نماد سایت خبر ‏پارسی

بهبود وضعیت بیماران با اهدای سلول‌های بنیادی خون

همزمان با فرارسیدن نهم مرداد ماه پنجاهمین سالگرد تأسیس انتقال خون ایران و روز ملی اهدای خون، فرآیند اهدای سلول‌های بنیادی در شیراز صورت پذیرفت.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل انتقال خون فارس در هفته گذشته و پیش از فرا رسیدن سالروز تاسیس انتقال خون طی دعوت از اهدا کننده سلول‌های بنیادی غلامعلی کریمی ، فرآیند اهدای سلولهای بنیادی طی اهدای خون در بیمارستان آنکولوژی امیر انجام شد.

 

بنابراین گزارش غلامعلی کریمی که ۷ سال پیش با ثبت نام در لیست اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی در بخش سپاس اداره کل انتقال خون استان فارس، آمادگی خود را برای اهدای سلول‌های بنیادی اعلام نموده بود با مشارکت در این امر نوع دوستانه زمینه بهبود وضعیت یک بیمار تلاسمی ماژور را فراهم کرد.

 

این گزارش‌ حاکیست طی انجام هماهنگی‌های لازم اداره کل انتقال خون فارس و بیمارستان امیر با توجه به سازگار بودن خون این اهدا کننده با بیمار تالاسمی متقاضی ، از غلامعلی کریمی پرسنل نیروی مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران دعوت گردید تا با انجام آزمایشات لازم در این خصوص و تایید نهایی دکتر متقی پیشه ، فوق تخصص هماتولوژی کودکان آنکولوژی امیر با انجام مقدمات لازم برای حضور و انجام این فرآیند در بیمارستان آنکولوژی امیر و هماهنگی رضایی کارشناس مسئول شبکه ملی اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران، این فرآیند انجام گردید.

 

دکتر متقی پیشه ضمن حضور در زمان اهدای خون توسط اهداکننده ، توضیح داد که شرایط اهدای سلول‌های بنیادی طی انجام آزمایشات لازم و تزریق داروی مورد نیاز آزاد سازی سلول‌های بنیادی از مغز استخوان اهداکننده خون انجام می‌گردد در این فرآیند که به مدت ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد، سلول‌های بنیادی افزایش یافته در خون اهدا کننده توسط دستگاه مخصوص و بصورت کاملا مکانیزه و استرلیزه بدون دخالت دست از خون جدا شده و در کیسه های مخصوص به بیمار نیازمند تزریق می گردد. دکتر لیلا کسراییان نیز توضیح داد که این فرایند هیچگونه ضرری برای فرد اهدا کننده نداشته و اهدا کننده مجدداً می‌تواند پس از دو سال در این فرآیند شرکت نماید.

 

این سلول‌ها هیچ جایگزین ندارند و به بهبود ۷۰ نوع بیماری از جمله بیماران تالاسمی‌ ماژور، تنبلی‌های مغز استخوان، سرطان خون، بیماری‌های متابولیک، بدخیمی‌ها و سرطان‌های مغز استخوان، کم خونی‌های سلول‌های داسی شکل و نقص سیستم ایمنی کمک نماید.

 

در ادامه این فرآیند رضایی کارشناس مسئول شبکه‌ ملی اهدا کنندگان سلول‌های بنیادی خونساز ایران توضیح داد که در ایران ۲۰ مرکز پذیره نویسی سلول‌های بنیادی با تعداد ۹۰ هزار عضو وجود دارد که طی انجام آزمایشات ژنتیکی و در صورت سازگار بودن خون اهدا کننده با خون بیمار درخواست کننده سلول‌های بنیادی این فرایند صورت می‌پذیرد سن اهدا کنندگان می‌تواند از ۱۸ تا ۶۰ سال باشد و بهتر است که اهدا کنندگان جوان برای مشارکت در این امر نوع دوستان حضور یابند.

 

در پایان این فرآیند، به رسم تقدیر از حضور اهداکننده سلولهای بنیادی یک لوح تقدیر و هدیه از طرف مدیر کل انتقال خون استان فارس به وی اهدا گردید.

خروج از نسخه موبایل