جمیله کریمی: پیام سفر رییس جمهوری، ارتباط تاثیرگذار اروپا با ایران است

خبرپارسی – دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس با اشاره به سفر دکتر روحانی به کشورهای اروپایی بیان داشت: در شرایط کنونی سفر رئیس جمهوری می تواند به جهان نشان دهد ایران با تاثیر گذارترین کشورهای اروپایی در ارتباط است.

جمیله کریمی فعال سیاسی و عضو دفتر سیاسی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: این سفر برای کشورهای اروپایی نیز نمایانگر آن است که در مقابل فشار سنگین امریکا ایستادگی کردند.
وی بیان کرد:حفظ برجام نه فقط از منظر منافع ایران بلکه منافع سیاسی و اقتصادی و خصوصا منافع امنیتی اروپا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کریمی ادامه داد:آمریکایی ها به دلیل بعد مسافت، نگران ناامنی هایی که بخاطر دخالت های خودشان در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده اند، نیستند، این دلیلی است که اروپا در خصوص حفظ برجام انگیزه دارد.
این فعال سیاسی گفت: چنین گفته می شود که اروپا توانایی لازم در مقابله با مجازات های سنگین علیه بنگاه های تجاری خود را ندارد و شاید وقت آن رسیده باشد که به خاطر سیاست های ترامپ، اروپا با چنین رفتارهایی استقلال خود در حوزه های سیاسی و امنیتی به نمایش بگذارد و به حفظ موجودیت مستقل خود و به تعبیری به هویت بخشی خود در جهان کمک کند.
کریمی گفت: به این ترتیب اروپا می تواند تکتازی آمریکا را که در زمان ترامپ بشدت دچار آسیب شده ، برای همیشه به خط پایان برساند.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس با بیان اینکه ما هم باید در چنین شرایطی ،عقلایی عمل کنیم و تمام تخم مرغ های خود را در سبد شرق قرار ندهیم افزود: به دلیل تجربه تلخ رفتارهای روسیه و مبادلات تجاری چین با آمریکا، لازم است توازن بین روابط خود با شرق و اروپا برقرار کنیم.
وی اظهار داشت : دیپلماسی ما باید با بهره گیری از ظرفیت های بین المللی، توسعه متوازن مناسبات را دنبال کند به همین دلیل سفر رئیس جمهوری به دو کشور تراز اول اروپا(سوئیس و اتریش) اهمیت فوق العاده ای می تواند داشته باشد.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس اضافه کرد: اعتقاد من بر این است که سفر اخیر آقای روحانی به قلب سیاسی و اقتصادی اروپا قبل از آنکه از منظر تجاری و اقتصادی مورد توجه باشد از منظر وجهه سیاسی و نفوذ در افکار عمومی به ویژه کشورهای سوئیس و اتریش که در ردیف کشور های مهم اروپا هستند می تواند به عنوان ابزار مهمی برای نشان دادن ابعاد مختلف رفتارهای ترامپ و ناخشنودی اروپا از سیاست های انحصارطلبانه و خودکامه واشنگتن باشد.
کریمی اضافه کرد : این نکته هم باید مورد توجه قرار گیرد که از منظر اقتصادی اتریش و سوئیس از کشورهای ثروتمند و در مراودات مالی و پولی جهان تاثیرگذار هستند و می توانند در مقابله با سیاست های ترامپ، اتحادیه اروپا را یاری کنند.از طرف دیگر صنعت این دو کشور مانند برخی کشورهای اروپایی وابستگی زیادی به امریکا ندارد و هر دو کشور نقش مهمی هم در انتقال دانش فنی به کشورمان دارند.
دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس اضافه کرد: این سفر از این منظر که کشور اتریش اخیرا ریاست اتحادیه اروپا را به عهده گرفته نیز مورد توجه هست و در این سفر دکتر روحانی با مقامات اتریش بعنوان رئیس اتحادیه اروپا گفت و گو کرده که می تواند در تعامل بهتر اتحادیه اروپا با ایران تاثیرگذار باشد.
وی گفت : نکته مهم دیگر اینکه ، سوئیس و اتریش پایگاه مذاکرات هسته ای ١+۵ با ایران بودند و گفت و گو با مقامات این دو کشور می تواند نقش موثری در آینده برجام داشته باشد و وین پایتخت اتریش محل دفتر سازمان ملل و مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی است که مسئولیت نظارت بر پایبندی ایران به توافق هسته ای را دارد ،بعبارتی برجام از وین آغاز و در پایان هم در آنجا امضا شده است.
این فعال سیاسی افزود: نکته دیگر این سفر آن است که در آینده نزدیک بسته پیشنهادی اروپا برای تداوم برجام به ایران ارسال خواهد شد و گمان می رود که برای تکمیل بسته ، انتظارات ایران نیز اعلام شده باشد.
کریمی گفت: آنچه مهمتر از همه اینها می نماید که باید در داخل حل شود موازی کاری در سیاست خارجه ماست که بعضا خود مشکل آفرین شده و موجب ناکامی در بهره گیری از فرصت ها می شود، دستگاه دیپلماسی ما باید این مشکل را در داخل حل کند تا با استقلال عمل بیشتر بتواند با شناسایی فرصت ها و تهدیدها ، تعاملات منطقه ای و جهانی خود را مدیریت کند و منافع ملی حکم می کند که سیاست واحدی تحت مدیریت وزارت خارجه حاکم شود.
به گفته وی مهمترین موضوعی که می تواند مشکل فعلی کشور را حل کند و اجماع جهانی برای بقای برجام را رقم بزند و تحریم های دیوانه وار ترامپ را قیچی کند باید در داخل جست و جو و حل شود و آن هم چیزی جز توجه به سرمایه انسانی ، بهره گیری از همه ظرفیت های موجود در کشور و اعتماد سازی و تزریق امید به بدنه جامعه نیست.
کریمی ادامه داد: وقتی که این دو موضوع با عقلانیت در داخل مورد توجه قرار بگیرد و رویکرد در بهسازی روابط حاکمان با مردم و حذف روحیه ویژه خواهی و انحصار طلبی برخی نهادها و جریانات سیاسی در مدیریت کلان کشور محقق شود نتیجه آن بهبودی تعامل منطقه ای و جهانی خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلیمن حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۱ تیرماه به دعوت رسمی روسای جمهوری سوئیس و اتریش، نخستین سفر خود به اروپا پس از خروج آمریکا از برجام را آغاز کرد.
روحانی درحالی عصر دوشنبه وارد سوئیس شد که استقبال رسمی ‘الن برسه’ رئیس جمهوری این کشور در فرودگاه بین المللی زوریخ از او، حمایت تمام قد اروپا از ایران را به رخ جهان کشید.
رئیس جمهوری پس از دیدار با مقام های ارشد سوئیس، ظهر سه شنبه راهی اتریش شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.