رئیس شورای شهر شیراز: قانون، اخلاق و مصالح عمومی چراغ راهنمای مسؤولین است

خبرپارسی – رئیس شورای شهر شیراز گفت: ما در آغاز کار سوگند یاد کرده ایم از حقوق مردم دفاع کنیم، در این جهت بر این باور هستیم که سه اصل قانون، اخلاق و خیر و مصلحت عمومی می تواند چراغ راهنمای همه ما باشد.

عبدالرزاق موسوی رئیس جدید شورای شهر شیرازامروز جهارشنبه ۶ شهریور در اولین جلسه علنی شورا تحت ریاست او و در اولین نطق پیش ار دستور با تاکید بر عمل به سوکندی که درآغاز بکار شورای پنجم، گفت: باید از حقوق مردم دفاع کنیم، قانون را رعایت کنیم، به مصالح مردم توجه کنیم، از طرفی این نمایندگی و هر چه به تبع آن در اختیار ماست، اعم از نظارت، تصمیم گیری ، همه اینها امانت است، ما باید اینها را رعایت کنیم.

متن کامل نطق موسوی بدین شرح در زیر می آید .

عبدالرزاق موسوی – رئیس شورای شهر شیراز

روزهای شهریور فعالیت های مهمی را در خود جای داده است اول شهریور زادروز ابوعلی سینا و روز پزشک، ۵ شهریور روز تولد زکریای رازی و روز دارو ساز، این روزها را به جامعه پزشکی و داروسازی و به نمایندگی از آنان که حافظان سلامت جسمی و روحی مردم هستند، به همکاران محترم دکتر مقیمی و دکتر ناصری تبریک عرض نموده و برای آنان و خانواده ایشان سلامتی را آرزومندم، روز کارمند هم به کارمندان گرامی تبریک عرض می کنم. سال دوم فعالیت شورای پنجم به اتمام رسید و سال سوم آن امروز به صورت رسمی شروع می شود.

 اجازه می خواهم نطق خودم را با تلاوت آیه ۱۲ سوره ابراهیم شروع کنم قران می فرماید: « وَمَا لَنَا أَلَّا نَتَوَکَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى مَا آذَیْتُمُونَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْیَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ» آمادگی خودم و همکارانم را برای خدمت رسانی به مردم و در جهت عمل به مفاد سوگندنامه آغازین فعالیت شورای شهر و وظایف قانونی اعلام می کنم. قرآن می فرماید: و چرا ما بر خدا توکل نکنیم، که بر خداوند توکل نکنیم، در حالی که ما را به (تحقیق) ما را به طریق و راه خودش هدایت کرده است و هر آینه صبر می کنیم، اگر در این راه آزار و اذیت و سختی ببینیم ، و صاحبان توکل در هر حال باید بر خدا توکل کنند.

 این تکلیف ماست و وعده پاداش و اجر آن هم با خداست، مهم این است که در این جهت حرکت کنیم، از تمامی ابزار و امکانات ، مشورتها و نظرات فنی و کارشناسی استفاده کنیم و خودمان را در جمع و برای جمع ببینیم، چرا که “یَدُ اللهِ مَعَ الجَماعَه” ، از خدا می خواهیم که در جهت خدمت به مردم، روز بروز بر وحدت و انسجام ما بیفزاید.

در آخرین روزهای ماه ذیحجه هستیم؛ ماه محرم را در پیش داریم، ماهی که نقش تعیین کننده در پیدایش انقلاب اسلامی داشت، ما باید از محرم و عاشورا درسهای لازم را بگیریم، محرم و عاشورا از شعائر الهی است. قرآن در سوره حج می فرماید:: “وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب” بزرگ شمردن شعائر الهی سبب تقویت قلب می شود، به ما قوت قلب می دهد، آرامش می دهد، اینکه بزرگ شمردن چیست و چگونه است ، بزرگان ما در این زمینه، صحبت کرده اند، یکی از این شعائر، بزرگداشت عاشورا و محرم و قیام امام حسین علیه السلام است ، اینکه امام می فرمایند: من خروج نکردم مگر برای اینکه دین امت جدم را اصلاح کنم و امر به معروف و نهی از منکر را احیاء کنم ، یکی از مصادیق بزرگ منکر، ظلم و فساد است، امام برای مبارزه با ظلم و فساد قیام کردند، پیام عاشورا برای ماست، یعنی ما همین طریق را باید دنبال کنیم، اگر دنبال کردیم و عمل کردیم در عمل این شعائر را گرامی داشته ایم.

در هفته دولت بسر می بریم، هفته ای که به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر ، رییس جمهور و نخست وزیر وقت به این نام نامگذاری شد این هفته یادآور نام مرد بزرگی است که در اوج سادگی خود را خدمتگذار مردم می دانست، امیدوار هستیم با عمل به راه و شیوه کارشان یادشان را گرامی بداریم، این هفته را به تمامی مدیران و مسئولان، استاندار محترم، فرماندار محترم، شهردار محترم و همه همکاران آنان تبریک عرض می کنم، انشالله بتوانیم در جهت کاهش مشکلات مردم و افزایش رفاه عمومی و خدمات رسانی به مردم موفق باشند.

اجازه می خواهم از تلاشها و زحمات همه دوستان، اعضای سابق هیئت رییسه به ویژه برادر گرامی آقایان دکتر دستغیب ریاست سابق شورا که بیش از دو سال ، مسئولیت سنگین این شورا را بر عهده داشته تشکر کنم و انشالله در ادامه راه، شورا و بنده را کمک کنند ، عمر مدیریتها کوتاه است، همین دیروز بود که فعالیت این شورا شروع شد، دوره ما هم زود تمام خواهد شد، مهم این است که چه چیزی از خود بجای می گذاریم، از جناب آقای دکتر قائدی که انصافاً یکی از سرمایه های این شورا هستند، سخنگوی سابق هیئت رییسه و یکی از روساهای فعال کمیسیونهای شورا هم تشکر می کنم، انشالله همچون گذشته به ما و شورا کمک خواهند کرد، به هر حال و به تعبیر قرآن، این ایام و مسئولیتهای ما دست به دست می شود و چند روزی هم این کرسی به ما رسیده است.

اما چند جمله ای در مورد سال سوم فعالیت شورا و اولویتها عرض کنم.

۱- ما باید در سال سوم با همبستگی و همکاری بیشتر و تقویت آن به مردم خدمت کنیم، لازمه موفقیت شورا در گام اول انسجام و هماهنگی شورا است. برای این کار ما نیاز داریم وقت بگذاریم، با هم صحبت کنیم، به درک مشترک برسیم، روی موضوعات مهم باید بیشتر وقت بگذاریم در موضوع نحوه بررسی و تصویب طرح ها و لوایح، استفاده بیشتر از منابع، انسانی و مادی و نحوه نظارت به راهکارهای مشخص برسیم.

۲- تنظیم ارتباط با شهرداری گام بعدی است، به هر صورت حوزه اصلی تلاش و مأموریت شورا شهرداری است، در ماده ۸۰ قانون شوراها ، ۳۴ وظیفه برای شورای شهر تعریف شده است.

برخی از این وظایف در ارتباط با سازمانها و دستگاههای دیگر هم است . در موضوع ارتباط با شهرداری بویژه شهردار محترم و مدیران ایشان که بابت تلاشهای دوساله از ایشان، هم تشکر می کنم. باید به راهکارهای شفاف و مورد توافق با شهرداری برسیم و به صورت هماهنگ عمل کنیم، ما فرصت کمی داریم، از این فرصت باید استفاده کنیم. همین جا و در اولین سخن از شهردار محترم، معاونین، مدیران بجد می خواهیم این رویکرد شورای پنجم را که تلاشهایی هم در جهت انجام آن شده است عملیاتی کنند ارایه خدمات با کیفیت، سریع و قابل دسترس و البته بدون تبعیض به شهروندان، مدیران محترم شهرداری به دنبال این باشید که این را عملی کنید.

۳- ارتباط با سازمانها و دستگاههای دولتی و اجرایی خیلی مهم است، مهمترین وظیفه همه ما همین است.

ما با برخی از سازمانها و دستگاهها ارتباط بیشتری داریم، مثل فرمانداری، استانداری ، به صورت خاص فرمانداری، حداقل در موضوع اجرای قانون شوراها و تأیید مصوبات شورا، در تلاش هستیم که روابط با فرمانداری که همین جا از همکاریهای همه عزیزان تشکر می کنیم، را تقویت کنیم، ما برای توسعه شهر و موفقیت شورا باید ارتباط خودمان را با همه دستگاههای اجرایی، قضایی، سیاسی و حتی امنیتی تقویت کنیم، مقام معظم رهبری در موضوع فلسفه وجودی شوراها فرمودند: شوراها محل تظاهر مشارکتهای مردمی و افزایش اعتماد عمومی هستند، قانون اساسی ما را مکلف کرده است . برای تحقق این اهداف باید از همه ظرفیتها نه تنها، شهر، استان بلکه حتی خارج از کشور استفاده کنیم. شیراز از دیرباز از فرهنگ و تمدن منحصر بفردی برخوردار بوده است، ظرفیتهای منحصر بفردی دارد، ما باید در جهت پیشرفت و توسعه آن از همه ظرفیتهای داخل و خارج شیراز و استان استفاده کنیم این یک اجبار است نه یک انتخاب.

۴- مردم و نخبگان : ما در شورا برای مردم تصمیم می گیریم. شوراها مظهر مشارکت مردمی هستند، در قانون و در بندهای ۵ و ۷ ماده ۸۰ قانون شوراها، مکلف شده ایم که برای مشارکت مردم برنامه ریزی کنیم. انجمن های علمی و … را ایجاد و حمایت کنیم. در این حوزه بنده ارزیابی خیلی خوبی از عملکرد خودمان ندارم.

برای استفاده از ظرفیت نخبگان، باید ارتباطات تعریف شده ای با نهاد و سازمانهای دولتی و غیر دولتی برقرار شود، شیراز یکی از بزرگترین مراکز علمی و دانشگاهی ایران و در مواردی کشور و حتی منطقه است. در این جهت و در شروع کار مرکز پژوهش های شورا که دستورالعمل نحوه تشکیل آن به تصویب شورای عالی استانها رسیده است، انشاالله با قوت تشکیل خواهیم داد تا برای جلب مشارکت نخبگان در تهیه طرحها و لوایح شورا ما را کمک کنند.

در جهت تأمین مشارکت عموم شهروندان نیز نهاد یاوران شورا از گذشته ایجاد شده است، لیکن ان شااله با برطرف کردن موانع قانونی و مذاکراتی که هم در دیوان عدالت اداری داشتیم، انشالله تا پایان شهریور ماه طرح ساماندهی آن تهیه و با تصویب شورا، آن را ساماندهی خواهیم کرد.

۵- ما به عنوان منتخبان مردم و برای تحقق این موارد و انجام مطلوب وظایف قانونی باید اصولی را مبنای کار خودمان قرار دهیم. اصولی که قابل قبول و قابل دفاع باشد. در سوره مؤمنون و آیه ۸۰ سوره مومنون، در وصف مؤمنان می فرماید: ” وَ الَّذینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُونَ” مراد از امانت، هر چیزی است که شخص را بر آن امین دانسته اند اعم از تکلیف شرعی خود یا اموال سپرده مردم، و عهد هم پیمان با خدا و با مردم در رعایت مصالح جامعه مراد است. این دو اصل را همه باید به عنوان نمایندگان مردم رعایت کنیم. اگر مدیران و مسئولان ما همین دو اصل را رعایت می کردند، امروز مشکلات ما حل شده بود.

ما هم در آغاز کار سوگند یاد کرده ایم از حقوق مردم دفاع کنیم، قانون را رعایت کنیم، به مصالح مردم توجه کنیم، از طرفی این نمایندگی و هر چه به تبع آن در اختیار ماست، اعم از نظارت، تصمیم گیری ، همه اینها امانت است، ما باید اینها را رعایت کنیم. در این جهت بر این باور هستیم که سه اصل قانون، اخلاق و خیر و مصلحت عمومی می تواند چراغ راهنمای همه ما باشد. ما اگر اینها را مبنای کارمان قرار دهیم، آرامش خواهیم داشت، قانون حدود وظایف ها را تعیین می کند، حدود مسئولیت ها را مشخص می کند حدود ارتباط ما را و نحوه عمل ما را مشخص می کند، حقوق مردم را تضمین می کند. رعایت قانون موجب جلب اعتماد می شود. موجب افزایش اعتماد عمومی می شود اخلاق به ما می گوید، در برخورد با همدیگر، مردم و دیگران امانت داری، عدالت، انصاف، صداقت، شجاعت و … داشته باشیم. اینها ارزشهای اخلاقی ما هستند. مبارزه با فساد و تبعیض یک ارزش اخلاقی است ، در مبارزه با فساد و تبعیض و رعایت قانون همه اینها باید انصاف و عدالت را رعایت کنیم. در اینها نباید گزینشی عمل کنیم. و سرانجام قانون ما را مکلف می کند به عنوان امین و وکیل مردم مصالح آنان را رعایت کنیم، مصلحت عمومی و خیر عمومی جزو تعهدات قانونی ماست.در تبصره ۱۴ ماده ۸۰ تصریح شده است.

سخنی هم با خبرنگاران و رسانه ها: نقش شما در ایجاد و حفظ آرامش عمومی و نظم عمومی و تأمین حقوق مردم استثنایی و برجسته است، کار شما در بخش تحمیل وقایع و اتفاقات، نوعی قضاوت است، ارزیابی خود نوعی قضاوت است. ما سه نوع قضاوت داریم، قضاوت قضات و مراجع قضایی، قضاوت کارشناسان و مدیران و مسئولان و قضاوت بخش و نهادهای مردمی و

شما رسانه ها. همه ما باید در قضاوتهای خودمان رعایت عدالت و انصاف را بکنیم، مصلحت عمومی را رعایت کنیم، شما هم امانت دار هستید. اظهارنظرهای غیر مستند و غیر مستدل می تواند موجبات تضییع حقوق مردم شود، شما می توانید به آرامش عمومی کمک کنید.

انشالله در سال سوم تلاش می کنیم موارد زیر را با اولویت دنبال کنیم:

۱- راه اندازی مرکز پژوهش ها

۲- تقویت بعد نظارتی شورا با تشکیل کمیته نظارت

۳- تقویت ارتباط با سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی

۴- ساماندهی یاوران شوراها (شورایاری ها)

۵- تقویت کمیسیونهای تخصصی

۶- تصویب برنامه بیست ساله توسعه شهر

۷- نظارت بر اجرای دقیق برنامه پنجساله سوم و بودجه ۹۸

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید عبدالرزاق موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.