معاون وزیر بهداشت خبر داد: دوره طرح پزشکان،‌ اختیاری می شود/ افزایش حقوق پزشکان مناطق محروم

خبر پارسی – نقل از ایسنا – معاون آموزشی وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه طرح خدمت پزشکی فشار و اجباری است که بر دانش آموختگان پزشکی وارد می‌شود، گفت: طی یک دوره ده ساله طرح خدمت پزشکان اصلاح و اختیاری می‌شود.

دکتر میر محسن ضیایی با بیان اینکه طی خدمت پزشکان در مناطق محروم زمانی به دلیل عدم توزیع عادلانه نیروی درمانی در کشور اعمال شده است، خاطر نشان کرد: اجرای طرح خدمت پزشکان طی سال‌ها ادامه پیدا کرد و با توجه به نیاز مناطق محروم و اینکه پزشکان بر اساس انتخاب خود وارد این مناطق نمی‌شوند چاره‌ای جز ادامه اجرای این طرح وجود نداشت.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن خواست دانش آموختگان پزشکی که برخی از آنها نخبه ترین افراد جامعه هستند این افراد به مناطق محروم فرستاده می شوند اظهار کرد: با این شرایط نمی توان از این پزشکان انتظار داشت خدمت خوبی ارائه دهند ضمن آنکه امکانات مناسب جهت ارائه خدمات پزشکی نیز در این مناطق محروم و کمتر برخوردار وجود ندارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه طی یک برنامه ۱۰ ساله شرایطی به وجود خواهد آمد که خدمت اختیاری جانشین طرح خدمت اجباری خواهد شد افزود: با تمهیداتی که طی ده سال صورت می‌گیرد نظام بهداشت و درمان از این مراجعه عبور خواهد کرد.

وی یکی از برنامه‌های مورد نظر در ده سال آینده را طرح بومی گزینی دانست و گفت: طرح بومی گزینی به این معنا است که افراد در همان دانشگاه محل زندگی تحصیل کرده و سپس در همان جا به ارائه خدمت بپردازند.

ضیایی درباره نحوه اعمال این طرح تصریح کرد: بر اساس طرح بومی گزینی ۳۰ درصد ورودی هر دانشگاه به افراد بومی همان منطقه اختصاص می‌یابد. در حال حاضر قانون مربوطه به این طرح وجود دارد و وزارت بهداشت نیز در حال طراحی آیین‌نامه آن است تا در زمان مشخص اعمال شود.

پرداختی ثابت به پزشکان مناطق محروم

به گفته وی تغییر تعرفه‌های پزشکی در مناطق محروم از دیگر تمهیدات وزارت بهداشت در جهت بازبینی طرح خدمت پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در این باره اظهار کرد: در واقع ما به ازای ارائه خدمت در مناطق دور دست باید بیش از ما به ازای ارائه خدمت در شهرهای بزرگ و برخوردار باشد و تا در نهایت سوء خدمت در مناطق محروم به گونه‌ای که افراد به دلخواه دارد این مناطق شوند.

وی افزود: چگونگی تعریف این تعرفه ما نیز از جمله مواردی است که باید بررسی شده و تعیین شود تفاوت میان سود خدمت در شهرهای بزرگ و مناطق مردم چقدر باشد.

ضیایی در ادامه با اشاره به اینکه پرداختی ثابت به پزشکان مناطق محروم از دیگر عواملی است که می‌تواند حضور پزشکان را در این مناطق تضمین کند خاطر نشان کرد: این پرداخت ثابت باعث می‌شود حضور نیروی پزشکی در مناطق کمتر برخوردار تضمین شود و علاوه بر آن نیاز مناطق محروم نیز به نیرو تامین شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم ایجاد توسعه در مناطق محروم گفت: علاوه بر موارد ذکر شده لازم است توسعه و رفاه را در مناطق محروم افزایش داد تا شرایط زندگی ساکنان این مناطق بهبود یابد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه بخشی از تمهیدات در نظر گرفته شده مربوط به اختیارات وزارت بهداشت و برخی دیگر خارج از حوزه اختیارات این وزارتخانه است، تصریح کرد: پروسه ده ساله در نظر گرفته شده جهت اعمال تغییرات در طرح خدمت پزشکی به گونه‌ایست که پس از اعمال آن علاوه بر آنکه پزشکان به دلخواه و داوطلبانه در مناطق محروم و کمتر برخوردار وارد می‌شوند بلکه خدمات پزشکی بهتری نیز در این مناطق ارائه داده خواهد شد.

ضیایی در ادامه درباره امکان ورود بخش خصوصی در امر ارائه خدمات پزشکی به مناطق محروم اظهار کرد: به دلیل عدم وجود امکانات اقتصادی مناسب جهت تامین سود در حال حاضر شرایط لازم جهت ورود بخش خصوصی به این مناطق وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، وی خاطر نشان کرد: لازم است دولت برای ایجاد شرایط مناسب و توسعه این مناطق دوردست و محروم سرمایه گذاری کند تا امکان ورود بخش خصوصی نیز ایجاد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.