در آئین نکوداشت ابوتراب خسروی عنوان شد؛ مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس: اصحاب فرهنگ و هنر و ادب را از دل دوست دارم نه با سیاست

خبر پارسی – مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس در آیین نکوداشت ‘ابوتراب خسروی’ گفت: امیدواریم هرساله در شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی کشور شاهد برپایی هرچه باشکوه تر آیین های نکوداشت شخصیت های ادبی و فرهنگی فارس باشیم
سالن هاى مهر و غزل اداره فرهنگ وارشاداسلامی فارس، میزبان آیین نکوداشت ابوتراب خسروى و پذیراى اصحاب فرهنگ و هنر استان بودکه توسط موسسه فرهنگی هنری دریچه با مدیریت لیلا هوشیار برگزارشد.

۰۹
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، بهزاد مریدی مدیرکل فرهنگ وارشاد فارس در آیین نکوداشت ‘ابوتراب خسروی’ نویسنده و برنده جایزه جلال آل احمد و چهره ادبی استان فارس که در مجموعه فرهنگی هنری تالار حافظ برگزارشد، افزود: اصحاب فرهنگ و هنر و ادب را از دل دوست دارم نه با سیاست.
مریدى اظهار امیدواری کرد: هر ساله در پایتخت فرهنگى کشور شاهد برپایى هر چه باشکوه تر برگزار شدن این گونه مراسم باشیم.
ابوتراب خسروی داستان نویس فارسی که اخیرا جایزه ادبی جلال آل احمد را به خود اختصاص داده است، نیز در آیین نکوداشت خود گفت: برای من مهمتر از دریافت این جایزه، همدلی دوستان حوزه ادبیات است که مایه افتخار است و نیز افتخار دیگرم را زندگی درشهر شیراز می دانم و این که در این شهر بالیده ام.
وی افزود: اگر استعداد اندکی در حوزه ادبیات داشته ام به دلیل حضورم در شهری است که حافظ و سعدی در آن نفس کشیده اند.
یک نویسنده شیرازی نیز در این آیین استقلال فکری و ذهنی را ویژگی آثار ابوتراب خسروی خواند و گفت: خسروی ثابت کرده است که در کوتاه نویسی هم درخشان کار می کند البته این یک حکم کلی است و خصوصیاتی که پشت نوشته های خسروی به چشم می خورد این است که وسواس و ظرافت عجیبی در کار خود دارد.
امین فقیری ادامه داد: ابوتراب خسروی از زبان به عنوان ابزاری قابل اعتماد بهره می برد و ابایی ندارد از این که عنان فکر و قلمش را به دست واژه هایی که به صورت سیال از ذهنش تراوش می کند بسپارد.
کیوان نریمانی شاعر و مترجم شیرازی نیز در این آیین داستان های ابوتراب خسروی را در مرز بین مدرنیسم و پست مدرنیسم دانست و گفت: این ویژگی ها در آثار وی از جمله در کتاب های ‘رود راوی’ و ‘اسفار کاتبان’ هویدا و آشکار است.
رضا پرهیزگار مترجم و منتقد ادبی و نیما تقوی شاعر و منتقد ادبی نیز در این آیین قلم توانای ابوتراب خسروی نویسنده فارسی را ستودند.
در بخش رمان و داستان بلند هفتمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد که امسال برگزار شد، کتاب های «ملکان عذاب» تالیف ابوتراب خسروی و «آه با شین» تالیف محمدکاظم مزینانی به صورت مشترک به عنوان اثر برگزیده معرفی شدند.
این فرهیختگان به بهانه نکوداشت شخصیت ادبى و فرهنگى داستان نویس همروزگار ما ابوتراب خسروى برنده جایزه جلال آل احمدگرد هم جمع شده بودند.
امین فقیرى داستان نویس در این مراسم به بیان اشاراتى به کتاب نوشته « ویران تا ملکان عذاب » ابوتراب خسروى پرداخت و گفت: خسروى اعتقاد به زیبایى پیدا کرده است. کلمات بیان مفاهیم وجودى انسان است. نگریستن به چشم واژه چشم و رنگ آن را مى نمایاند و از این قبیل، اما در همین چند سطر به ترکیب اسم و صفت، ابروان گسترده، برمى خوریم که معناى آن فقط در حوزه پسانوگرا قابل هضم است.
وى با بیان نمونه هایى از نثر کتاب یاد شده اظهار داشت: این مسایل زبانى بر غرق شدن نویسنده در اثرحکایت دارد. نثر همانند شطى سیال مى خرامد و مى رود، طبیعى است که گاه خس و خاشاکى را نیز همراه بیاورد.
نویسنده کتاب دهکده پرملال ادامه داد: ابوتراب خسروى ما را به جها نهاى گوناگونى مى کشاند که بیشتر دلخواه خودش است و این مسأله استقلال فکرى و ذهنى نویسنده را در برابر خوانندگانش نشانم ىدهد.
وى در بخش دیگرى از سخنان خود اظهار داشت: خسروى با این مجموعه داستان ثابت کرده است که در کوتاه نویسى هم درخشان کار م ىکند. البته این یک حکم کلى است. خصوصیاتى که پشت نوشت ههاى خسروى به چشم مى خورد این است که وسواس عجیبى در کار خود دارد.
فقیرى افزود: او از زبان به عنوان ابزارى قابل اعتماد بهره مى برد و ابایى ندارد از اینکه عنان فکر و قلمش را به دست واژه هایى که به صورت سیال از ذهنش تراوش مى کند بسپارد.
رضا پرهیزگار مترجم و منتقد ادبى از دیگر سخنرانان این مراسم بود.
وى با اشاره به سابقه درخشان ایران در حوزه شعر و نقد شعر اظهار داشت: داستان و رمان با وجود رمانس بالاخره از غرب به کشور ما آمده است.
وى با بیان این که متأسفانه در حوزه نقد پساساختارگرایى و صورت گرایى روس و نقد نو آمریکا توجه نمى شود اضافه کرد: در نقد آثار به طور کلى بحث زندگینامه و بیوگرافى کنار گذاشته شده است و اصلاً به این مهم پرداخته نمى شود و اثر را با صاحب اثر مستقل م ىدانند.
پرهیزگار افزود: هم اکنون کمترنقدى است که به سبیل و کراوات ایراد نگرفته باشد.
وى با اشاره به اینکه کتاب یاد شده یکى از شاهکارهاى مسلم رمان فارسى محسوب مى شود اضافه کرد: متأسفانه نم ىدانیم که چه فخرى است که مرکز به حاشیه مى فروشد در حالى که به جز هدایت اکثر نویسندگان داستان نویس معاصر ما از خراسان، اصفهان، بوشهر و شیراز بوده اند و جلال آل احمد نیز نویسندگان محلى را اهل ولایت مى نامید.
پرهیزگار افزود: این افراد در مرکز در مجلات شبکه اى شان به رمان هاى درجه دو خود نقدهاى متفاوت مى نویسند و آمار فروش کتاب ها را از کتابفروشى هاى خودشان ارائه مى دهند.
کیوان نریمانى شاعر و مترجم نیز در این مراسم با ستایش آثار مکتوب ابوتراب خسروى اظهار داشت: فضا براى نقد جزئى نگر در خصوص آثار درخشان ابوتراب خسروى وجود ندارد.
وى با طرح این سؤال که خسروى در داستان نویسى ایران چه جایگاهى دارد اضافه کرد: من ابوتراب خسروى را با سبیل مشکى رنگش نقش بر در مجموعه حلقه « هاویه » کتاب نیلوفرى شناختم که بیش از ۲۵ سال از آن زمان مى گذرد و حالا موهاى سیاهش رو به خاکسترى و رگه هاى سفید دارد.
نریمانى افزود: به باور من ابوتراب خسروى داستان نویسى در مرز بین مدرنیسم و پست مدرنیسم است که«اسفار کاتبان » ،« رود راوى » در آثار قابل توجه است.
فرامرز دهگان منتقد ادبى از دیگر سخنرانان این مراسم بود.
وى گفت: ابوتراب خسروى در سه روایت از زبان « ملکان عذاب » سه راوى اما در هر یک راوى، راوى دیگرى شکل گرفته و هر راوى و هم خواننده و هم نویسنده مى باشد.
وى با انتقاد به عدم نقد جدى به کتاب یاد شده اظهار داشت: علاوه بر این کتاب در باره اثر آواز پر جبرئیل از ابوتراب خسروى کم صحبت شد. این کتاب رساله اى از سهروردى بوده که خسروى بر اساس آن داستانى نوشته بود و آن داستان به باور من هیچگاه نداشته ایم.
وى افزود: در این داستان به عنصرى در تاریخ تفکر و با توجه به فرم و محتوا توجه گردید.
این منتقد ادبى وجود غناى تکنیکى و داستانى را از ویژگ ىهاى بارز آثار ابوتراب خسروى عنوان کرد.
نیما تقوى شاعر و منتقد نیز در این نشست اظهار داشت: چگونه مى شود طى سا لهاى سال از کل به جزء و جزیى ترین مسأله تا کل نیاندیشد و اینگونه نوشت. وى افزود: خسروى در پس زمینه از استحاله و میل شدید به قدرت سخن مى گوید که چگونه در جوامع بسته برخلاف آنچه راسل نیاز بشر به قدرت موروثى ما براى پیشرفت مى نامد و باز تولید شر مى کند.
وى با خیالى از گذشته آینده نگرى مى کند و دنیاى تو در تو و پیچیده اى همانند آنچه فوکو در باره قدرت مى گوید یک دستور ساده ابلاغى از بالا به پایین و دستورى نیست بلکه روابط در هم پیچیده سارى و جارى است.
در پایان این مراسم ابوتراب خسروى برنده جایزه ملى جلال آل احمد اظهار داشت: مهم تر از جایزه همدلى دوستان است که بر این همدلى افتخار دارم و دیگر افتخارم این است که در شیراز زندگى مى کنم و در این شهر بالیده ام و اگر استعداد اندکى بوده به دلیل حضورم در شهرى است که به تعبیر اوجى بزرگ حافظ و سعدى در این شهر نفس کشیده اند.

۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.