محمد علی افشانی در جمع احزاب اصلاح طلب:مقام پرستی در احزاب ممنوع!/۴ حزب قدرتمند از ۴۰۰ حزب بدون پشتوانه بهتر است

استاندار فارس گفت: اولین نکته ای که احزاب باید مورد توجه قرار دهند این است که حس مقام پرستی را حذف کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، سید محمد علی افشانی، در جمع احزاب و نهادهای اجتماعی اصلاح طلبان استان اظهار داشت: تجربه و دانش بشری میراث همه انسان هایی که زندگی می کنند و فردا نیز متولد می شوند.

وی گفت: بهترین روش اداره امور مملکت، استفاده از احزاب قدرتمند و مورد وثوق مردم می باشد و این حاصل تجربه ای است که بشر برای بدست آوردن آن هزینه بسیار سنگینی را پرداخت کرده است.

مهندس افشانی ابراز داشت: اگر به محتوا و جایگاه حزب توجه نشود و فقط عنوان حزب مدنظر قرار گیرد از جهتی که حزبی وجود دارد که کارکرد خوبی نخواهد داشت بسیار دردمندانه و نگران کننده می باشد.

استاندار فارس کمی نگری را یکی از مشکلات کشور دانست و اظهار داشت: هیچگاه به اعداد به دید کیفی نگاه نمی کنیم و در بیان آمار به تعداد اعداد آمار توجه داریم. به عنوان مثال در مجموعه استانداری برای ارائه گزارش اقدام موفق در حوزه فعالیت های غیردولتی و نهادهای اجتماعی غیردولتی بر تعداد پروانه های صادر شده برای احزاب تاکید می شود در حالیکه باید بدانیم وجود چهار حزب قدرتمند دارای پایگاه اجتماعی بهتر از ۴۰۰ حزب بدون پایگاه اجتماعی می باشد.

مهندس افشانی ادامه داد: اگر اجازه دهیم احزاب قدرتمند در جامعه شکل بگیرند دیگر نیازی به شوراها و تشکل ها نداشته و در ایام انتخابات نیز دغدغه ما این نیست که مسائل انتخابات قومی و شهرستانی می شود.

استاندار فارس گفت: تنها راه رسیدن به یک جامعه مدنی که در آن حقوق شهروندی محترم شمرده شود این است که احزاب قدرتمند با پایگاه اجتماعی وسیع تشکیل شود.

وی احزاب را ابزاری برای اعمال حاکمیت مردم دانست و افزود: ما به دو مسئله مهم حاکمیت قانون و حاکم شدن مردم نیازمندیم و یکی از ابزارهای حاکمیت قانون این است که به رای و نظر مردم تن دهیم.

مهندس افشانی ادامه داد: حاکمیت مردم با ابزار حزب به معنی آن است که رای مردم هر چه هست باید از آن صیانت شود و باید بدانیم که جامعه با حاکمیت قانون و حاکمیت مردم اداره می شود.

استاندار فارس افزود: نهادهای اجتماعی به جز احزاب یا همان NGO ها می توانند به جامعه جهت دهند و در دنیا به این موضوع توجه شد که در نهایت انجمن سبزها از دل همین نهادها بیرون آمد.

وی گفت: تقویت نهادهای اجتماعی در راستای تقویت نهادهای مردمی بوده و تا زمانی که این فکر وجود داشته باشد که دولت حلال مشکلات است در مسیر پیشرفت  قرار نخواهیم گرفت.

مهندس افاحزاب شانی افزود: هرگاه تشکل های مردمی نگاهشان را از چاه های نفت برداشتند و فکر کردند که مسائل۵ذ۶۷اچپ  مردم را باید خودشان حل کنند آن زمان می توانیم بگوئیم که در مسیر توسعه قدم خواهیم برداشت.

استاندار فارس به منابع محدود مالی و بدهی های فراوان دولت اشاره کرد و افزود: با همه این شرایط، دولت برای فعال بودن پروژه های عمرانی از اوراق خزانه اسلامی و اوراق مالی استفاده می کند.

وی گفت: احزاب و نهادهای اجتماعی باید علاوه بر حوزه سیاسی در سایر حوزه ها نیز فعالیت نماید و نباید کل فعالیت آنها در سئوال پرسیدن از دولت خلاصه شود چرا که اگر این چنین باشد مشکلی حل نخواهد شد.

استاندار فارس ابراز داشت: یکی از کارکردهای بسیار مهم احزاب این است که به بررسی ناهنجاری ها، فساد و آن چیزهایی که ما معلول آن را به عنوان علت می شناسیم بپردازند که در جامعه تاثیرگذار باشد.

مهندس افشانی نظارت اجتماعی را یکی دیگر از کارکردهای احزاب دانست و افزود: نظارت اجتماعی مانع از گسترش فساد می شود و توسعه فرهنگی نیز به عنوان تولید کننده ثروت می تواند بخشی از کارکردهای احزاب قلمداد شود.

استاندار فارس سرمایه اجتماعی را بخش مهمی از ثروت دانست و اظهار داشت: ایجاد ثروت و اعتماد در جامعه جزء کارکردهای احزاب می باشد.

وی افزود: احزاب به یک فضای آزاد نیاز دارند تا بتوانند درآن فضا نقد و نظارت دقیق داشته باشند که تحقق این امر نیز با تلاش خود احزاب صورت پذیر خواهد بود.

مهندس افشانی به جمله” من با عقیده شما مخالفم اما تا پای جان برای احراز حق شما دفاع خواهم کرد: از ولتر فیلسوف مشهور فرانسوی اشاره کرد و افزود: این جمله باید مبنای رفتارمان قرار گیرد و نباید بر مسائل جزئی پافشاری داشته باشیم و فکر کنیم که با این کار مشکلات کشور را حل خواهیم کرد.

استاندار فارس احزاب را به داشتن تحمل و بردباری توصیه کرد و ابراز داشت: اگر بخواهیم در جامعه برای حل کوچکترین مشکلات نقش آفرین باشید باید تحمل و بردباری داشته باشید و در این خصوص سعدی نیز چنین می گوید:

در خاک بیلقان برسیدم به عابدی          گفتم مرا به تربیت از جهل پاک کن

گفتا برو چوخاک تحمل کن ای فقیه     یا آنچه خوانده ای همه را زیر خاک کن

مهندس افشانی گفت: نباید فکر کنیم که با یک تغییر همه چیز حل می شود بلکه باید تحمل را بالا ببریم و احزاب باید کنار یکدیگر بنشینند و یکدیگر را تحمل کنند.

وی ادامه داد: اولین نیازی که احزاب دارند این است که با یکدیگر مدارا کنند و مروت داشته باشند و بعد از آن به دیگران بپردازند و به تعبیر حافظ:

آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است       با دوستان مروت با دشمنان مدارا

استاندار فارس گفت: اگر می خواهید این شورا دوام پیدا کند باید احزاب به اندازه پایگاه اجتماعی خود در این شورا حق رای و وزن داشته باشد.

وی بر لزوم عدم صدور مجوز برای کسی که تحمل قرار گرفتن در یک حزب را ندارد تاکید کرد و گفت: اگر کسی از حزبی ناراحت شد و جداگانه تصمیم به تشکیل حزب مستقل نمود هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه ویرانی نهادهای اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

مهندس افشانی شاخص توسعه فرهنگی هر جامعه را در پذیرش و دفاع از نظر مخالف دانست و افزود: اگر فردی وارد حزب شد و از مخالف خود دفاع کرد آن موقع می توان گفت که او چارچوب و مرام حزبی را دارا می باشد.

استاندار فارس افزود: اگر حزب به یک سوپرمارکت و بنگاه اقتصادی تبدیل شد جامعه منحرف و فرهنگ اجتماعی نیز ویران خواهد شد.

وی ادامه داد: حزب باید کارکرد اجتماعی داشته باشد و بتواند انسان های مسئولیت پذیری که منافع جامعه را برمنافع شخصی خود ترجیح دهند تربیت نماید.

مهندس افشانی گفت: دوست دارم واکنش احزاب را به ناهنجاری های اجتماعی ببینم و باید برای رفع مسئله حاشیه نشینی احزاب و نهادهای اجتماعی برای خود نقشی تعریف نمایند.

استاندار فارس ادامه داد: به خوبی می دانیم افرادی که حاشیه نشین شهرها شده اند و تحقیر می شوند روزی حاکمان بلامنازع طبیعت بودند و نیازی نیست سخنرانی کنید بلکه اگر می خواهید باید برای رفع آن قدم بردارید و از ظرفیت خیرین نیز می توانید استفاده نمایید.

مهندس افشانی به وقاع اخیر استان اشاره کرد و اظهار داشت: بروز آتش سوزی های اخیر در استان باعث شد تا با جلساتی که در تهران و به ریاست وزیر کشور برگزار شد تجهیزاتی از قبیل سه بالگرد و یک فروند هواپیمای آب پاش برای استان تامین نمائیم.

 وی به آزاد راه شیراز اصفهان که یکی از مهم ترین آزادراه های کشور می باشد اشاره کرد و افزود: این پروژه در سال ۸۹ کلنگ زنی شده بود و تا اسفند سال۹۴ با تزریق ۴۶۰میلیارد تومان ۲۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از اسفند ماه تا کنون مبلغ هزار و۲۰۰میلیارد تومان از طریق اوراق خزانه اسلامی به این پروژه تزریق شده که در آِینده شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

استاندار فارس ادامه داد: سال گذشته ۲٫۲ میلیارد دلار صندوق توسعه ملی برای تولید مصوب نمود که از این میزان مبلغ۱ میلیارد و شصت میلیون دلار معادل ۴۴ درصد به استان فارس اختصاص یافته است.

در این نشست اعضای احزاب مختلف به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.

Thumbnail.Ashx.jpg5609

Thumbnail.Ashx.jpg76

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.