خبر پارسی ـ سعید نظری– ده هزارمین شماره روزنامه مبارک خبرجنوب در حالی این هفته به طبع رسید که بدون شک آیندگان از «حسین واحدیپور» به عنوان قهرمان مطبوعات یاد کرده و نامش در عرصه رسانه مانا خواهد شد.
نگارنده چند سال قبل در مطلبی با عنوان «اینجا چراغی روشن است!» تلاش مدیریت خبرجنوب برای حفظ شان و جایگاه روزنامه در دوران خفقان رسانه ستوده و از روش اعتدالی آقای واحدیپور برای روشن نگه داشتن چراغ روزنامه نگاری در دورانی که عرصه برای هر فعالیت اطلاع رسانی سخت میشد، را تمجید کرد.
این هفته همزمان با انتشار ده هزارمین شماره این روزنامه نیز خیلی از فعالان و کارشناسان رسانه به تمجید و ستایش از روزنامه خبرجنوب قلم زدند. اینکه انتشار ده هزارمین شماره روزنامه خبرجنوب را به جشن بنشینیم و به دست اندرکاران آن خسته نباشید، بگوئیم وظیفه است اما آیا خبرجنوب برای ادامه راه به اقتضائات تکنولوژیک و رشد فناوری و تغییر بنیادگرایانه برخی زیرساختهای رسانه نیز توجه کرده است؟ آیا خبرجنوب به ۱۵ هزارمین شماره و ۲۰ هزارمین شماره خواهد رسید؟ اینها سئوالات چالش برانگیزی است که حسین واحدیپور برای ادامه حیات خبرجنوب به یافتن پاسخی برای آنها نیازمند است.
واحدیپور و همکارانش به خوبی میدانند دوران افول امپراطوری روزنامههای کاغذی و کلاسیک سر رسیده و باید فاتحه اشتراک فروشی و دکه فروشی را خواند. رسانههای دیجیتال با هزینه کمتر و سرعت بیشتر به عمق روستاهای کشور و مناطق دور افتاده دنیا نفوذ کرده و دسترسی مردم به رسانه به مدد توسعه شگفتانگیز فناروی اطلاعات و ارتباطات آسانتر شده است.
واحدیپور و همکارانش به سرعت ماوراء صوت انتقال اطلاعات تسلط دارند و میدانند خارج از توجه به مولفه صحت و راستی خبر، رسانههای کلاسیک قادر به رقابت با سرعت فعلی انتقال اطلاعات نیستند و سیر بروکراسی مدیریت در انتشار اخبار رسانههای کلاسیک همچنان سرعت گیر است.
واحدیپور و همکارانش میدانند امپراطوریهای بزرگ رسانههای مجازی به مدد اینترنت همراه و اپلیکیشنهای سیستم عامل اندرویدی تلفن همراه حتی فیس بوک یکهتاز را هم از عرصه خارج کردند تا برای مدتی واتس آپ و اینستاگرام و تلگرام بار دنیای رسانه را به دوش بکشند.
واحدیپور و همکارانش به خوبی شعار «هر شهروند، یک خبرنگار» را میفهمند و میدانند چراغ عمر خبرنگاران حقوق بگیر پشت میزنشین رو به خاموشی است و این مردم هر جامعه هستند که به کمک تلفن همراهایهای فوق هوشمند، لحظه به لحظه وقایع را ثبت و ضبط میکنند.
واحدیپور و همکارانش طبقه متوسط با سواد و آشنا به مفاهیم اعتراض را خوب میشناسند؛همانان که از کیفیت بد و قیمت بالای خودروی ایرانی، کمپین نخریدن خودرو را به سرعت برق و باد در رسانههای غیر رسمی راه میاندازند تا آنجا که حتی چند وزیر جمهوری اسلامی را یارای مقابله با انها نیست.
واحدیپورو همکارانش خوب میدانند که رشد علم و مهارت در دنیا فراگیر شده و عرصه رسانه روز به روز تخصصیتر میشود. دیگر خبرنگاران همه چیز نویس کارایی ندارند و باید خبرنگاران تخصصی در زیرشاخههای خاص سرویسهای خبری مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و … به کار گرفت.
واحدیپورو همکارانش از این غافل نیستند که در حضور پایگاههای فروش مجازی، دیگر تبلیغات در رسانههای کاغذی و کلاسیک کارکرد خود را از دست داده و هر شهروند با یک کلیک میتواند از معتبرترین مراکز خرید مجازی مایحتاج خود را بخرد یا کالای خود را بفروشد.
واحدیپور اگر چه چند سال قبل به مدد شناخت همین شرایط پایگاه اطلاع رسانی «خبر آنلاین» را راه اندازی کرد اما معلوم نشد چه سری در آن نهفته بود که بزودی آن را واگذار کرد.واحدیپورو همکارانش بر این نکته واقفند که در عصر جدید اطلاعات و ارتباطات راه برای فعالان عرصه رسانه دشوار است و رقابت سختتر!
همچون قانون نیوتن که معتقد بود انرژی از بین نمیرود، ما هم میپذیریم که کارکردهای اصلی رسانه در شرایط جدید تغییری نکرده و نمیکند امابستر، بافت و شکل رسانه با سرعت باور نکردنی در حال دگرگونی و تحول است. بنابراین واحدیپور و همکارانش راهی جز پذیرش شرایط جدید رسانه ندارند. خلاقیت همراه با بهره گیری تکنولوژیک و فناورانه و توجه به بستر رسانههای مدرن و دیجیتال میتواند ما را به جشن یک صد سالگی خبرجنوب دعوت کند، اگر زنده باشیم.