روزنامه نگار در زوم یکسالگی خود را جشن گرفت؛بهزاد مریدی: حرمت گذاری اهالی رسانه فارس به همدیگر قابل ستایش است/کمالی سروستانی:ترویج گام به گام فرهنگ نقد از اهداف جلسات روزنامه نگار در زوم است

خبر پارسی – مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با طرح این سئوال که کمیت در حوزه رسانه اتفاقی مثبت است یا منفی ؟ از سیاستگذاران حوزه رسانه در خواست کرد تصمیم بگیرند که کدام دغدغه برایشان مهم است افزایش رسانه یا کیفیت آن؟

IMG-20160804-WA0111

به گزارش روابط عمومی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس ،در ادامه سلسله نشست های تاریخ مطبوعات فارس با عنوان روزنامه نگار در زوم که توسط این مرکز برگزار می شود،دکتربهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که در اولین سالگرد سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم سخن می گفت ، افزود: در حالی که جمهوری اسلامی ایران ۴۳ خبرگزاری رسمی دارای مجوز را دارد، ایالت متحده آمریکا تنها دو خبرگزاری دارد اما از آنجایی که کمیت ها همیشه دامن جامعه ما را می گیرد ، این وضعیت در حوزه رسانه های ما نیز حاکم است و من امیدوارم روزنامه نگار در زوم در فرصتی مناسب به این موضوع بپردازد که بالآخره به کدام سو برویم،کمیت یا کیفیت؟ از یک سو کثرت می تواند لذت بخش باشد و از سوی دیگر خطرات بسیاری را ایجاد می کند و از میزان تاثیر گذاری آن کم می کند هرچند  تجمع قدرت و ثروت نیز می تواند خطر ساز باشد.

IMG-20160804-WA0077

وی انتخاب رسانه توسط خبرنگاران و‌گزارشگران را اتفاقی مثبت دانست و‌گفت بر خلاف گذشته که چند روزنامه ،خبرنگاران و گزارشگران را انتخاب می کردند،امروز آنها هستند که تعیین می کنند در کدام روزنامه یا رسانه بنویسند و همین موضوع ما را به سمت حرفه ای شدن پیش می برد.

دکتر مریدی با بیان اینکه همواره در گروه های فرهنگی و هنری مختلف حضور دارد گفت: حرمت گذاری دوستان رسانه به همدیگر در نقدهایی که به هم دارند،بسیار زیبا و قابل ستایش است.در نشست امروز روزنامه نگار در زوم اهالی رسانه نشان دادند که اگر فردی را به لحاظ پایگاه فکری و حتا حرفه ای قبول نداشته باشیم اما به گونه ای برخورد می کنیم که برازنده فرهیختگان است و از این نوع نگاه اهالی رسانه فارس بالشخصه لذت بردم.

بنا بر این گزارش دبیر سلسله نشست های روزنامه نگار در زوم نیز حمایت و تربیت خبرنگاران مولف را از عمده ترین اهداف این نشست ها برشمرد و گفت: انتقال آگاهی و تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه رسانه مسیری بود که در یک سال گذشته پیمودیم.

IMG-20160804-WA0048

فرزاد صدری با بیان اینکه همدلی و صمیمیت بیشتر در بین اهالی رسانه فارس از جمله دستاوردهای روزنامه نگار در زوم طی یکسال گذشته بود،افزود :نشست های زوم گذرگاهی برای انتقال آگاهی ،فرهنگ و اندیشه برای اهالی رسانه در مجموع ۱۲ ماه گذشته بود و امیدوارم راه این گذرگاه همچنان باز باشد.

وی جلسات روزنامه نگار در زوم فرصتی برای زدن یک جوالدوز به خود دانست و گفت:شاید برای اولین بار در ایران باشد که روزنامه نگاران ماهی یک بار بر صندلی شوک نقد می نشینند تا حال مدیران را بهتر درک کنند!

صدری شناسایی نقاط ضعف خبرنگاران و نویسندگان حوزه رسانه و معرفی روش های نوین روزنامه نگاری را از دیگر اهداف جلسات روزنامه نگار در زوم دانست و ابراز امیدواری کرد ماحصل این نشست های به توسعه استان در حوزه های فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی،ورزشی و سیاسی کمک کند چرا که راه تربیت شهروند دانا از مسیر رسانه می گذرد و شهروند دانا شهر توسعه یافته را به دنبال دارد.

همچنین لیلا اکبر زاده روزنامه نگار جوان شیرازی نجمه اشرفی را خبرنگاری جسور دانست که مسئوولیت پذیری مثال زدنی دارد.

IMG-20160804-WA0053

وی که به عنوان منتقد آثار نجمه اشرفی خبرنگار روزنامه سبحان چاپ شیراز صحبت می کرد ابتدا به بیان ویژگی های  مثبت وی پرداخت و گفت:اشرفی به راحتی از حقیقت نمی گذرد و حقیقت را فدای مصلحت اندیشی نمی کند.او همیشه دنبال این است که حق کسانی که صدایشان شنیده نمی شود را  استیفا کند البته حق به زعم خانم اشرفی!خلاصه بگویم او خبرنگاری را وسیله ای برای احقاق حق مورد نظرش می داند.

اکبرزاده با تاکید بر پویایی و شور خبرنگاری که لازمه این حرفه است،گفت:نجمه اشرفی کمی آرام تر از حد مجاز یک خبرنگار است .این خصلت اگرچه برای سایر اقشار خصلت خوبی است اما در حرفه خبرنگاری آرام و سر به زیر بودن امتیاز مثبتی نیست.

وی کارهای اشرفی را به سه حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس،گزارش های اجتماعی و گزارش های خبری تقسیم کرد و گفت:اشرفی در حوزه گزارش های اجتماعی پررنگ تر ظاهر می شود و گویا علاقه چندانی به دیده شدن در حوزه های خبری ندارد.

IMG-20160804-WA0107

اکبرزاده نگاه فراجناحی نجمه اشرفی را علی رغم دیدگاه سیاسی وی ستود و گفت:در نگاه اول شاید به نظر برسد اشرفی یک گرایش خاص سیاسی را تبلیغ می کند اما این طور نیست و تیغ نقد او ممکن است هرجناحی را بزند همچنان که گزارش او در باره تناقض آشکار بودجه شورا و عملکرد شهرداری در این رابطه نشان داد وابستگی سیاسی مانع از رسالت حرفه ای او نمی شود.

این روزنامه نگار نقطه قوت اشرفی را گزارش های اجتماعی او دانست و گفت:با این وجود گزارش های اجتماعی اشرفی شروع جذابی ندارد و با متن گزارش نامرتبط است.معتقدم یک شروع جذاب و سئوال برانگیز خواننده را مجاب می کند تا آخرِ گزارش را بخواند اما متاسفانه شروع جذاب خوبی در گزارش های این روزنامه نگار نمی بینیم.

اکبرزاده قضاوت،توصیه و پند را از عیب های کار اشرفی در گزارش نویسی دانست و گفت:وقتی شما یک لیوان آب پرتقال سرد می خورید،تیکه های یخ موجود در آب پرتقال لذت خوردن آن را از شما می گیرد و پند و توصیه های موجود در گزارش نیز لذت خواندن آن را از خواننده می گیرد.

وی دوری از واقعیت و پناه بردن به احساسات در گزارش های اجتماعی اشرفی را یک آفت برای کار او دانست و گفت: گاهی تکیه بیش از حد به احساسات ما را از رسیدن به هدف اصلی گزارش دور می کند لذا بهتر است در گزارش نویسی به جای تکیه بر احساسات به واقعیات زندگی تکیه کنیم.

لیلا اکبرزاده که خود نیز در روزنامه افسانه چاپ شیراز قلم می زند و کار خبری می کند در پایان نجمه اشرفی را به دلیل پیگیربودنش در سوژه های خبری ستود و گفت:سماجت او در به نتیجه رسیدن سوژه های خبری اش قابل تحسین است.

نجمه اشرفی خبرنگار روزنامه سبحان نیز که در این نشست آثارش مورد نقد و بررسی قرار گرفت،کمبود کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه در شیراز را یک مشکل جدی برای اهالی مطبوعات در این کلانشهر فرهنگی دانست و گفت:در جلسه نقد آثار من به محدودیت حوزه واژگانی روزنامه نگاران فارس اشاره شد که البته اشاره درستی هم بود اما وقتی ما در شهری چون شیراز که یک شهر فرهنگی است کتابخانه تخصصی فرهنگ و رسانه نداریم نمی توان به روزنامه نگارانش نگاه آرمانی داشت.اگرچه من در حد بضاعت خودم یکسری کتاب های مورد نیازم را در حوزه فرهنگ و رسانه تهیه کرده ام و حاضرم آنها را در اختیار علاقمندان به این حوزه نیز قرار بدهم.

IMG-20160804-WA0113

وی از روزنامه نگاران حاضر در جلسه خواست به رسالت حرفه ای کار خبری خود بپردازند و مرزبندی های کاذب جناحی را کنار بگذارند.

اشرفی با تشکر از میزبانی مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس برای نشست های روزنامه نگار در زوم گفت:شاید بهتر باشد کارهای مربوط به رسانه را متولیان آن ورود کنند اما متاسفانه ما در فارس حتی یک انجمن صنفی روزنامه نگاری نداریم که شاید یکی از دلایل آن خط کشی های کاذب رسانه ای است و من امیدوارم روزی این خط کشی های کاذب شکسته شود.

این روزنامه نگار با ابراز خوشحالی از اینکه هدف وی در آثارش توسط همکاران مطبوعاتی دیده شده گفت:همواره تلاش کرده ام تریبون روزنامه ام را در اختیار کسانی قرار بدهم که تریبونی ندارند اما کارنامه عملی پری دارند و امروز خوشحالم که دوستان و همکارانم من را با این صفت می شناسند.

وی معتقد است در استان فارس خیلی کسانی داریم که کارنامه عملی خوبی دارند اما سمت دهن پرکنی ندارند و در خط کشی های کاذب دیده نمی شوند.

اشرفی در پایان ابراز امیدواری کرد :نقد و بررسی حرفه ای خبرنگاران بدون هیچ خط کشی در جای خودش دیده شود و همه رسانه ها نیز از جلسات روزنامه نگار در زوم استقبال کنند.

بنا براین گزارش مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس نیز در دوازدهمین نشست روزنامه نگار در زوم که توام با جشن تولد یکسالگی آن بود با بیان اینکه در حداقل های گرد هم آمدن این جلسات به نتیجه رسیدیم گفت : بعد از گذشت یکسال از برگزاری جلسات روزنامه نگار در زوم هنوز نتوانستیم به نقد بپردازیم !

IMG-20160804-WA0052

کوروش کمالی سروستانی در عین حال ابراز امیدواری کرد فرهنگ نقد اگر گام به گام هم اتفاق بیفتد باز هم یک گام رو به جلو است و امیدوارم اهالی رسانه فارس حداقل در جلسات نقد و بررسی آثار همکاران خود کمتر به توانایی شخصیتی و ویژگی  اخلاقی همدیگر بپردازند و بیشتر به قلم و اثر روزنامه نگاران بپردازند.

وی با اشاره به نقد خانم اشرفی به رویکرد نشست های روزنامه نگار در زوم گفت: اینکه روزنامه نگاری جلسه نقد آثارش را به جلسه نقد دیگران تبدیل کند هنر خیلی خوبی است و ما هم از نقد ایشان استقبال می کنیم!

وی فضیلت اخلاق حرفه ای خانم اشرفی را تحسین کرد و گفت : مستقل از اینکه اشرفی چه نگاه و نحله فکری دارند ،تلاش وی برای قلم زدن در جهت حرفه ای قابل ستایش است .

IMG-20160804-WA0062

وی در پایان ابراز امیدواری کرد پس از یکسال سمت و سوی جلسات روزنامه نگار در زوم به جای تجلیل به طرف نقد و‌تحلیل محتوایی آثار روزنامه نگاران برود.

یادآور می شود در حاشیه تولد یکسالگی روزنامه نگار در زوم که اغلب پنجشنبه های اول هر ماه برگزار می شود،دکتر بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و صابر سهرابی معاونت مطبوعاتی این اداره کل از هر ۱۲ روزنامه نگاری که آثار آنها در یک سال گذشته نقد و بررسی شده بود با اهدا لوح یادبود و کارت خبرنگاری با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تقدیر و هدایایی نیز به آنها اعطا کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.