نماینده شیراز در مجلس: سخنان رئیس جمهور در خصوص بنزین غیر قابل قبول و فرافکنی است

خبرپارسی – نماینده مردم شیراز در مجلس: حرف‌های رئیس جمهور پس از جریان افزایش قیمت بنزین از سوی ایشان که سال ها در مقام اجرایی و امنیتی مختلف کشور مشغول به خدمت بوده، قابل قبول نیست و این یک نوع فرافکنی است.

علی اکبری سه‌شنبه ١٢ آذر در یک نشست خبری  با اشاره به حوادث هفته آخر آبان، دولت، مجلس و تمام دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و نظامی را دارای اشتباهاتی در این روند ارزیابی و تاکید کرد: البته امروز نباید به دنبال مقصر بود، اگرچه مجلس هم در خصوص وقایع اخیر که تمام جامعه را دچار التهاب و متضرر کرد، قانع نشده است و حتی برخی از نمایندگان به دنبال حضور رئیس جمهوری در صحن و پاسخگویی هستند.

او با تصریح اینکه افزایش نرخ حامل‌های انرژی در قانون پیش بینی شده است، گفت: در دولت آقای خاتمی این موضوع در دستور کار قرار داشت و سالانه حدود ۲۰ درصد به نرخ حامل‌ها اضافه می‌شد و شاهد تنشی هم در جامعه نبودیم، در دولت آقای احمدی‌نژاد اما این موضوع مد نظر قرار نگرفت و علی‌رغم اینکه در بحث یارانه‌های نقدی هم یکی از محل‌های تامین منابع مالی افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود اما دولت در این موضوع سکوت کرد؛ در دولت آقای روحانی هم ۶ سال این موضوع با سکوت مواجه شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اصلاح قیمت بنزین اجماع لازم وجود داشت اما در خصوص میزان و نحوه اجرا به جمع بندی نرسیدیم، گفت: امروز در کشور ۹۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان انرژی داریم، این در حالی است که تنها نیمی از مردم ایران دارای خودروی شخصی هستند و در این بین برخی خانوارها هم خودروهای متعددی در اختیار دارند؛ این موضوع موجب تفاوت در بهره‌مندی جامعه از یارانه انرژی شده است.

اکبری با رد اطلاع نمایندگان مجلس از طرح افزایش نرخ بنزین تاکید کرد: اینکه رئیس مجلس اعلام کرد تمام نماینده‌ها در جریان موضوع بودند، واقعیت  ندارد مگر اینکه در جلسه روسای کمیسیون‌ها مطرح شده باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در خصوص سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر بی‌اطلاعی از زمان اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، گفت: حرف‌هایی که پس از جریان افزایش قیمت بنزین از سوی ایشان که سال ها در مقام اجرایی و امنیتی مختلف کشور مشغول به خدمت بوده، قابل قبول نیست و این یک نوع فرافکنی است.

اکبری با تاکید براینکه طرح‌های سه فوریتی و دوفوریتی متعددی در خصوص تغییر نرخ بنزین از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است، احتمال تصویب چنین طرح‌هایی را در این دوره از مجلس منتفی دانست و همچنین از احتمال تغییر نرخ بنزین در بودجه ۹۹ خبر داد و عنوان کرد: بسیاری از نمایندگان بر تک نرخی شدن بنزین تاکید دارندٰ، لذا ممکن است نرخ بنزین در لایحه بودجه سال آینده تغییراتی داشته باشد و باید دید که نگاه مجلس به چه صورت است.

او خاطرنشان کرد: در مورد نرخ بنزین ارقام متفاوت داده شده و نمایندگان هنوز به اجماع نرسیده‌اند. پیش از این نیز سه بار افزایش قیمت به صحن غیرعلنی مجلس آمد اما رای نیاورد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین در پاسخ به چرایی فروکش کردن اعتراض نمایندگان به افزایش قیمت بنزین و عدم واکنش آنها در جریان کشته شدن تعدادی از شهروندان معترض در جریان آشوب‌های اخیر، گفت: نگاه ما در این زمینه توجه به منافع ملی است و برخی مواقع ایجاب می‌کند چنین رفتاری داشته باشیم.

اکبری اظهار کرد: وقتی به طور واضح موضوع افزایش قیمت سوخت و حواشی آن در جلسه غیرعلنی مطرح شد ناچار بودیم بپذیریم که جامعه بیش از این دچار تنش نشود و اگر نادیده می‌گرفتیم تبعات آن بیشتر می‌شد.

او با تاکید بر اینکه یک نماینده مجلس باید به قانون اساسی و احکام آن پایبند باشد و در احکام آن مواردی است که بپذیرد و عمل کند، به اعتراض مردم و جایگاه به حقی که دارند اشاره کرد و گفت: در این راستا نیز ضرورت بازنگری فصل‌هایی از حقوق شهروندی احساس می‌شود تا مردم به حق قانونی خود در بیان مطالبات برسند.

اکبری با تصریح اینکه قطع ارتباط با دنیا پذیرفتنی و شدنی نیست، بیان کرد: زمانی که اینترنت‌ها قطع شد، بسیاری کسب و کار خود را از دست دادند که باید با راه حل‌های منطقی مدیریت و رفع مشکل شود.

این نماینده مجلس به طرح موضوع استیضاح وزرا اشاره و آن را تسویه حساب برخی نمایندگان مجلس با دولت ارزیابی و با بیان اینکه شرایط کنونی کشور برای استیضاح وزرا مناسب نیست، خاطرنشان کرد: البته به خاطر داشته باشیم که همیشه پایان دوره مجلس رفتارهایی به این شیوه وجود داشته و طرح سئوال و استیضاح را عده‌ای دنبال کرده‌اند؛ اگرچه در این دوره اعتقاد من براین است که عده‌ای به دنبال تسویه حساب با دولت هستند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: نظر شخصی بنده اینست که هرجا، چه در ارز چه بنزین دو نرخی را تثبیت کردیم، به دنبال آن مفسده شکل می‌گیرد، در سال‌های گذشته هم این تجربه را داشتیم؛ بنده و برخی از نمایندگان اعتقاد داریم که حتی ۱۴ میلیارد دلار اختصاص یافته به مواد اولیه و کالاهای اساسی و دارو را باید تک نرخی کنیم تا جامعه خود به خود به خط تعادل برسد.

وی با بیان اینکه دولت در این زمینه نگرانی‌هایی دارد که بعضا به جا هم هست، گفت: ما سالانه حدود ۱۰ میلیون تن ذرت، ۲ میلیون تن کنجاله، یک میلیون تن برنج و مقادیری جو و دیگر مواد اولیه و کالاهای اساسی را وارد می‌کنیم، گفت: شاید امروز برای مدیریت کردن بعد از ورود این کالاها و نظارت دقیق بر آنها ابزار فراهم نداریم؛ دولت هم حق دارد و باید جامعه را مدیریت کند.

اکبری با اشاره به طرح مباحثی در کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص، گفت: ما حتی پیشنهاد داده‌ایم که هم امکان واردات محصولات کشاورزی و هم صادرات آن فراهم باشد و مبادلات آن بر پایه نرخ دولتی انجام نشود.

او با بیان اینکه هفته آینده، مجلس به بحث بودجه ۹۹ ورود خواهد کرد که موضوعی بسیار مهم است، گفت: دولت در سال ۹۸ با کمبود شدید بودجه روبرو شد و هزینه‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است، یکی از راهکارها مشخص کردن منابع برای تامین نیاز مالی و راهکار مهم دیگر کاهش هزینه‌های جاری است، لذا دولت باید هزینه و مسافرت‌های خارج از کشورٰ، جشنواره و همایش‌ها را کاهش دهد، این موضوع البته مد نظر قرار گرفته است.

به گفته اکبری، مجلس نیز با حذف کاغذ از روند امور و کاهش هزینه غذا و پذیرایی در این مسیر گام‌هایی برداشته و اکنون به جای سرو چند نوع غذا، یک نوع غذا عرضه می‌شود و میهمانان و مراجعه کنندگان هم باید بخشی از هزینه غذا را بپردازند.

اکبری با تاکید بر لزوم تلاش در مسیر مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، گفت: شاید جریان‌های اخیر مردم را سرخورده کرده باشد اما همه باید برای افزایش اعتماد جامعه تلاش کنیم، این کشور را باید خودمان بسازیم، نمی‌توان کسی را از خارج برای مدیریت و ساختن کشور به عاریه گرفت.

نماینده مردم شیراز همچنین با تاکید بر اینکه رسانه‌های معاند هیچگاه خیر ما را نمی‌خواهند، به شیوه اطلاع‌رسانی در کشور هم انتقاد و خاطرنشان کرد: متاسفانه اغلب برنامه‌های رسانه ملی بر علیه دولت و مجلس است، تقریبا ۲۰ نماینده هستند که در تمام برنامه‌های صدا و سیما حضور دارند.

اکبری با بیان اینکه غربالگری بازداشت شدگان در حوادث اخیر و ارزیابی از افرادی که آسیب دیده‌اند، نیازمند زمان است اما انجام خواهد شد، به دیدار اخیر با رئیس قوه قضاییه هم اشاره کرد و گفت: در جلسه‌ای که با آقای رئیسی داشتیم از اینکه محیط را برای رانت‌خواهان ناامن کرده قدردانی و اعلام کردیم که امیدواریم روزی برسد که خبرنگار برای بیان حقایق و مسائل جامعه دچار لکنت زبان و لرزش قلم نباشد و افرادی هم که به دادگاه می‌روند به دنبال وکیل باشند نه رابط و رابطه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.