سازگارنژاد: دیپلماسی فوتبال ایران ضعف دارد/فساد فوتبال میراث یک مدیریت ضعیف است/بازی در ایران امن است

خبر پارسی – عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال با اشاره به ضعف دیپلماسی در حل مناقشات فوتبالی گفت: باید دیپلمات‌های آشنا به ورزش به مناقشه ایران و AFC در موضوع عربستان ورود کنند و مانع برگزاری بازی‌ها در کشور ثالث شوند.

جلیل سازگارنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جلسه هفته گذشته کمیته اجرای AFC در مناقشه ایران و عربستان بر سر میزبانی نمایندگان دو کشور در لیگ قهرمانان آسیا و در نتیجه تصمیم بر توافق دو کشور برای میزبانی تا ۲۵ اسفند سال جاری، اظهارکرد: برای این مسئله باید دو مطلب را متذکر شد. اول اینکه تصمیم AFC در این باره مبنای حقوقی و قانونی ندارد. AFC در مسیر یک تصمیم‌گیری پنهان قرار گرفته است. اگر کشوری دچار جنگ یا بلایای طبیعی باشد و نتواند امنیت و امکانات لجستیکی را فراهم کند، کمیته برگزاری مسابقات می‌تواند بازی‌های آن کشور را در کشور دیگری برگزار کند، نه برای ایران امن.

عضو سابق هیات رییسه فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه برگزاری دیدارهای ایران در کشور ثالث قانونی نیست، افزود: این موضوع مطابق با آیین نامه AFC و FIFA نیست. AFC برای اینکه خودش را از تبعات این ماجرا مبرا کند، تصمیم نهایی خود را به توافق ایران و عربستان موکول کرده، نکته‌ای که متاسفانه کسی در فدراسیون فوتبال به آن توجهی نکرده است.

او در ادامه با پیش کشیدن دیپلماسی نه چندان قدرتمند فدراسیون فوتبال اضافه کرد: فدراسیون فوتبال در داخل کشور خودمان هم مقبولیت چندانی ندارد که دلیل آن هم اختلافات با نهادهای دولتی مانند وزارت ورزش و همچنین نداشتن حمایت رسانه‌هاست. از طرفی فدراسیون فوتبال در AFC و فیفا کرسی‌های قدرتمندی ندارد و در نتیجه در چنین مواردی به مشکل می‌خوریم و نمی‌توانیم از حق خودمان در آسیا دفاع کنیم. تصمیماتی که در چند وقت گذشته گرفته شده منصفانه نبوده و لازمه آن حمایت عمومی از فوتبال است.

سازگارنژاد ادامه داد: باید استدلال محکمی را نزد فیفا و AFC ببریم تا آن‌ها ناچار به اجرای قانون شوند. ما نیازمند رایزنی قوی بین‌المللی هستیم. کسانی که در وزارت امور خارجه حضور دارند و با دیپلماسی ورزشی آشنا هستند می‌توانند در این راه به ما کمک کنند. دیپلماسی بین‌المللی فدراسیون فوتبال ضعیف است و در سطحی نیست که بتواند در AFC تاثیر بگذارد و استدلال‌های قوی بیاورد. لازمه موفقیت در این پرونده مستندسازی است و این موضوع به یک دیپلماسی قدرتمند نیاز دارد. با رفت و آمدهای غیر متعارف و استدلال‌های دست و پا شکسته به جایی نمی‌رسیم.

عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال هم‌چنین درباره گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مبنی بر وجود فساد در فوتبال اظهار کرد: فساد در سال‌های اخیر در جامعه ایران فراگیر شده و در همه دستگاه‌ها وجود دارد. این میراث یک مدیریت ضعیف است. در ورزش هم شاهد فسادهای گسترده بودیم. مدیریت و منزلت فدراسیون فوتبال در سال‌های گذشته به گونه‌ای نبوده که بتواند از رشد فساد جلوگیری کند. نمی‌گویم فساد در فدراسیون فوتبال است بلکه عملکرد فدراسیون به گونه‌ای بوده که این نهاد غیر دولتی در مقابل فساد آسیب‌پذیر شده است و در مقابل آسیب‌های مختلف قرار گرفته است.

او تصریح کرد: در حوزه فوتبال و در نقل و انتقالات، حضور مدیران غیر ورزشی و… فسادهای مختلفی دیده شده است. فوتبال به لحاظ اخلاقی و اقتصادی در معرض فساد قرار گرفته است. با توجه به اینکه فوتبال هم مانند کشتی خودش را در حد یک ورزش ملی مطرح کرده، دستگاه‌های حاکمیتی و دولت باید منزلت این رشته را حفظ کنند و اهتمام ویژه‌ای برای آن قائل شوند. در انتخابات پیش رو باید افراد مستقل، سالم و دارای شناسنامه ملی فوتبال حضور داشته باشند و از کیان فوتبال دفاع کنند و فدراسیون فوتبال را به چارچوب اصلی خود بازگردانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.