نماد سایت خبر ‏پارسی

تعاونگران برای انتخاب رییس جمهور اصلح، منتظر اعلام برنامه کاندیداها در حوزه تعاون هستند

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران و نایب رییس اتاق تعاون فارس ، از بی توجهی ۶ کاندیدای ریاست جمهوری به بخش تعاون شدیدا انتقاد کرد و گفت: متاسفانه از زمان آغاز تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری، حتی یک جمله در خصوص برنامه های توسعه ای آنها برای بخش تعاون شنیده نشده است.

به گزارش خبر پارسی، مجتبی محلاتی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: این بی‌تفاوتی به بخش تعاون در حالی صورت گرفته که در برنامه های توسعه‌ای، سهم ۲۵ درصدی و در اصل ۴۴ قانون اساسی هم به همین میزان سهم برای بخش تعاون در نظر گرفته شده و قرار بوده بخش تعاون در کنار دولت و بخش خصوصی، در توسعه کشور نقش افرین باشد این در حالی است که تا کنون هیچ یک از کاندیداها اقبالی به این بخش نداشته‌اند.

 

وی گفت: این وضعیت باعث دلخوری تعاونگران شده و آنها نگران به حاشیه رانده شدن بخش تعاون به حاشیه اقتصاد هستند.

 

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حمایت از بخش تعاون که فرمودند «مسئله تعاونی‌های تولید می‌تواند یکی از گره‌گشاترین کارها برای ایجاد اشتغال و بخصوص ایجاد عدالت اقتصادی در کشور باشد.» بیان داشت: علاوه بر حمایت مقام معظم رهبری، شهید رییسی نیز در دوران پربار ۳ ساله ریاست جمهوری‌شان اقبال بسیار خوبی به بخش تعاون داشتند و با تعاونگران جلسات متعددی برگزار کردند اما متاسفانه در برنامه های مستند، پرسش و پاسخ و یا مناظره های کاندیداهای محترم ریاست جمهوری ۱۴۰۳ که در این مدت از صدا و سیما، پخش و یا از طریق رسانه ها منتشر شده، عملا اقبالی از سوی این کاندیداها به بخش تعاون دیده نشده است.

 

محلاتی تاکید کرد: این درحالی است که بیش از نیمی از جمعیت کشور، عضو شبکه بزرگ تعاون هستند و چرخه مالی بخش تعاون در زیر بخش های مختلف تولید، توزیع و مصرف سالانه هزاران میلیارد تومان است و تعاون، بخش قابل توجهی از اقتصاد را در اختیار دارد.

 

وی با بیان اینکه بخش تعاون بهترین ظرفیت برای توزیع عادلانه ثروت است افزود: بخش تعاون با‌جمع‌آوری نقدینگی های هر چند اندک، ضمن جلوگیری از ورود آن به بخش های دلالی، آن را در مسیر رونق اقتصادی قرار داده و سود حاصل از این فعالیت ها را مجددا به سهامداران بر میگرداند که این مهم در توزیع عادلانه ثروت بسیار حائز اهمیت است.

 

این فعال بخش تعاون خاطر با تاکید بر لزوم فعال شدن بیش از پیش بخش تعاون در زمینه های مختلف معیشت، تامین نهاده ها، دارو، امنیت غذایی و سلامت خاطر نشان کرد: ،‌ دولت با اتکا به نقش تعاونی ها در بخش های مختلف، می تواند مدیریت بهتری داشته باشد.

 

 

نائب رییس اتاق تعاون استان فارس، با تاکید بر اینکه اجرای کامل برنامه های هر دولتی که سرکار بیاید بدون توجه به بخش تعاون، امکان پذیر نیست ادامه داد: به عنوان مثال اگر کاندیداها برنامه صاحب خانه کردن مردم با هزینه های پایین را دارند اجرای بخش اعظمی از این برنامه بر دوش شرکتهای تعاونی مسکن است کما اینکه در دولت‌های قبلی نیز در طرحهایی همچون مسکن مهر، عمده کار بر عهده شرکتهای تعاونی مسکن بود و تا‌کنون این شرکتها میلیونها خانوار را با هزینه های قابل قبول و به دور از واسطه گری با شرایط اقساطی، صاحب خانه کرده اند.

 

 

محلاتی ادامه داد: تامین کالاهای اساسی نیز که پای ثابت برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری است بدون توجه به شرکتهای تعاونی مصرف با زنجیره های گسترده که تا دورترین روستاهای کشور را پوشش می‌دهد قابل اجرا نخواهد بود.

 

 

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران ، خطاب به کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: تعاونگران منتظر اعلام برنامه های آنها برای انتخاب اصلح هستند و امیدوارم کاندیداهای محترم ریاست جمهوری با همفکری تعاونگران و کارشناسان بخش تعاون، در فرصت باقیمانده برنامه های قابل قبولی برای توسعه و استفاده از ظرفیت بزرگ بخش تعاون در مسیر توسعه کشور، تدوین کرده و آن را برای تنویر افکار عمومی اعلام نمایند.

 

گفتنی است بخش تعاون در سطح جهان سابقه ای ۱۲۰ ساله دارد و اهمیت این بخش تا حدی است که سازمان ملل سال ۲۰۲۵ را سال تعاون نامگذاری کرده است

خروج از نسخه موبایل