علی فرهادی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی فارس در دیدار صمیمانه با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته خبرنگار برگزار شد، بیان کرد: موجودیت رسانهها در گرو وجود فعالیت خبرنگاران و عکاسان به عنوان ستون و محور این صنعت است.
او، خبرنگاران و عکاسان را پیشگامان عرصه روشنگری و اطلاع رسانی دانست و افزود: خبرنگاری شغل نیست، بلکه دلدادگی به مردم و جامعه است. عشق نیست بلکه عاشقی است و خبرنگار عاشق تبیین حقیقت و روشنگری، دفاع از حقوق مردم، نافی زشتیها و پلشتیهای موجود در جامعه و عوامل آن است.
مدیرعامل نمایشگاههای بینالمللی فارس ادامه داد: خبرنگاران بدون جایگاه و امنیت شغلی، درآمد و مزایای مادی در دل همه ماجراهای جاری، در زمان جنگ و صلح، بلایا و حوادث طبیعی و سایر عرصههای فعالیت زندگی بشری با پذیرش همه ناملایمات و سختیها، تهدیدات و خطرات، بدنبال رسالت فاخر و ارزشمند خود هستند.
فرهادی عنوان کرد: خبرنگار باید صاحب بینش و آگاهی، آزادگی، عدالت خواهی، کمال جویی و کمال طلبی و دارای وجدان آگاه و پایبند به آرمانهای والای انسانی باشد تا بتواند زشتیها و نا زیباییهای جامعه را عیان و رسوا، گوهر حقیقت را آشکار و در مقابل هرگونه نامردمی و زیادخواهی و بردگی اربابان زر و زور و تزویر ایستادگی کند، لذا حفظ این جایگاه فاخر و رفیع در گرو پایبندی و حفظ اصالت و حرمت قلم است.
او با بیان این که حماسه کربلا و قیام حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بهترین الگو برای اصحاب رسانه است، افزود: آگاهی رسانی به مردم رسالتی است که از کربلا برای خبرنگاران به ارث رسیده است. بزرگترین منادیان روشنگری و تبین امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) بودهاند.
مدیرعامل نمایشگاههای بینالمللی فارس خاطرنشان کرد: همانطور که ذکر شده، فلسفه قیام امام حسین (ع)، امر به معرف و نهی از منکر در قبال حکومت باطل یزید و خاندان بنی امیه، مبارزه با فساد و بی عدالتی، احیای دین و احکام الهی از طریق روشنگری و بیان حقایق از طریق جهاد عملی و نظری بوده است. طبق روایات تاریخی و شرح حوادث آن دوران، پس از مرگ معاویه و بدست گیری قدرت توسط یزید، وی با ارسال نامه به فرماندار مدینه خواهان بیعت گرفتن از امام در حمایت از حکومت باطل خودمی شود.
فرهادی اضافه کرد: از این تاریخ به بعد برنامهها و اقدامات امام حسین (ع) بیانگر نگاه عمیق و روشنگرانه رسانهای آن حضرت برای آگاهی رسانی به جامعه و مردم آن زمان و جوامع انسانی آینده است.
او گفت: اولین اقدام امام حسین (ع) در آن ایام حضور یافتن در کنار قبر پیامبر(ص) به عنوان مرکز تجمع مردم و مسلمانان و ایراد خطابه در خصوص نفی یزید و اعلام عدم بیعت با او، با تاکید بر امر به معروف و نهی از منکر بوده است.
مدیرعامل نمایشگاههای بینالمللی فارس ادامه داد: انتخاب زمان و مکان خطابه حکایت از عمق نگاه حضرت بر ضرورت بیان حقایق و روشنگری و آگاه سازی مردم جامعه متناسب با امکانات و روشهای رسانهای قابل اجرای آن زمان بوده است.دومین اقدام اساسی تبلیغی و رسانهای امام حسین (ع) استفاده از مراسم حج و اجتماع عظیم مسلمانان جهان برای افشاگری و رسوایی حکومت باطل و ظالم یزید و رساندن پیام خود به گوش جهانیان و آینده گان از طریق تبین مواضع و انتقال آن توسط زائران خانه خدا به نقاط مختلف جهان بوده است.
فرهادی خاطرنشان کرد: خطابههای هدفمند حضرت زینب (س) موجب آشکار شدن دروغ و تزویر یزید و رسوا شدن یزیدیان شد. اقدام شجاعانه و عالمانهای که تا به امروز طبل رسوایی یزید و یزیدیان را به صدا در آورده است.
او ادامه داد: اگر روز پرستار به حق بنام آن شیر زن کربلا مزین نشده بود، ضمن احترام به مناسبت ارزشمندی که بر اساس آن روز خبرنگار شکل گرفته است، جا داشت که روز خبرنگار مزین به روز ولادت آن بزرگ پیام آور کربلا میشد.
این امر رسالت اصحاب رسانه در کشور، را سنگین تر میکند تا فراموش نکنند که بر اساس (کل یوم عاشورا، کل ارض کربلا ) هرگز آزادگی، عدالت خواهی، حقیقت جویی و روح و اصالت قلم خود را به حراج نگذارند و هم چون بسیاری از پیشینیان خود که جان خود را فدای کشف و ثبت حقیقت و تابش نور و روشنایی به افکار جوامع بشری کردند، پاسدار جایگاه و منزلت رفیع حرفه خود باشند.
فرهادی عنوان کرد: در دوران معاصر نیز رونق، پیشرفت و موفقیت مدیران، سازمانها و هم چنین به بار نشستن طرح و برنامهها، شفافیت و تبیین همه پدیدههای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی ، اقتصادی و علمی، جهت دهی به افکار عمومی، شفاف سازی و فساد ستیزی و رشد و تکامل آرمانها و ارزشهای متعالی جوامع بشری تحت تاثیر رفتار و عملکرد رسانه و اصحاب رسانه است.
انتهای پیام