نشست‌های علمی یادروز حافظ برگزار شد

خبر پارسی – نشست‌های علمی یادروز حافظ با عنوان «حافظ و معنویت» با حضور حافظ‌پژوهان، استادان دانشگاه و دانشجویان و علاقه‌مندان شعر و ادب فارسی در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر ستاد برگزاری یادروز حافظ یکشنبه ۱۸ مهر در بخش اول نشست‌های علمی یادروز حافظ که در سالن مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برگزار شد، حافظ را شاعری مردمی دانست.

بهزاد مریدی با بیان اینکه آنچه در پاسداشت حافظ انجام می‌شود به تولی‌گری نهادهای فرهنگی و به نمایندگی از مردم است، گفت: امسال در ستاد بزرگداشت یادروز حافظ همه نهادها به نمایندگی از مردم با همدلی و همکاری حضور موثری داشتند و توانستند برنامه خوبی برگزار کنند.

وی با اشاره به تقارن یادروز حافظ در بیستم مهرماه با تاسوعا و عاشورای حسینی، گفت: به این خاطر یادروز حافظ را هشتم مهرماه برگزار کردیم.

اولین سخنران بخش نخست نشست‌های علمی یادروز حافظ مسعود حسین‌چاری بود که با موضوع برخی دوسویه‌های روان‌شناختی در معنویت طربناک حافظ، سخنرانی کرد.

این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه عالم معنا عالمی از جنس آزادی، رهایی از غصه، بی‌خود شدن از پرتو ذات، بندگی عشق و دل‌شادی است، رندی را یکی از کلیدواژه‌های شعرهای حافظ دانست و گفت: روانشناسی را از آن جهت که انسان را در تمام جهات در کانون مطالعه خود قرار داده است آیینه تمام‌نمای علوم انسانی دانسته‌اند.

او با تاکید بر اینکه امروز معنویت به عنوان قلمرو غایی وجود انسان در کانون توجه هزاران پژوهشگر و روانشناس است، گفت: گوشه و کنایه‌های طعن‌آمیز و نقادی‌های صحیح به سرعت ما را به نوع نگاه حافظ به گرایش‌های دینی و معنوی رهنمون می‌کند، به نظر می‌رسد حافظ دین‌داری و ورود به عالم معنویات را جز برای صیقلی کردن درون و رسیدن به طراوت روحی نمی‌خواهد و به همین دلیل از سایر گونه‌های دین‌ورزی اعلام برائت می‌کند یا روی خوش نشان نمی‌دهد.

براساس این گزارش، یک عضو هیئت علمی دانشگاه قم نیز در سخنانی با موضوع حافظ؛ چندصدایی و گفتمان‌های شیعی و حکمی، به طرح دیدگاه‌های خود در ارتباط با حافظ و معنویت پرداخت.

علیرضا فولادی گفت: چندصدایی شیوه عمل حافظ است و با آن تک‌صدایی جاری در زمان خود را از نفس می‌اندازد ضمن اینکه می‌خواهد صدای حقیقت واضح و آشکار شود و آن را به گوش مخاطب برساند.

او اضافه کرد: این چند صدایی در اشعار حافظ به اشکال مختلف نمود پیدا کرده است به طوری که گاه صدای بیم از بر باد رفتن ایمان و گاهی نیز امید به بخشش رحمان را از چندصدایی حافظ می‌توان شنید.

این استاد دانشگاه  در اشاره به چندصدایی بودن حافظ، با بیان اینکه حافظ شاعر اهل سنت است اما صدای شیعه را نیز در شعر او بلندتر می‌توان شنید، گفت: هنر حافظ این است که صداهای گوناگون در شعرش جلوه دارد.

او با اشاره به وجود تردیدهایی در اهل سنت یا شیعه بودن حافظ و اختلاف نظرهای موجود بین برخی حافظ‌پژوهان و صاحب‌نظران، تصریح کرد: در مهمترین شعری که بر اهل سنت بودن حافظ تاکید دارد هم‌ صدا و امکان تحلیل شیعی وجود دارد.

این حافظ پژوه گفت: عشق بن مایه دیوان حافظ است و حافظ به عشق با دیدگاه حکیمانه نگاه می کند حال آنکه گفتمان بنیادی شعر حافظ حکمی است.

به گزارش ایسنا، بیستمین نشست تخصصی به مناسبت بزرگداشت خواجه اهل راز، حافظ شیراز، در دو بخش برگزار شد که در بخش دوم نیز منصور پایمرد با موضوع “تشبیه و تنزیه از نظر ابن عربی و حافظ”، دکتر سیدعلی‌اصغر میرباقری‌فرد با موضوع “روایتی دیگر از نقش عشق در بازسازی جهان معنوی حافظ” و دکتر بهادر باقری با موضوع “حافظ؛ آغازگر شگرد داستانی کولاژ در تلمیحات قرآنی” سخنرانی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.