تجلیل از دارنده طلایی ترین مدال نقره جهان

خبرپارسی – محمود شبان سروستانی:

سال ۱۹۶۵ مسابقات جهانی کشتی آزاد، منچستر انگلیس، یکبار دیگر رقابت تنگاتنگ بین ایران و رقیب دیرینه اش یعنی روسیه جریان داشت، جدول به گونه ای رقم خورده بود که همه امیدها به مبارزه جوان شیرازی تیم ایران با قهرمان روسی بسته شده بود، اگر فرخیان این مبارزه را با ضربه فنی پیروز می شد ایران برای اولین بار قهرمان جهان می شد و اگر حتی با امتیاز هم کشتی را می برد معلوم نبود که ایران حتی یکی از سکوهای مسابقات را فتح کند .

محمد علی فرخیان که شب پیش از این مبارزه تاریخی، کشتی را به حریف هندی باخته یود و کمتر کسی تصور می کرد که اوبتواند حریف قدرروسی را شکست دهد، مسابقه را تنها ۳۰ ثانیه مانده به پایان ۴ بر ۳ پیروز شده بود و در همان لحظات آخر هم کشتیگیر روس را روی پل نگه داشته بود و می توانست با ادامه فقط ۳۰ ثانیه همین وضعیت، مدال نقره خود را مسجل کند، اما این پهلوان شیرازی کاری کرد کارستان، اوبا به خطر انداختن نقره خود حریف را رها کرد تا شاید در ۳۰ ثانیه پایانی بتواند قهرمان روسی را ضربه فنی کند و ایران را به قهرمانی جهان برساند .

جوان با غیرت اهل دروازه سعدی شیراز، قید مدال نقره جهانی را زد تا به خاطر کشورش مبارزه کند، نه برای خودش، از جان مایه گذاشت و خدا هم کمک کرد وپیش هموطنانش روسفید شد، او در۱۴ ثانیه پایانی موفق شد قهرمان روسی را ضربه فنی کند و ایران را قهرمان جهان، و این شد که طلایی ترین نقره تاریخ را به گردن آویخت .

فرخیان آنجه در توان داشت برای کشورش مایه گذاشت، حال که او دوران کهن سالی را می گذراند و بیش از همیشه به توجه نیاز دارد، همه اعم از مسئولین و مردم قدردان شیراز و ایران، ذره ای از آن همه گذشت، پهلوانی، غیرت و وطن دوستی را پاس بدارند که خوشبختانه پس از سال ها به همت مدیر کل ورزش و جوانان و هیئت ورزش های زورخانه ای و پهلوانی فارس در مناسب ترین مکان این مهم انجام شد و طی مراسمی با حضور مدیرکل ورزش و جوانان فارس از محمدعلی فرخیان، اسطوره گذشت و پهلوانی قدردانی شد.

شامگاه چهارشنبه دوم مرداد طی مراسمی که در زورخانه آستانه شیراز و با حضور مدیرکل ورزش و جوانان فارس برگزار شد، از سال‌ها خدمات ارزنده محمدعلی فرخیان، کشتی‌گیر اسبق تیم ملی ایران و دارنده عناوین ملی و جهانی قدردانی و شال پهلوانی به او اهداء شد.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس در این مراسم گفت: تاریخ ورزش پهلوانی و آیین های زورخانه ای با فرهنگ مردم شیراز و فارس به عنوان سرزمینی پهلوان پرور عجین شده است.

حیدرعلی کامیاب با اشاره به آمیخته شدن آیین های ورزش باستانی با ارزش‌های اسلامی افزود: بزرگان این ورزش در شیراز همواره معتمدین محلات قدیمی شهر بودند.

وی ورزش باستانی و آیین های پهلوانی را رشته‌ای انسان‌ساز دانست و گفت: پرورش یافتگان مکتب این ورزش همواره بین مردم از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار بوده اند.

کامیاب با قدردانی از هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان برای برنامه‌ریزی مراسم تقدیر از محمدعلی فرخیان، این پیشکسوت ارزنده ورزش  را فخر ورزش استان و ایران دانست و گفت: آنچه در ورزش زنده می‌ماند توجه به خصایل ارزنده اخلاقی وارزش‌های پهلوانی است .

کامیاب انتخاب، معرفی و قدردانی از رئیس این هیئت به عنوان یکی از روسای هیئت مدیره برتر کشور را در ترویج فرهنگ پهلوانی اتفاق مهم در این ورزش دانست و گفت: ترویج فرهنگ پهلوانی یعنی توسعه و پیشرفت شرایط کنونی، از این نظر می‌توان امیدوار بود که آینده ای روشن تر از اکنون در انتظار این ورزش در فارس خواهد بود.

مدیرکل ورزش و جوانان فارس با اشاره به قدمت زورخانه آستانه و یادآوری خاطرات مرحوم پهلوان طیاری، گفت: پهلوانانی که عکس آنها در این زورخانه نصب است، هر کدام بخشی از تاریخ شهر شیراز و ورزش باستانی کشور محسوب می شوند

در این مراسم ضمن تجلیل از محمدعلی فرخیان قهرمان اسبق کشتی جهان، به پاس سالها حضور وی در ورزش کشتی و رعایت اخلاق و مرام پهلوانی، شال پهلوانی به او اهدا شد .

محمدعلی فرخیان در مسابقات جهانی ۱۹۶۵ منچستر انگلیس مدال نقره وزن ۵۷ کیلوگرم کشتی آزاد جهان را از آن خود کرد. وی همچنین نایب قهرمانی بازی های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک تایلند را در کارنامه خود دارد .

فرخیان سال ۱۳۱۴ در محله دروازه سعدی شهر شیراز متولد شد و در سن ۱۷ سالگی به کشتی روی آورد و خیلی زود به عضویت تیم ملی کشتی ایران در آمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.