کمالی سروستانی: تجلیل از سعدی، تجلیل از اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا است

خبر پارسی – مدیر مرکز سعدی شناسی با تأکید بر ضرورت توجه به سرمایه فرهنگی ـ ادبی ایران‌زمین گفت: تجلیل از سعدی، تنها تجلیل از شعر و نثر شیوا نیست، بلکه تجلیل از اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست
کوروش کمالی سروستانی، دبیر ستاد برگزاری مراسم یادروز سعدی، تاکید کرد: شاعر بزرگ ایران‌زمین، یگانه‌ای است که سِحر کلامش به غایت ایجاز دست می‌یازد، گستردگی و تنوع آثار سعدی او را به سخنوری توانا و اندیشه‌ورزی نامی تبدیل کرده و سلیقه‌های مختلف را مجذوب او کرده است. اگرچه سال‌شمار عمر انفسی‌اش به قرن هفتم می‌رسد، اما روزشمار عمر آفاقی سعدی از حضور پیوسته و مداوم او از همان دوران تاکنون حکایت می‌کند؛ حضور پرشکوهی که اینک پس از قرن‌ها ما همچنان بر خوان او نشسته‌ایم و خوشه‌چین حکمت و دانش و زبان و هنرش هستیم.
او در ادامه در اعلام برنامه‌های یادروز سعدی گفت: مراسم گشایش یادروز سعدی در ساعت ۲۰ روز جمعه ۳۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ با حضور مقامات عالی کشور و استان فارس از جمله دکتر اشرف بروجردی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و اسماعیل تبادار، استاندار فارس و نیز ¬¬سعدی‌پژوهان و سعدی‌دوستان در آرامگاه سعدی برگزار خواهد شد. در این مراسم گروه موسیقی سنّتی «راز و نیاز» با هنرمندی سالار عقیلی به سعدی‌خوانی خواهد پرداخت.
مدیر مرکز سعدی‌شناسی افزود: از ساعت ۹ صبح روز شنبه اول اردیبهشت‌ماه نشست‌های علمی یادروز سعدی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار خواهد شد. در نشست‌های علمی استادانی چون غلامحسین ابراهیمی دینانی، اصغر دادبه، جعفر مؤید شیرازی، شمس لنگرودی، بهرام گرامی، محمدرضا خالصی و عبدالرضا مدرس‌زاده سخنرانی خواهند کرد.
او همچنین گفت: همزمان با یادروز سعدی موزه فرهنگ فارس در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس و نیز نمایشگاه عکس و سند سعدیه و نسخ خطی سعدی در گالری تار و پود و نمایشگاه خوشنویسی «گفته سعدی» به همّت انجمن خوشنویسان فارس در جنب تالار سخنرانی افتتاح خواهد شد. علاوه بر این، پنجمین شماره دوفصلنامه ادبی ـ تخصصی سعدی‌شناسی که در واقع بیست و سومین جلد از مجموعه مقالات سعدی‌شناسی است و نیز پوستر و کارت‌های ویژه غزل سعدی همزمان با یادروز سعدی چاپ و منتشر خواهد شد.
کمالی سروستانی تصریح کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس،در اول اردیبهشت‌ماه بازدید از آرامگاه سعدی را رایگان اعلام کرده است و در این روز علاوه بر سعدی‌خوانی، دومین همایش ایل عرب خمسه در بزرگداشت سعدی برگزار خواهد شد. شهرداری شیراز علاوه بر پذیرایی از بازدیدکنندگان آرامگاه سعدی هماهنگی لازم را برای اجرای نمایشی بر اساس آثار سعدی به کارگردانی استاد رزاقی سامان داده و تابلوها و اتوبوس‌های شهری را به شعرهای سعدی آراسته است.
او با تأکید بر ضرورت توجه به سرمایه فرهنگی ـ ادبی ایران‌زمین گفت: تجلیل از سعدی، تنها تجلیل از شعر و نثر شیوا نیست، بلکه تجلیل از اخلاق و حکمت و معرفت بلیغ و رسا نیز هست و به همین دلیل بایسته است که شهرداری و شورای شهر شیراز با همکاری هنرمندان و سعدی‌پژوهان، طرحی نو دراندازند. تندیس‌هایی از او و حکایاتش باید در میادین شهر شیراز نصب شود. سخنانش باید زیور دیوارها و تابلوها شود و سعدی‌خوانی با حمایت از طرح کتاب‌های «سعدی» ارزان توسعه یابد. خوشبختانه به همّت آموزش و پرورش فارس طرح گلستان‌خوانی در مقاطع مختلف تحصیلی سامان یافته است و هرساله بیش از ۴۰هزار دانش‌آموز در این طرح شرکت می‌کنند و همزمان با یادروز سعدی برگزیدگان آن معرفی می‌شوند.
این سعدی‌شناس افزود: این برنامه‌ها با همکاری ستاد برگزاری مراسم یادروز سعدی متشکل از استانداری فارس، ادارۀ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، صدا و سیمای مرکز فارس، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدی‌شناسی برگزار می‌شود.
به گفته او، همچنین در ادامۀ نشست‌های بین‌المللی سعدی و شاعران بزرگ جهان و پس از همایش‌های سعدی و پوشکین، یونس امره، سروانتس، متنبی، کنفوسیوس و هوگو در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین‌ماه همایش «سعدی و پترارک» به همّت مرکز فرهنگی شهر کتاب و با همکاری مرکز سعدی‌شناسی، رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در ایتالیا، دانشگاه ساپینزای رُم و دانشگاه بولونیا در تهران برگزار می‌شود. در نشست‌های علمی این همایش افرادی چون میرجلال‌الدین کزازی، سعید حمیدیان، فائزه مردانی، فرح نیازکار، نسرین فقیه ملک‌مرزبان، شیده احمدزاده، فاطمه عسکری، ایمان منسوب بصیری، میترا مظاهری و سفیر ایتالیا در ایران سخنرانی می‌کنند و زهرا زواریان، فرشته نوبخت و الهام فلاح به بیان آن‌چه از سعدی آموخته‌اند، می‌پردازند.
کمالی سروستانی در پایان درباره کارنامه سعدی‌پژوهی در سال ۱۳۹۶ گفت: بر اساس فهرست کتاب‌های منتشرشده در مورد سعدی موجود در خانه کتاب در سال ۱۳۹۶، جمعاً ۱۹۳ عنوان کتاب در شمارگان ۱۸۴۳۸۰ در رابطه با سعدی منتشر شده است. کل کتاب‌های چاپ اول ۱۱۹ عنوان در شمارگان ۱۰۲۴۸۰ است که از این تعداد ۱۶ عنوان در شمارگان ۹۹۴۰ کلیات سعدی، ۳۲ عنوان در شمارگان ۳۵۹۵۰ گلستان، ۲۵ عنوان در شمارگان ۱۹۹۰۰ بوستان، ۱۳ عنوان در شمارگان ۱۰۷۰۰ غزلیات، ۲ عنوان در شمارگان ۱۲۷۰ قصاید و سایر آثار سعدی و ۳۱ عنوان در شمارگان ۲۵۳۵۰ درباره سعدی است.
او در ادامه بیان کرد: کتاب‌های چاپ مجدد نیز ۷۴ عنوان در شمارگان ۸۱۹۰۰ است که از این تعداد ۸ عنوان در شمارگان ۱۲۶۰۰ کلیات سعدی، ۲۳ عنوان در شمارگان ۲۳۲۵۰ گلستان، ۱۴ عنوان در شمارگان ۱۵۸۰۰ بوستان، ۷ عنوان در شمارگان ۶۶۰۰ غزلیات، ۳ عنوان در شمارگان ۳۲۰۰ قصاید و سایر آثار سعدی و ۱۹ عنوان در شمارگان ۲۰۴۵۰ درباره سعدی است.
مدیر مرکز سعدی‌شناسی در پایان گفت: همچنین علاوه بر شیراز و تهران، در بسیاری از شهرهای ایران و جهان از جمله کیش و دهلی مراسم یادروز سعدی برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.