اصلاح و تکمیل /به بهانه مرگ یک جوان ورزشکار در جاده شیراز -اصفهان/آقای استاندار سکوت چرا؟/خسارت معنوی حوادث جاده های فارس را چه کسی جبران می کند؟
سردبیر
خبر پارسی ـ سعید نظری: انتشار خبر مرگ یکی از بازیکنان تیم هندبال البرز در محور شیراز ـ اصفهان بار دیگر انگشت اتهام را به سوی ایمنی خارج از استاندارد محورهای مواصلاتی استان و نیز ضعف زیرساخت های حمل و نقل در این استان نشانه رفته است. در حالی که بر اساس آمار اعلام شده از سوی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی، استان فارس با وجود دو اداره کل راه و شهرسازی فارس و لارستان، همچنان در صدر تلفات جاده ای و حوادث رانندگی قرار دارد اما ظاهرا قرار نیست کسی برای حل این بحران دست بالا بزند.
پیش از این در خبر پارسی به بررسی ابعاد مالی ناشی از حوادث و تلفات جاده ای در دو گزارش مجزا پرداخته شد اما ظاهرا مدیران ارشد استان نسبت به هزینه معنوی که حوادث رانندگی به استان تحمیل می کند، بی تفاوت تر هستند.
وقتی دو گزارش و تحلیل امسال در مورد خسارات مالی تلفات رانندگی استان منتشر کردیم، کارشناس روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در تماس تلفنی به نقل از مدیرکل مربوطه تذکر داد که به لحاظ اداری وضعیت راه های استان بین دو اداره کل فارس و لارستان تقسیم شده و جنوب استان در ید اختیار اداره کل راه و شهرسازی لارستان است.
این موضوع البته نه تنها از ضعف مدیریت استان در بخش راهها کم نمیکند، بلکه جای این سئوال باقی است که چگونه با وجود دو ساختار اداره کل در حوزه راه های استان فارس، شهروندان باید شاهد این همه بحران در فارس باشند؟ از سوی دیگر سکوت معنادار استاندار فارس به رغم انتشار آمار تلفات جاده ای این گمانه زنی را تقویت می کند، که راه های فارس به امان خدا و در دست عزراییل رها شدهاند!
موضوع خسارتهای مادی حوادث جادهای را باید در دو بخش مرگ نخبگان جامعه و آسیبهای اجتماعی احتمالی به بنیان خانواده کشته شدگان دنبال کرد.
اخبار مربوط به مرگ یک جوان ورزشکار، یک دانشجوی نخبه پزشکی، دو خانم معلم، سه افسر برجسته پلیس و دهها مهندس و کشاورز و کارآفرین و … در حالی رخ کاغذهای مطبوعاتی را به سیاهی میکشاند، که کشور برای تربیت چنین نخبگانی سالها هزینه پرداخت کرده است و حیات هر کدام از آنان به توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور سرعت میبخشد. کشور در حالی از وجود چنین نخبگانی به دلیل بی تفاوتی مدیران ارشد به وضعیت ناگوار جادههای استان محروم میشود، که هزینه تربیت هر جایگزینی برای آنان علاوه بر میلیاردها تومان اعتبار و امکانات به سالها زمان و وقت نیاز دارد.
در حادثه مرگ خونبار سه افسر پلیس در گردنه باجگاه به رغم آنکه پلیس راه استان این محور را حادثه خیز اعلام کرده بود، چنان تعلل صورت گرفت و هر ماه شاهد مرگ چندین شهروند بودیم، تا نهایتا شهادت همزمان سه افسر پلیس، مدیران مربوط را متقاعد کرد که باید با هزینه های حداقلی بخشی از این محور را با علامت گذاری و به کارگیری قالب های سیمانی حداقل برای مدتی ایمن سازی کنند.
آمار دقیق از تخصص و توان حرفهای کشته شدگان حوادث رانندگی در استان فارس در اختیار نیست اما همین حداقل اخباری که منتشر شده، نشان میدهد محورهای نخبه کش استان همچنان رها شده و نه عزمی در نمایندگان خانه ملت و نه ارادهای در مدیران مربوط برای ایمن سازی و استانداردسازی جاده های یکی از بزرگترین استان های کشور وجود ندارد.
علاوه بر این آسیبهای اجتماعی که در انتظار خانوادههای کشته شدگان حوادث رانندگی است را باید در سبد هزینههای آینده استان محاسبه کرد. خانوادهای که پدر یا مادر و یا فرزند خود را در این گونه حوادث از دست میدهد، در آستانه آسیبهای اجتماعی و روانی خطرناکی قرار دارد که سلامت اجتماعی استان را تهدید میکند.
مرگ هر یک از اعضای خانواده به طور طبیعی میتواند زایش آسیبهای اجتماعی را برای بازماندگان به همراه داشته باشد. بدتر اینکه عضو کشته شده نان آور و پدر خانواده باشد، که ظاهرا هم بیش از ۷۰ درصد کشته شدگان را پدران جوان و نان آور خانواده تشکیل میدهند.
همگان بر این موضوع واقفند که فقدان سرپرست خانواده حتی اگر با دیه ۲۵۰ میلیون تومانی قصد جبران آن وجود داشته باشد، میتواند راه را برای تهدید فرزندان و دیگر اعضای خانواده در موضوعاتی چون مواد مخدر، بزهکاری، آسیبهای اخلاقی و رفتاری و … باز کند.
در دنیای معاصر وجود شبکههای مختلف حمل و نقل از مهمترین مباحث توسعه اقتصادی و اجتماعی است اما متاسفانه به نظر نمیرسد که این فاکتور مهم در اسناد بالادستی توسعه فارس نقشی داشته باشد. فقدان وجود حتی یک متر آزاد راه در این استان، ایجاد راه آهنی دست و پا شکسته که نبودش، کمتر خاطرها را میآزرد و چندین فرودگاه بیخاصیت و رهاشده در حاشیه شهرهای بزرگ استان نشان دهنده اوج محرومیت این استان است. حال اینکه مدیریت ارشد استان ضمن حفظ مدیران بازمانده از دولت قبل در حوزه راههای استان، همچنان نسبت به وضعیت آمار کشته شدگان حوادث جادهای سکوت اختیار کرده است و به جز «سیدحسین ذوالانوار» هیچ یک از نمایندگان استان اعتراضی نسبت به این موضوع از خود نشان ندادند، این شائبه را پیش میآورد که راهها و حوزه حمل و نقل از سبد توسعه فارس خط خورده است.