فساد درفوتبال سیاست یا روشنگری ؟

خبر پارسی – عبدالکاظم دریساوی – وقتی دامنه فساد در ورزش از حداقل های سطحی عبور کرد و ذهن و زبان حامعه را به خود مشغول نمود کسی باور نمی کرد که فساددر ورزش هم می تواند اینگونه ریشه بدواند.
طرح و بیان پرونده فساد در فوتبال و کلیت ورزش در این روزها را می توان به گونه ای به تفسیر نشست که ممکن است ردپای سیاست را در آن دید اما طرح شدن موضوع فساد با هر انگیزه ای که ارائه شده باشد به خودی خود مثبت و یک گام مهم در جهت تنویر افکار عمومی است.
بررسی و جمع بندی تخلف های انجام شده در ورزش و علی الخصوص درفوتبال و کنکاش در احوالات بازیگران و دست اندرکاران آن را می توان به عنوان اولین گام قلمداد کرد و در ادامه و در گام های بعدی ضمن تحلیل علل بوجود آمدن این میزان از انواع تخلف مالی و اخلاقی و رفتاری و زدوبند و رشوه گیری و کارچاق کنی و
..باید بدون شلوغ کاری و جوسازی و اتهام زنی های حدس و گمانی عناصر و آدمهای اصلی و به اصطلاح دانه درشت ها را شناسایی وبدون کمترین اغماض تشخیص داد و سپس بر اساس قانون متناسب با جرم اتفاق افتاده مجازات در نظر گرفته شود و متخلفین و مفسدان به سزای اعمالشان برسند. اگر این مهم در فضایی آرام همراه با شفاف سازی های مستند محقق شود می تواند به عنوان الگویی قابل اجرا در سایر عرصه ها مورد بهره برداری قرار داد و به بازسازی اعتماد عمومی یاری رسانددر غیر این صورت مردم و افکار عمومی داخل و خارج طرح پرونده فساد در فوتبال را با اهدافی سیاسی انتخاباتی ارزیابی خواهند کرد. بنابراین نباید موضوعی به این با اهمیتی که بیش از چهارسال در دست بررسی و اقدام بوده است ناقص و نیمه کاره رها و به شکل ابزاری از آن استفاده شود. کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی میبایست تا حصول نتیجه که همان مجازات خاطیان و خلافکاران و فاسدان است ادامه داده و به مردم پاسخ دهد تا اصل پرسشگری جامعه با پاسخگویی مسئولین مفهومی با محتوای حاکمیت پاسخگو را به اذهان عمومی متبادر سازد. پاسخگویی مسئولانه و واقع گرایانه تنها راه تقویت اعتماد عمومی و فراهم نمودن بستری سالم برای انواع کسب و کار و فعالیت و… است. ورزش و فوتبال پرحاشیه اش می تواند به عنوان نمونه ای اثربخش امیدی واقعی را به جامعه القا کتد و آن اینکه هیچ فرد متخلف و فاسدی درامان نیست و نخواهد بود زیرا چشمان تیزبین مردم و رسانه ها و قضاوت عادلانه در محاکم فضای کسب و کار و فعالیت های ورزشی و غیر ورزشی را رصد می کنند. وقتی این مهم محقق ونهادینه شوددیگر انبوه تماشاگران سکوهای ورزشگاهها گردش توپ گرد را نه در بازیهای پشت پرده بلکه با توان واقعی ساقها و توانمندیها میبینند. اینگونه است که فوتبال زیباتر دیده می شودو شور و هیجان واقعی بر ذهن و زبان و اندیشه میلیونها تماشاگر نقشی واقعی می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.