خبر پارسی – ارحم الراحمین، ستار، غفار، عَفُوّ، توّاب، سریع الرضا و … همه اسمهای خداوند متعال هستند و اسمها نیز فقط الفاظ و معانی و مفاهیم آنها نیستند، بلکه تحقق واقعی و عینی دارند. پس اگر کسی معلم شد، لابد تعلیم میدهد، اگر کسی جواد شد، لابد بخششهای بسیاری دارد و اگر کسی رحمان، رحیم، غفار و عفوّ بود، لابد بسیار بخشنده است.
بخشش همه گناهان:
سرتاسر قرآن کریم، سخن از رحمت و بخشش الهی است و در سه آیه نیز با قاطعیت تمام تصریح نموده است که به غیر از شرک و یأس از رحمت الهی، همه گناهان هر کس را که بخواهد، یک جا میبخشد.
«إِنَّ اللّهَ لاَ یَغْفِرُ أَن یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَن یَشَاءُ وَمَن یُشْرِکْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا» (النساء، ۴۸)
ترجمه: بى تردید خداوند این (گناه) را که براى او شریک قرار داده شود نمى آمرزد و غیر از آن (یا گناهان فروتر از آن) را براى هر کس که بخواهد مى آمرزد و هر که به خدا شرک ورزد حقّا که گناهى بزرگ را افترا بسته است.
«قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَهِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ» (الزّمر، ۵۳)
ترجمه: بگو: اى بندگان من که در جنایت به خویش (به واسطه گناه) از حد گذشتید، از رحمت خدا نومید مگردید، بى تردید خداوند همه گناهان را (به وسیله توبه هر چند شرک باشد) مى آمرزد، زیرا اوست آمرزنده و مهربان.
و هم چنین در سوره النّجم، آیه ۳۲، تصریح نموده است که خداوند متعال آمرزندهی گناهان اتفاقی یا صغیرهی کسانی است که سعی میکنند از گناهان کبیره و فحشا خودداری کنند.
توبه و توّاب:
بخشش لایزال الهی بدین معنا نیست که انسان گناهکار تا آخر بیمهابا سرکشی و عصیان نماید و هیچ گاه از کردهی خود پشیمان نشده و توبه ننماید. چنین شخصی، نه تنها عاصی، بلکه مشرک میشود (دست کم بندگی هوای نفس خویش را مینماید) و هرگز به خدا و معاد ایمانی ندارد و یا از رحمت خدا ناامید است که این خود افترای بزرگی به ارحم الراحمین میباشد. پس مشمول عفو و بخشش نیز نمیگردد.
ارحم الراحمین، ستار، غفار، عَفُوّ، توّاب، سریع الرضا و … همه اسمهای خداوند متعال هستند و اسمها نیز فقط الفاظ و معانی و مفاهیم آنها نیستند، بلکه تحقق واقعی و عینی دارند. پس اگر کسی معلم شد، لابد تعلیم میدهد، اگر کسی جواد شد، لابد بخششهای بسیاری دارد و اگر کسی رحمان، رحیم، غفار و عفوّ بود، لابد بسیار بخشنده است
یکی از اسمای الهی «تواب» است. توّاب یعنی بسیار توبه کننده. ممکن است این سۆال در ذهن پیش آید که مگر خداوند سبحان گناه دارد که بسیار توبه میکند؟ خیر. بلکه «توبه» یعنی بازگشت و خداوند متعال بسیار و مستمر، نظر لطف، رحمت و مغفرت خود را به بندگان گناهکار و توبه کنندهاش باز میگرداند. صد بار اگر توبه شکستی باز آی.
پس معنای بخشش الهی این نیست که به جرأت گناه کنید، او میبخشد؛ بلکه این است که با اطمینان و به جرأت توبه کنید و به سوی او بازگردید و به رحمتش امیدوار باشید، هر گناهی که کرده باشید، حتی العیاذ بالله دچار شرک هم شده باشید، اگر توبه کنید، او میبخشد.
از این رو در آموزههای اسلامی، درست برعکس برخی از ادیان تحریف شده و یا مکاتب، نه اجازه میدهد که کسی گناه خود را افشا کند و نه به طور کلّی ارزشها نفی میشوند. بلکه میفرماید: هر کسی خودش حساب خودش را بکشد، اگر دید خطا کرده، گناه کرده، عصیان کرده و به نفس خویش ظلم و ستم کرده، روی به خودم آورد، توبه کند (بازگردد)، استغفار کند (طلب بخشش کند)، قطعاً من را بخشنده خواهد یافت.
روایت:
جابر بن عبدالله انصاری نقل میکند: زنى نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله) آمد و عرض کرد: یا رسول اللَّه زنى که فرزند خود را کشته، آیا فرصت توبه دارد؟ پیامبر فرمود: قسم به خداوندى که جان محمد به دست اوست، اگر او هفتاد پیغمبر را کشته باشد؛ بعد از آن، توبه کند و پشیمان شود و خدا بداند که دیگر آن گناه را انجام نمیدهد، خدا حتماً توبه او را قبول میکند و از او در میگذرد. به درستى که درِ توبه به اندازه فاصله میان مشرق و مغرب باز است و یقیناً توبه کننده از گناه، مانند کسی است که هیچ گناهی مرتکب نشده است.» (مستدرکالوسائل ج ۱۲ ص ۱۳۱باب ۸۷)
حدیث قدسی: اگر بندگان گناهکار من میدانستند که چقدر مشتاق بازگشت آنها هستم، در پوست خود نمیگنجیدند. (به تعبیر دیگر: از این شوق میمُردند)
چه دعایی بخوانیم:
دعا خواستن است و البته قصد، عزم، اراده و خواستن، ابتدا در دل ایجاد میشود و سپس در قالب کلام و مفاهیم، به زبان جاری میشود. اگر کسی به کسی علاقهای در دل نداشته باشد و مرتب روزی یکصد هزار مرتبه بگوید «دوستت دارم»، چه حقیقت، نتیجه و فایدهای دارد؟! و بدیهی است که انسان اگر در دل به چیزی توجه کرد و آن را خواست (دعا کرد)، به دنبالش میرود. لذا امام رضا علیهالسلام فرمودند: «کسی که دعا کند و به دنبالش نرود، خودش را مسخره کرده است». پس وقتی دعا میخوانیم، باید به مفاهیم آن و آن چه به خدای خود میگوییم توجه کنیم و آن را به دل و اراده خود القا نماییم.
از این رو، توبه کننده، از سویی متوجه معشوق و محبوب شده و از سویی دیگر به بیوفایی و معصیت خود توجه نموده و با پشیمانی به سوی او بر میگردد، لذا حق تعالی نیز او را دوست میدارد و میبخشد: «إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التَّوَّابِینَ وَیُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِینَ»
بخشش لایزال الهی بدین معنا نیست که انسان گناهکار تا آخر بیمهابا سرکشی و عصیان نماید و هیچ گاه از کردهی خود پشیمان نشده و توبه ننماید. چنین شخصی، نه تنها عاصی، بلکه مشرک میشود (دست کم بندگی هوای نفس خویش را مینماید) و هرگز به خدا و معاد ایمانی ندارد و یا از رحمت خدا ناامید است که این خود افترای بزرگی به ارحم الراحمین میباشد. پس مشمول عفو و بخشش نیز نمیگردد.
خداوند متعال میفرماید: تو تجلی من هستی (باید باشی). من رحمت دارم، تو هم داشته باشد، من جواد هستم، تو نیز باش، من «تواب» هستم، تو نیز اهل توبه و بسیار کننده باش – من طاهر و پاک و پاک کننده هستم، تو نیز طاهر و مطهر (پاک و پاک کننده) باش.
نزدیک شدن به اهل عصمت علیهمالسلام:
پس از حال قلبی توبه (پشیمانی و بازگشت) و نیز استغفار، هر عبادتی و هر دعایی مۆثر است. دو رکعت نماز توبه، سری به سجده گذاشتن، ذکر استغفار و ذکر یونسیه، ادعیه مأثوره که در مفاتیح الجنان جمعآوری شده است و به ویژه اولین دعای «مناجات خمس عشر» که «مناجات توابین» است و … همه مۆثر است، اما مۆثرتر از همه، توجه و نزدیک شدن به اهل عصمت و طهارت علیهمالسلام با موّدت، اطاعت، تبعیت و توسل به آنها میباشد که خود طاهر کننده هستند. ایمان، تقوا، شکر، توبه، استغفار و طلب رحمت واسعه، همه در دل قصد شده و در عمل تحقق مییابد. و بهترین عمل در توبه، رجوع و بازگشت به کسانی است که خداوند متعال، مودت و اطاعت از آنان را محبت و اطاعت خود خوانده است. آنها پاک و پاک کننده هستند. لذا فرمود:
«وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِیُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآۆُوکَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِیمًا» (النساء، ۶۴)
ترجمه: و ما هیچ رسولى را نفرستادیم مگر آنکه به یارى و توفیق خدا از وى اطاعت شود. و اگر آنها هنگامى که به خویشتن ستم کردند نزد تو مىآمدند، آن گاه از خداوند آمرزش مىخواستند و رسول خدا نیز براى آنها طلب آمرزش مىکرد بىتردید خدا را بسیار توبهپذیر و مهربان مىیافتند.
۱ – برترین مخلوق خداوند
۲ – معتای توسل کردن