وقتی شبکه های ماهواره ای قطع می شود،مردم می گویند”پارازیت”!/استاندار فارس:موافق قطع یک شبکه تلویزیونی حتا برای یک ساعت هم نیستم/احمدی نژاد از فعالیت اجتماعی ممنوع نیست

خبر پارسی – آغاز دهه مبارک فجر برایش بهانه ای بود تا بیش از سه ساعت با خبرنگاران گپ و کفت داشته باشد.راس ساعت ۹ مطابق وعده ای که اعلام کرده بود در جلسه حاضر شد تا به گفته خودش به یک نفر خبرنگار حاضر در جلسه احترام گذاشته باشد.

صبح روز یازدهم بهمن ۱۳۹۵ محمد علی افشانی به عنوان استاندار فارس وقتی به نشست مطبوعاتی اش آمد کمتر از انگشتان یکدست در جلسه حضور داشتند و هنگامی که جلسه پایان یافت،آخرین نفری بود که نشست مطبوعاتی را ترک کرد. او در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با وقت شناسی خود،به خبرنگاران گوشزد کرد که احترام به مخاطب و پاسداشت کرامت انسانی از جمله مهمترین آرمان های انقلاب است که اصحاب رسانه باید آن را ترویج و تبلیغ کنند.

اگرچه رسم معمول این جلسات ارائه آماری از افتتاح پروژه های عمرانی و برنامه های فرهنگی و گردشگری است،اما وقتی یک طرف میز عالی ترین مقام استان قرار گرفته باشد،خود به خود مباحث سیاسی پررنگ می شود و البته داغ ترین بحث این روزهای استان در فضای مجازی و حتا شبکه های ماهواره ای بحث پارازیت هاست!

استاندار که می دانست خبرنگاران حاضر در جلسه، از موضوع پارازیت ها بی تفاوت نخواهند گذشت خود را آماده پاسخگویی به این سئوال کرده بود تا با هوشمندی و دور اندیشی وارد بحث پارازیت ها شود.

او ابتدا از اینکه اولین فجر انقلاب بدون هاشمی برگزار می شود ابراز ناراحتی کرد و او را انسانی متفکر دانست که تاثیر گذاری عمیقی بر انقلاب و مردم داشت.

وی سپس با اعلام آمادگی اش برای نقد توسط اصحاب رسانه گفت:اگر می خواهید به مسئوولی خدمت کنید حتما او را مورد نقد قرار دهید چرا که مدیران اگر نقد نشوند باید شاهد نشانه های دیکتاتوری باشیم.

استاندار فارس با تمجید از شخصیت نلسون ماندلا به جمله معروف او پس از اولین سخنرانی اش بعد از آزادی اشاره کرد و به نقل از او گفت:”بگذارید آزادی حکومت کند”.افشانی معتقد است:سرشت مردم ایران با آزادی عجین است لذا بدون دادن آزادی امکان حاکمیت قلبی بر مردم وجود ندارد.

افشانی از خبرنگاران حاضر در جلسه خواست:” هرگز دروغ نگویند،چرا که دروغ ویرانگر است”.

او با این مقدمه و ارائه گزارشی از افتتاح پروژه های عمرانی در دهه فجر به استقبال پرسش های خبرنگاران رفت.

شاید داغ ترین سئوالی که استاندار انتظارش را می کشید موضوع پارازیت ها بود،اما خبرنگار صدا و سیما در اظهار نظری عجیب و در قامت یک کارشناس به استاندار گفت:چرا در حالی که ما اصلا پارازیتی در استان نداریم،در فضای مجازی علیه صدا و سیمای فارس بابت یک گزارش تبلیغ منفی می شود و ما را دروغگو خطاب می کنند؟!

استاندار که انتظار این سئوال را به گونه ای دیگر می کشید،ادعای خبرنگار صدا و سیما را تایید و یا تکذیب نکرد،بلکه با یک مثال ساده از زبان مردم گفت:وقتی شبکه های ماهواره ای قطع می شود،مردم می گویند”پارازیت” و من البته در این زمینه تخصصی ندارم و اظهار نظر نمی کنم.

شاید استاندار فارس با اعلام نظر مردم با این مثال ساده وجود پارازیت ها را به طور غیر مستقیم تایید کرد.با این حال افشانی ادامه داد:هیاتی متشکل از مدیر کل مرکز رادیویی ایران،مدیر کل صدا و سیمای استان،اداره کل اطلاعات فارس و دانشگاه های شیراز و علوم پزشکی را مامور رسیدگی به این موضوع کرده و خودش اظهار نظر نمی کند.

او همچنین متذکر شد که به این هیات بسنده نکرده و در نامه ای از سازمان انرژی اتمی خواسته است که موضوع پارازیت ها را بررسی و نتیجه اش را به وی اعلام کنند.

استاندار فارس در عین حال یادآور شد:آن چیزی که باعث قطع شیکه ها می شود، فقط مختص شیراز نیست و این موضوع در تهران و اصفهان و شهرهای دیگر هم وجود دارد و اتفاقا تهران بیشتر از شیراز دچار قطعی شبکه های ماهواره ای است اما نمی دانم چرا برخی باید به گونه ای رفتار کنند که گویا فقط شیراز است که دچار مشکل یاد شده است!

نکته جالب در سخنان استاندار این بود که وقتی از قطعی شبکه ها سخن گفت،نامی از پارازیت نیاورد و گفت:آن چیزی که باعث قطعی شبکه ها می شود!چیزی که استاندار نخواست به صراحت بگوید نامش “پارازیت” است!

افشانی اما تاکید کرد که موضوع “پارازیت ها” پیگیری می شود و اگر دیدیم که پارازیت برای مردم مشکل دارد،قطعا به مردم اعلام می کنیم اما متاسفانه باید بگویم :یکی از مشکلات ما این است که در همه چیز خود را صاحب نظر می دانیم!با این حال امیدوارم به جایی برسیم که هیچ شبکه ای قطع نشود و من با قطع یک شبکه تلویزیونی حتا برای یک ساعت موافق نیستم چرا که هزینه های زائدی است که به نظام تحمیل می شود.

با این حال استاندار فارس از تجمع کنندگان در اعتراض به پارازیت گلایه کرد و گفت:تجمع بی مجوز که نظم عمومی را به هم بزند،پسندیده نیست به خصوص اینکه وقتی  فقط در شیراز تجمع اعتراضی می شود دیگر سرمایه گذار جرات نمی کند به این شهر وارد شود.

البته موضوع پارازیت ها تنها بحث داغ جلسه استاندار با خبرنگاران نبود و دو خبرگزاری ایسنا و مهر سرقت های مسلحانه را مهمتر از ۴ تار موی دختران نامیدند و گفتند سرقت های سریالی مسلحانه در استان نشان از امنیت نه چندان پایدار در استان است.

استاندار در پاسخ به  مشکلات امنیتی استان گفت: کسی منکر وجود مشکلات و کاستی ها نیست اما باید پذیرفت که استان فارس نیز به لحاظ امنیتی شرایط خاصی دارد. ورود مواد مخدر از کانال های مختلف به استان و کشف آنها از سوی نیروی انتظامی و همچنین بازگرداندن روزانه ۶۰ تبعه بیگانه غیر مجاز بیانگر شرایط استان است که به رغم وجود این مسائل و مشکلات، با تلاش مجموعه نیروی انتظامی و دیگر مجموعه ها امنیت خوبی در استان حاکم است و باید بگویم عملکرد نیروی انتظامی در این زمینه خوب و قابل قبول است.

سفر آتی احمدی نژاد به استان فارس و چرایی مجوز به این سفر نیز از دیگر سئوالات داغ نشست خبرنگاران با استاندار بود.سئوالی که خبرنگار روزنامه نیم نگاه از استاندار پرسید و به او گفت :چرا وقتی رهبر معظم انقلاب احمدی نژاد را از سفرهای تبلیغاتی منع کرده او تبلیغات گسترده ای را در شیراز داشته و اجازه سخنرانی در این شهر گرفته است؟

استاندار فارس اما در دفاع از حق شهروندی احمدی نژاد گفت:ابتدا باید یادآور شوم که رهبر انقلاب او را از سفر تبلیغاتی منع نکرده بلکه از وی خواسته است به انتخابات ورود نکند.در مرتبه بعد باید بگویم: احمدی نژاد به عنوان یک شهروند حقوقی دارد و حق دارد از حقوقش دفاع کند و هیچ جای قانون هم منع نشده که او فعالیت اجتماعی نکند. ما به‌دنبال مجوز ندادن نیستیم اما اگر یک شخصیت حقوقی درخواست مجوز برای برگزاری مراسم یا سخنرانی برای افرادی که منع فعالیت‌های اجتماعی ندارند، داشته باشد، بر دادن مجوز اصرار داریم. زیرا در این صورت همان شخصیت حقوقی هم پاسخگو خواهد بود. هر شهروندی تا زمانی که منع قانونی نداشته باشد، قادر به انجام تمام فعالیت‌های اجتماعی است.

افشانی همچنین در پاسخ به تاثیر برجام در استان گفت:برجام برای همه ایران منفعت دارد اما سئوال من از منتقدین برجام این است که اگر این طرح بد بود چرا اسرائیل و رئیس جمهور جدید آمریکا یقه دری می کنند که آن را فسخ کنند؟آنها نمی دانند چه کار کنند که برجام را به هم بزنند خب این موضوع نشان می دهد که برجام قطعا برای ما منفعت دارد.یادمان باشد تا قبل از برجام امکان دادو ستد با هیچکس را نداشتیم. در استان فارس هم نسبت به قبل از برجام ۵۰۰ درصد رشد داشتیم.

استاندار فارس همچنین وقتی با سئوال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر نظر او در رابطه با عملکرد دکتر ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز واقع شد :گفت:اینجا نیامده ام که از مدیر خاصی اسم ببرم و عملکردش را تایید کنم یا زیر سئوال ببرم .

سرپرست خبرگزاری ایرنا نیز از نوع رابطه استاندار با نمایندگان سئوال کرد و در ادامه سئوال خود از مشی انتقادی نمایندگان استان به دکتر ایمانیه گلایه کرد!

افشانی اما در پاسخ گفت:نمایندگان استان با من ارتباط خوبی دارند و الآن مشکلی بین من و نمایندگان وجود ندارد.آنها به عنوان نماینده مردم حقوقی دارند و می توانند سئوال و حتا استیضاح کنند.پتانسیل ۱۸ نماینده،پتانسیل بزرگی است و مزیت خوبی برای استان است.

استاندار فارس، ارتباط بین استانداری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را یک ارتباط منطقی دانست و گفت: اگر مبنای این ارتباط قانون باشد به پیشرفت و توسعه استان کمک بسیاری خواهد کرد.

افتتاح ورزشگاه بزرگ شیراز نیز یکی از موارد مهم مورد اشاره استاندار در نشست مطبوعاتی اش بود.افشانی با بیان اینکه از قبل قول افتتاح ورزشگاه بزرگ شیراز(میانرود) را در دهه فجر امسال داده بود،اظهار داشت:حقیقتش می توانستیم در دهه فجر هم ورزشگاه میانرود را افتتاح کنیم اما به دلیل سردی هوا چمن وضعیت خوبی نداشت و گذاشتیم که ۳۱ فروردین ورزشگاه را با یک چمن خوب و زیبا افتتاح کنیم که همان روز هم بتوانیم آنجا فوتبال بازی کنیم!

استاندار فارس همچنین پیگیری برای راه اندازی خط آهن شیراز – اهواز برای رسیدن فارس  به بصره را از اولویت های خود در توسعه ریلی استان دانست و گفت:هیچ خط آهنی برای فارس، اقتصادی تر از خط آهن شیراز – اهواز نیست.اگر جمعیت ۵ میلیونی فارس و جمعیت ۵ میلیونی استان خوزستان را با جمعیت ۲ میلیونی استان کهگیلویه در این مسیر در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که این مسیر ریلی چقدر برای فارس فایده اقتصادی دارد، ضمن اینکه هدف ما ارتباط ریلی شیراز به بصره است .

به اعتقاد استاندار فارس عبور خط آهن از کازرون و قائمیه و در ادامه عبور از شهرهای گچساران و بهبهان فارس را به دو اسنان همجوار وصل می کند که می تواند سود آوری اقتصادی داشته باشد.

وی با انتقاد از کسانی که اولویت این خط آهن را به بوشهر می دانند گفت: شهر من بهبهان است و عده ای فکر می کنند چون من خوزستانی هستم خط آهن فارس به شیراز را در اولویت می دانم حال آنکه این خط آهن به لحاظ اقتصادی برای ما به صرفه تر از خط آهن شیراز – بوشهر است.

استاندار فارس افزود: وقتی به جناب  آخوندی وزیر محترم راه تقاضای خط آهن شیراز – اهواز را کردم گفت مشروط به اینکه ۱۵ درصد از هزینه ها را خودتان عهده دار شوید که در گفت و گو با چند شرکت به وزیر راه تضمین ۱۵ درصدی کل هزینه ها را دادیم و وزیر هم قول مساعدت داد اگرچه از من خواست به دلیل مشکلات اقتصادی مملکت خیلی عجله ای برای این کار نداشته باشم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.