نشاط اجتماعی اولویت نخست برنامه ریزی های اوقات فراغت باشد

خبرپارسی – دبیر ستاد ساماندهی امور جوانان گفت: باید نشاط اجتماعی اولویت نخست برنامه ریزی های اوقات فراغت باشد.

حیدرعلی کامیاب که در جلسه این ستاد با موضوع برنامه ریزی اوقات فراغت سخن می‌گفت با اشاره به اقدامات انجام شده توسط اداره کل ورزش و جوانان فارس در نقاط مختلف این استان گفت: توسعه اماکن ورزشی جهت برنامه ریزی در راستای پربار شدن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در شهر و روستاهای استان اقدامی لازم اما کافی نیست.

وی خواستار ورود جدی دستگاه های مختلف به بحث اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شد و افزود: نباید گمان کنیم که اوقات فراغت محدود به سه ماهه تابستان است.

مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس با بیان اینکه اوقات فراغت فرصتی شایسته برای بازیابی انرژی های از دست رفته انسان ها و به دست آوردن نشاط دوباره است گفت: تعبیر ما در ارتباط با اوقات فراغت از نشاط اجتماعی این است که با برنامه‌ریزی دقیق، کارشناسی شده و عملیاتی می توان جامعه را به سمت با نشاط شدن حرکت داد.

کامیاب شاد بودن و با نشاط بودن را دو مقوله جدا از یکدیگر عنوان کرد افزود: شادی و نشاط یک ضرورت برای زندگی موفق در دنیا است.

وی مهمترین کارکرد برنامه ریزی برای اوقات فراغت را غنی ساختن کیفیت زندگی و رشد ابعاد مختلف شخصیت فرد دانست و گفت:، به صراحت می توان گفت که برنامه ریزی دقیق برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان می‌تواند مسیر تکامل شخصیتی نوجوان و به تبع آن ارتقای سلامت روانی جامعه را هموار سازد.

در ادامه جلسه علی رضایی با انتقاد از آنچه او بی تفاوتی برخی دستگاه ها به این مقوله مهم خواند افزود: تنها آموزش و پرورش استان در سال گذشته در اقدامی مشترک با اداره کل ورزش و جوانان از امکانات ۵۰ مدرسه خود جهت عملیاتی شدن برنامه های مربوط به اوقات فراغت استفاده کرده است.

وی ورود بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد به بحث اوقات فراغت را یک ضرورت دانست و با اشاره به موضوع اقتصاد در حوزه اوقات فراغت گفت: هر چه جامعه به سمت صنعتی و شهری شدن پیش می‌رود نیاز پر کردن اوقات فراغت بیشتر احساس می شود. رضایی  درادامه از اوقات فراغت به عنوان آینه فرهنگ جامعه یاد کرد و با تأکید بر اهمیت این مقوله در مفاهیم جامعه شناسی گفت: اینکه ما برای چگونه گذراندن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان جامعه خود چگونه برنامه ریزی کنیم، ارتباط مستقیم با چارچوب جامعه ای دارد که ما انتظار داشتن آن را می کشیم.

وی حاصل بی توجهی به اوقات فراغت را بروز پیامدهای ناگوار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست گفت: تحقیقات نشان داده است که سوق دادن نوجوان و جوان به سمت نشاط اجتماعی با استفاده از ظرفیت های اوقات فراغت می تواند عامل مهمی در کم شدن آسیب های اجتماعی باشد.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس در ادامه به برگزاری چندین دوره جشنواره نشاط و امید در محلات  شیراز و چند شهرستان استان اشاره کرد و گفت: تا آنجا که توانسته ایم برنامه ریزی و اجرای اینگونه برنامه‌ها را در قالب سازمان‌های مردم نهاد به خود جوانان واگذار کرده ایم.

رضایی خواستار توجه بیش از پیش دستگاه‌های مختلف ظرفیتهای جوانان و سازمان های مردم نهاد جوان شدوگفت: ما ایجاد نشاط در جامعه را وظیفه خود می‌دانیم که بخشی از آن مسئولیت ذاتی و بخشی دیگر مسئولیت اجتماعی ماست.

انتقاد شدید معاون استاندار از غائبین ستاد ساماندهی امور جوانان

معاون سیاسی امنیتی و امور اجتماعی استانداری فارس از غایبین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان فارس به شدت انتقاد کرد.

هادی پژوهش جهرمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد توجه به دغدغه های  جوانان برای عده‌ای در حد شعار تنزل پیدا کرده است گفت: وقتی یک مدیر کل و یا رئیس سازمان حاضر نیست در یک جلسه جهت برنامه ریزی اوقات فراغت نوجوان و جوانان استان شرکت کند، چگونه انتظار داریم شاهد نارضایتی در رفتار نوجوانان و جوانان نباشیم؟

وی نیاز امروز کشور را حضور مدیران عملیاتی در ادارات و سازمان ها دانست و گفت:همه  ما می توانیم مدیران لحظات گل و بلبل باشیم اما اینکه بتوانیم آستین بالا بزنیم و عملیاتی کار کنیم حرف جداگانه‌ای است. معاون سیاسی امنیتی و امور اجتماعی استانداری فارس توجه به مسائل مربوط به نوجوانان و جوانان را یک ضرورت عملیاتی نه  موضوعی در حد برگزاری جلسه و حرف زدن دانست و گفت: اگر ما آستین را بالا نزنیم و شرایط را برای استفاده از ظرفیت‌های نوجوانان و جوانان ایرانی فراهم نسازیم آگاه نمی توانیم از به انحراف کشیده شدن جوانان گلایه کنیم.

پژوهش در ادامه خواستار تدوین یک آیین‌نامه ثابت برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شد و گفت: اینکه ما هر سال دور یکدیگر بنشینیم و با برگزاری جلسات تکراری دور باطل بزنیم هیچ سنگی از روی هیچ سنگی برداشت نمی شود. وی تصریح کرد این جلسات باید به جلسات ارائه گزارش از عملکرد ها تبدیل شود.

معاون سیاسی امنیتی و امور اجتماعی استانداری فارس در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم نیاز سنجی و امکان سنجی در دستگاه های مختلف گفت: برای عملیاتی شدن گام نخست در جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان هر دستگاه موظف است ضمن بررسی امکانات خود جهت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به پرسنل خود و خانواده های آنها ظرف مدت یک هفته گزارش این اقدام را به دبیرخانه ستاد ساماندهی امور جوانان استان ارسال کند.

پژوهش گفت اگر دستگاهی به این نتیجه رسید که امکاناتش برای تحقق برنامه‌های تدوین شده در حوزه اوقات فراغت جهت سرویس دهی به پرسنل و خانواده‌های آنها کافی نیست آنگاه ستاد ساماندهی امور جوانان استان با مدیریت امکانات دیگر دستگاه‌ها در جهت تحقق برنامه‌های آن دستگاه گام برمی‌دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.