناسب انجام شده به واسطه تلاش های دست اندرکاران استان درحوزه جوانان، طرح های ارائه شده و پتانسیل های موجود،باعث شدتا فارس به عنوان استان برتر درزمینه فعالیت های جوانان وهمچنین استان دوم کشور درحوزه ساماندهی امور جوانان معرفی شود.

وی عنوان کرد: باتوجه به موفقیت کسب شده توجه مسئولان درسطح کشور به جوانان استان فارس بیشتر شده و برهمین اساس تلاش می شود گام های موثر تری برای رشد جوانان استان دربخش های مختلف برداشته شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس درادامه به ضرورت تشکیل ستاد ساماندهی اشاره کرد و افزود: برگزاری منظم جلسات ستاد ساماندهی دراستان به ریاست استاندار و در شهرستان ها به ریاست فرمانداران علاوه بر مشخص شدن مشکلات  باعث خواهد شدبا همکاری دستگاه های مختلف زمینه پویندگی و رشد جوانان فراهم شود.

افزایش تعداد سازمان های مردم نهاد فارس

کامیاب سپس افزایش سازمان های مردم نهاد فارس را از ضروری دانست و افزود: بعد از اتمام فعالیت دولت دهم ،در آغازین روزهای فعالیت دولت تدبیر و امید با جوانان سرخورده روبروشد که دچار مشکل بودند و درهمین راستا دولت مردان تلاش نمودند با اقدامات مثبت خود زمینه افزایش امید دربین این قشر را فراهم کنند.

دیدار+مسئولین+سازمان+های+مردم+نهاد+استان+فارس+با+معاون+حقوقی+وزیر+ورزش+در+شیراز+

وی بیان کرد: به همین منظور برنامه ریزی برای افزایش سازمان های مردم نهاد و گسترش فعالیت جوانان در سطح جامعه انجام شد که در فارس خوشبختانه با اقدامات مناسب صورت گرفته روند رو به رشدی داشت و تعداد سمن ها از ۱۵ عدد به ۹۵ سازمان مردم نهاد فعال در سراسر استان افزایش یافت.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس خاطر نشان کرد: در سفرهای که به منظور بازدید از شهرستان ها انجام می شود ، ضرورت ایجاد سازمان های مردم نهاد در حوزه جوانان به صورت مکرر بیان می شود که حاصل آن ایجاد علاقمندی برای تاسیس سمن در نقاط مختلف استان بوده است.

ضرورت تولید فکر درحوزه جوانان

کامیاب  با تاکید براینکه درحوزه ورزش بازوان زیادی برای رشد ورزشکاران وجود دارد ،اظهارداشت: باید در حوزه جوانان نیز حمایت های افزایش یابد و با استراتژی به این قشر تاثیر گذار جامعه کمک کرد تا در مسیر پیش رو موفق شوند.

وی سپس از  ضرورت  تولید فکر درحوزه جوانان یاد کرد و ابرازداشت: علاوه بر شاخص های اداری نیاز است تولید فکرنیز درحوزه جوانان انجام شود تا خروجی مناسبی داشته باشیم که درهمین راستا در اولین جلسه ستاد ساماندهی امورجوانان فارس که با حضور معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزارشد راهکارهای شناسایی آسیب های بعد طلاق، موضوع جلسه بود که حاضران نظرهای خودرا برای مقابله با این معظل بیان کردند .

مدیرکل ورزش و جوانان فارس تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال جاری تلاش می شود جلسه آتی ستاد ساماندهی امورجوانان با حضوراستاندار برگزارشود، در شهرستانها نیز این ستاد به ریاست فرمانداران تشکیل جلسه خواهد داد.

کامیاب  سپس بیان کرد: این اداره کل درحوزه کیفی نیز چند طرح مناسب برای جوانان و بازگشت اعتماد از دست رفته آنها داشت که با حمایت وزارت خانه در آینده نزدیک این طرح ها به صورت پایلوت در استان فارس عملیاتی می شود.

راه اندازی صندوق حمایت از نخبگان

وی درادامه تاکید کرد: برای اینکه نشان دهیم به جوانان توجه داریم چند طرح اجرایی از طرف اداره کل ورزش و جوانان فارس به وزارت خانه ارسال شد که خوشبختانه اکثر آنها مورد موافقت وزیر قرار گرفت و قراراست در سطح ملی انجام شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: راه اندازی صندوق حمایت ازقهرمانان و  نخبگان به منظور ایفا نقش حمایتی ازاین گروه ازجمله این طرح ها بود که با استقبال مسئولان وزارت ورزش و جوانان روبرو شد و درددهه فجر همزمان بابرگزاری آیین تجلیل از نخبگان و ورزشکاران از کارت و لوگو این صندوق رونمایی می شود.

 وی ابراز داشت: براساس این طرح، صندوق حمایت از قهرمانان و نخبگان که داری هیات مدیره توانمند خواهد بود در اداره کل ورزش و جوانان فارس مستقر می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس اعزام ۲۵نفر از جوانان نخبه استان فارس  به یکی از کشور اسلامی به منظور تحقق توصیه مقام معظم رهبری درزمینه تعامل میان جوانان مسلمان را یکی دیگراز برنامه های درنظر گرفته شده برای جوانان نخبه دانست و ابرازداشت: افراد برگزیده برای سفر توسط هیات داوران  از بین جوانان موفق استان دررقابت های کشوری و بین المللی انتخاب می شوند.

ستاد ساماندهی امورجوانان فارس

کامیاب خاطرنشان کرد: حضور جوانان نخبه درکشورهای مسلمان باعث می شود تعامل بیشتری دربین ایران و سایر کشورهای ایجاد شود و علاوه برآن زمینه رونق گردشگری نیز فراهم می گرددکه درگام اول این طرح  دراستان فارس اجرا می شود.

“خانه جوان” مکانی برای تبادل نظرات سازمان های مردم نهاد

وی سپس “خانه جوان” را مکانی برای تبادل نظرات سازمانهای مردم نهاد وزمینه سازافزایش مشارکت اجتماعی جوانان در فعالیت های مرتبط با این قشر تاثیرگذار دانست و افزود: خوشبختانه با تلاش های انجام شده  نخستین خانه جوان کشور با حضورمعاون وزیر در شهر شیرازافتتاح شد.

مدیرکل ورزش و جوانان گفت: دراین مکان خدماتی مانندکتابخانه، مرکز مشاوره، ارتباط مستقیم با وزیر، سالن جلسه  ، مکان برای استقرار سازمان های مردم نهاد ، ایجاد شده است تا جوانان شیرازی بتوانند فعالیت های برای بالندگی خودو همسالانشان انجام دهند.

کامیاب  افزود: در سال آینده با افزایش اعتبارات به دنبال ایجاد خانه جوان درهر شهرستان استان فارس هستیم  تا بدین وسیله جوانان مکانی ویژه برای فعالیت های خود داشته باشند.

وی سپس فعالیت جوانان درسازمان های مردم نهاد را در برخی  موارد بهتر از هیات های ورزشی دانست و بیان کرد: جوانان باید انگیزه بگیرند و برای خودشان اشتغال آفرینی کنند تا بدین وسیله با گام های موثر این آینده سازان کشوری سربلند داشته باشیم.

افتتاح ۲۰ پروژه ورزشی دردهه فجر

مدیرکل ورزش و جوانان فارس در ادامه به افتتاح ۲۰ پروژه ورزشی استان دردهه فجر اشاره کرد و افزود:این طرح ها  شامل زمین چمن مصنوعی ، سالن ورزشی و خوابگاه ورزشی در شهرستان های های لارستان ، اقلید ، استهبان ، کوار ، خرامه ، شیراز ، خنج ، رستم ، ممسنی ،ارسنجان ، کازرون ، فسا ، و سپیدان هستند که با هزینه ای بالغ  بر ۲۴ میلیارد تومان از منابع ملی و استانی احداث شده اند.

کامیاب اضافه کرد: دردده فجر با حضور وزیر ورزش و جوانان و استاندار فارس خانه کشتی شهر شیراز پس از سال ها انتظار  افتتاح می شود.

وی  ابرازداشت: فارس در زمانی که به عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان انتخاب شدم، فارس دارای ۳۰۰ پروژه ورزشی نیمه تمام بود که با تلاش های انجام شده تا انتهای سال جاری  ۶۰ پروژه ورزشی افتتاح می شود و درهفته دولت سال ۹۵ نیز ۵۰ پروژه ورزشی افتتاح می شود تا در مجموع ۱۱۰ پروژه به هم استانی ها تقدیم شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس خاطرنشان کرد: اگر طرح های نیمه تمام ورزشی به اتمام برسند سرانه ورزشی  استان به بالای یک  متر افزایش می یابد و بدین وسیله به میانگین کشوری نزدیک می شویم.

کامیاب یادآور شد: در برخی شهرستان های استان دارای فقر سرانه ورزشی هستیم که به طور نمونه درشهر شیراز به دلیل نبود زمین نمی توانیم توسعه چندانی در بخش ورزش داشته باشیم که درهمین راستا قرار است جلسه ای با حضور  که با استاندار برگزارشود تا راهکارهای لازم ارائه شود و موانع  برطرف گردد.

سغر وزیر ورزش و جوانان به شهرستان های خرامه، کوار، سروستان

افزایش نظارت برفعالیت هیات های ورزشی

وی  درادامه به افزایش نظارت بر عملکرد هیات های ورزشی استان اشاره می کند و گفت : نظارت بر عملکرد هیات های ورزشی وارزیابی فعالیت آنها، براساس برنامه دنبال می شود تا زمینه مناسب برای پرورش قهرمانان ملی و المپیک بیش از گذشته فراهم شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس از تعامل مطلوب این اداره کل با  با هیات های ورزشی خبردادو  اظهارداشت:  برای رشد ورزش استان اگر نیاز به تغییری درهیات ها باشد این کار انجام می شود زیرا  بدنبال این موضوع هستیم که افراد توانمندو دارای روحیه کار تیمی  در ورزش استان به ورزشکاران خدمت کنند.

کامیاب ادامه داد: درهمین راستاتفاهم نامه همکاری بین هیات‌های ورزشی استان و اداره کل ورزش و جوانان فارس منعقد و اعتبارات مالی مناسبی نیز اختصاص داده شده است.

بازگشایی مجدد پایگاه قهرمانی شهر شیراز

وی استعدادیابی با همکاری آموزش و پرورش را زمینه موفقیت ورزش دانست و تاکید کرد: باید برای ورزش قهرمانی در ۴۰ رشته برنامه ریزی شود تا در طول زمان استعدادها شناسایی شوند و با پرورش آنها فارس در رشته های مختلف تیم ملی نماینده داشته باشد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس  توسعه زیر ساخت ها را زمینه ساز پرورش قهرمانان دانست و افزود: ایجاد فضای اختصاصی ویژه رشته‌های مختلف و اختصاص بخشی ازاعتبارات استان به ورزش بانوان ضروری است تا زمینه رشد و موفقیت هرچه بیشتر ورزشکاران زن و مرد فارس به صورت یکسان فراهم شود

کامیاب تاکید کرد:  درهمین راستا پایگاه ورزش قهرمانی ،استعداد یابی واقع در شهر شیراز که نیمه فعال بود ازمجموعه۲۲ بهمن به جایگاه اصلی خود درهفت تنان منتقل شد و دردهه فجر سال جاری افتتاح می شود.

وی خاطرنشان کرد: در سفر وزیرورزش و جوانان به استان فارس اعتباری برای افزایش تجهیزات بدنسازی و تعمیرات پایگاه ورزش قهرمانی فارس تخصیص داده شد تا به واسطه آن ورزشکاران استان با آمادگی کامل دررقابت ها شرکت کند .

ورزش همگانی مهم ترین رسالت ورزش و جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان فارس سپس عنوان کرد:  با توجه به اینکه مهم ترین رسالت ورزش و جوانان ،ورزش همگانی است باید دراین زمینه گام های موثری برداشت تا علاوه برافزایش سلامتی شهروندان ، بتوان بستری برای پرورش قهرمانان نیز فراهم کرد.

کامیاب افزود: در ورزش همگانی استان فارس به دنبال ایجادطرحی ماندگار هستیم تا بتوانیم زمینه حضور بیشتر اقشار مختلف مردم در فعالیت های همگانی را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا در شورای مشورتی ورزش استان فارس که با حضور جمعی از اساتید دانشگاه تشکیل می شود بدنبال تهیه مدلی برای ورزش همگانی استان فارس برابر چهارچوب و مقررات کشور هستیم.

نشست هم اندیشی دبیران پژوهش و فن آوری ادارات ورزش و جوانان کشور در شیراز

مدیرکل ورزش و جوانان  باتاکید براینکه الگو ورزش همگانی فارس مبتنی بر چشم انداز توسعه ورزش کشور است، بیان کرد: متولی ورزش فقط اداره ورزش و جوانان نیست بلکه نهادهای مانند آموزش و پرورش، دانشگاهها، بسیج، سپاه ، ارتش و سایر نهادها که بخشی به عنوان ورزش نیز در بدنه خود دارند هم باید به یاری ورزش و جوانان آیند.

کامیاب خاطرنشان کرد: بعد از ایجاد الگو ورزش همگانی و مصوب شدن در شورای مشورتی ورزش استان ، این طرح در شورای عالی ورزش به ریاست استاندار مطرح می شود تا با تایید آن همه ارگان ها موظف به همکاری برای نهادینه شدن ورزش همگانی در استان شوند.

تشکیل ستاد بازی های آسیایی جاکارتا

وی درادامه بیان کرد: پس از مسابقات آسیایی اینچئون نامه ای از طرف وزارت ورزش و جوانان به استان ها ارسال شد که نسبت به تشکیل ستاد بازی های آسیایی به ریاست استاندار اقدام کنند و هرچند ماه گزارش ها به وزارت ارسال شود که متاسفانه درفارس این ستاد با یکسال تاخیر تشکیل شد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس خاطرنشان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده استان فارس به دنبال حضور موفق نمایندگان خود در رشته های مدال آور و کسب موفقیت این ورزشکاران درمسابقات المپیک، پارالمپیک و آسیایی است.

کامیاب تاکید کرد: فارس در ۳۰ رشته ورزشی می تواند نماینده داشته باشد که درهمین راستا برنامه ریزی های لازم انجام شده که بحث حمایتی دراستان و اردوهای تیم ملی از لحاظ مادی و معنوی از ورزشکاران المپیکی، پارالمپیکی و آسیایی انجام می شود.

باشگاه داری درورزش باید براساس استانداردها باشد

وی سپس باشگاه داری درورزش براساس استاندارد ها را ضروی دانست و  ابرازداشت: در استان فارس در بحث ورزش حرفه ای مشکلاتی فراوانی وجود دارد که باید به صورت ریشه ای حل و فصل شود تا بخش خصوصی دربهترین شرایط از ورزش حرفه ای حمایت کند.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس در خصوص ساختار و تشکیلات سازمانی باشگاه های استان، گفت: تعدادی از باشگاه های فارس  ساختار و تشکیلات سازمانی ندارند و با این شرایط نمی توان به آنها در چهار چوب قانون نگاه کرد که درهمین راستا ورزش و جوانان فارس از از  باشگاههای که فاقد ساختار و تشکیلات سازمانی باشند حمایتی نمی کند.

کامیاب همچنین تصریح کرد: هیات های ورزشی  نباید تیمداری کنند بلکه باید فعالیت خود را معطوف به ورزش کل استان کنند تا بتوانند زمینه موفقیت ورزشکاران در نقاط نختلف فارس رافراهم کنند.

افزایش تعداد چمن های مصنوعی درفارس

وی سپس به بحران کمبود آب در کشور اشاره کرد و افزود:  برای مقابله با این بحران و ایجاد شرایط مطلوب برای ورزشکاران علاقه مند به فوتبال سال جاری  در ۱۰ شهرستان استان فارس  زمین چمن مصنوعی استاندارد به همراه  نورافکن ایجاد می شود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس ادامه داد: این زمین ها در  شهرهای جهرم، خفر، کوار، سروستان، خرامه، فیروزآباد، قیر، فراشبند، میمند با هزینه ای بالغ بر ۲۲۰میلیارد ریال از اعتبارات سایر منابع احداث می شود.

سغر وزیر ورزش و جوانان به شهرستان های خرامه، کوار، سروستان

کامیاب  عنوان کرد: در شهرستان های فسا و مرودشت نیز ازمحل اعتبارات ملی زمین چمن افتتاح می شود و بدین وسیله ۵۰ درصد شهرستان های فارس داری  چمن مصنوعی  خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد:  کلنگ استخر سرپروشیده ممسنی با هزینه بالغ بر  ۴۵میلیارد ریال  تومان از محل سایر منابع و اعتبارات ماده ۱۸۰ شهرستان، کلنگ سالن ورزشی ویژه بانوان در نیریز و استهبان به نام حجاب باهزینه بالغ بر ۳۰میلیارد ریال از سایر منابع، کلنگ دوسالن در خرامه روستای گور گیر وبخش اسیر شهرستان مهر با هزینه بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال  از جمله پروژه های جدید ورزشی استان فارس در سال جاری است.

افتتاح ورزشگاه پارس در سال ۹۵

مدیر کل ورزش وجوانان فارس تاکید کرد :  برای ورزشگاه پارس(میانرود) که از ۲۰ سال قبل عملیاتی اجرایی آن آغاز شده در سفر دولت به فارس  ۲۴۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد که ۱۲۰ میلیارد ریال آن امسال و مابقی در سال آینده به این پروژه ملی ترزیق می شودو بدین وسیله تا پایان سال ۹۵ شاهد اتمام این ورزشگاه خواهیم بود.

کامیاب  درباره وضعیت ورزشگاه ۶ هزار نفری نیز گفت: این پروژه که از مصوبات سفر رهبری است ۶۰ میلیارد ریال  اعتبار دارد  و اکنون کارگاه  ساخت و ساز آن فعال است و ۳۵ درصد پیشرفت کار داشته است.

وی خاطرنشان کرد: درحوزه عمرانی اعتباراتی نیز برای بروزرسانی و تعمیرات سالن ها در نظر گرفته شود تا ورزشکاران و شهروندان بتوانند درشرایط مطلوب ورزش کنند.

تلاش برای تربیت نیروهای کارآمد

مدیرکل ورزش و جوانان فارس سپس از تلاش های انجام شده برای تربیت نیروهای کارآمد در حوزه ورزش یاد کرد و افزود:  درحوزه ساماندهی نیروی انسانی اداره های شهرستان ها  تلاش شده تا درمسئولیت کلیدی از کارکنان رسمی اداره  ورزش وجوانان استفاده شود و تعداد نیروهای مامور ازسایر نهادها کاهش یابد تا بدین وسیله تا انگیزه کارکنان افزایش پیدا کند و به دنبال تحصیلات عالیه  بروند وبدین وسیله در آینده افراد توانمندی سکاندار هدایت ورزش استان در قسمت های مختلف باشند.