رئیس ایکوم ایران انتخاب شد /انتخاب کوروش کمالی سروستانی به عنوان هیأت اجرایی ایکوم

خبر پارسی -در رای‌گیری هیات انتخاب ایکوم (کمیته ملی موزه‌های ایران) سیدمحمد بهشتی بار دیگر به عنوان رئیس ایکوم ایران انتخاب شد.۱۴۵۷۷۸۹۶۶۹۷۶۶_IMG_7172

به گزارش ایسنا، در رای‌گیری هیات اجرائی ایکوم ایران که هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود، سیدمحمد بهشتی با ۱۰۶ رای، سیداحمد محیط طباطبایی با ۱۰۶ رای، محمدحسن طالبیان با ۱۰۰ رای، علیرضا قلی‌نژاد با ۱۰۰ رای، کوروش کمالی سروستانی با ۹۶ رای، اردشیر صالح پور با ۱۰۰ رای و فرزانه قائنی با ۹۴ رای به عنوان هیأت اجرایی ایکوم و الهه اولیایی زاده به عنوان بازرس این کمیته انتخاب شدند.

سیدمحمد بهشتی برای چهارمین‌بار به عنوان رئیس ایکوم ایران انتخاب شده است. برای انتخاب ریاست ایکوم، مانند انتخابات ریاست جمهوری، هر رئیس امکان انتخاب شدن در دو دوره متوالی و پشت سرهم را دارد.

بهشتی در این جلسه اظهار کرد: بهارِ موزه‌داری در جامعه ایران در حال شکل‌گیری است، وقتی که تعادل پایدار در جامعه برقرار باشد، موزه‌ها جایگاه، نقش و تأثیر خودشان را به خوبی آشکار می‌کنند.

او با اشاره به داوطلبانه بودن فعالیت‌های ایکوم نیز بیان کرد: ایکوم بر اساس نقشی که به عهده دارد تا به امروز مُحرک خوبی برای ارتقای موزه‌ها بوده و توانسته فعالیت‌های موزه‌ای را رونق بخشد.

وی با بیان اینکه جامعه ایران هم اکنون به سمت تعادل پایدار حرکت می‌کند، افزود: وقتی که تعادل پایدار در جامعه برقرار باشد، موزه‌ها جایگاه، نقش و تأثیر خودشان را به خوبی آشکار می‌کنند. همچنین زمانی‌که جامعه به مرحله‌ جدیدی وارد شود نقش موزه‌های موجود و ضرورت پیدایش موزه‌های جدید نمایان می‌شود .

انتخابات هیات اجرایی ایکوم

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این نکته که بهار موزه‌داری در حال شکل‌گیری است، اظهار کرد: تا پیش از این تنها در جمع خودمان از موزه‌ها و موزه‌داری سخن می‌گفتیم، اما دراین شرایط این حوزه عمومی‌تر شده و در این صورت است که ضرورت وجود تشکل‌هایی مانند ایکوم مشخص می‌شود.

بهشتی گفت: در گذشته تنها بر اساس نیاز خودمان فعالیت می‌کردیم، اما با فراهم شدن شرایط و محیط بیرونی فضای مساعدی برای فعالیت یک چنین تشکل‌هایی ایجاد شده است.

او با تأکید بر فعال شدن اعضای ایکوم افزود: باید به استقبال شرایط جدید رفته و کمیته‌هایی زیر مجموعه کمیته اجرایی ایکوم تشکیل دهیم، تا فعالیت‌ها گسترده‌تر شوند.

وی گفت: همه‌ی اعضای ایکوم باید با ذوق و ابتکار در ایجاد ساختار این نهاد فعالیت کنند و فعالیت‌شان به شرکت در جلسات و برگزاری انتخابات ختم نشود.

بهشتی بیان کرد: در سال ۹۵ فعالیت‌های اعضای ایکوم به سمتی برود که آغوش‌شان را به سوی تحولی که در جامعه و مفهوم موزه‌داری اتفاق می‌افتد، باز کنند.

در ادامه این نشست، سیداحمد محیط طباطبایی، قائم مقام ایکوم ایران به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد در سالی که گذشت پرداخت و گفت: اقدامات صورت گرفته در سه حوزه دبیرخانه‌، خزانه‌داری و فعالیت هیأت اجرایی انجام شده است .

او برگزاری آیین رونمایی کتاب برگزیده آثار نقاشی استاد ناصری پور از اعضای قدیمی ایکوم ایران درموزه هنرهای معاصر، معرفی شاخص‌ها و چگونگی حضور فعال موزه‌ها در گزینش انتخاب موزه برتر، صدور بیانیه در محکوم کردن اقدامات ضد بشری داعش در شهر و موزه موصل درموزه ملی ایران، برگزاری ده‌ها نمایشگاه و رویدادهای موزه‌ای را از فعالیت‌های شاخص کمیته موزه‌های ایران اعلام کرد.

طباطبایی مشارکت در اجرای پروژه گامی به سوی موزه‌های سبز در کشور، امضای تفاهم‌نامه میان ایکوم ایران، ایکوم و ایکوموس ارمنستان، امضای تفاهم نامه میان ایکوم ایران، ایکوم ترکیه و موسسه «یونس امره» ترکیه و رونمایی دو کتاب «الیما» و «تاریشا» را از دیگر اقدامات ایکوم عنوان کرد .

وی افزود: با ارایه کارنامه فعالیت های ایکوم ایران در سه سال گذشته و جلب نظر هیأت رئیسه شورای بین المللی موزه قرار شد سال آینده در روز جهانی موزه ها همزمان با ۲۹اردیبهشت رییس ایکوم جهانی پنج روز مهمان ایران باشد .

قائم مقام ایکوم گفت: انجام هماهنگی به منظور برگزاری کارگاه های آموزشی از طریق دعوت از کارشناسان و اساتید مجرب بین المللی در حوزه های مختلف فعالیت های مرتبط با موزه به جهت ارتقای سطح کیفی اعضا و موزه داران و علاقمندان به موضوع موزه در کشور از برنامه های در پیش رو است .

درادامه علیرضا قلی نژاد به ارایه گزارشی از بخش خزانه داری کمیته موزه های ایران پرداخت و گفت :امسال تعداد اعضای ایکوم به ۱۳۷نفر و ۴موسسه رسیده است در حالی که در سال قبل ۸۸ عضو انفرادی و ۲ عضو موسسه ای داشته‌ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.