آیین رونمایی از مجموعه شعر «دو فنجان حرف چشم» اثر ثریا قنبری در حالی در شیراز برگزار شد که بیان نقدهایی به عملکرد انجمنهای ادبی شیراز در حاشیه پررنگتر از متنِ آن قرار گرفت.
ثریا قنبری در این نشست خود را محصول انجمنهای ادبی شیراز دانست و گفت: شعرهای من در ابتدا دلنوشتههایی بودند که با بیش از یک دهه رفت و آمد در انجمنهای ادبی و آموختن از شاعران، سرودههایم به جایی رسیدند که جسارت انتشار آنها را پیدا کردم.
وی رؤیاپردازیهای عاشقانه و بیان دغدغههای جامعه را از انگیزههای انتشار این کتاب دانست و افزود: استفاده از واژهها و ترکیبهای نو در دو فنجان حرف چشم برای من بسیار مهم بوده و تلاش کردم حرفهای تازهای را نیز در شعرهایم بزنم.
پس از قرائت چند شعر توسط این شاعر، حسن دهقان دبیر انجمن اهل قلم فارس با اشاره به سخنان قنبری گفت: قنبری از معدود کسانی که توانسته از سالها حضور در انجمنهای ادبی توشهای بردارد.
حسن دهقان با اشاره به قدمت حداقل چند صد سالهی انجمنهای ادبی شیراز با توجه به مستندات موجود، تصریح کرد: تعارفات اغراقآمیز و جای خالی نقد آفت جان انجمنهای ادبی شدهاند و انجمنها آنچنانکه باید نتوانستهاند باری از دوش نحیف ادبیات بردارند.
وی در ادامه در معرفی «دو فنجان حرف چشم» گفت: سادگی در اولین کتاب قنبری موج میزند و آرزوهای دور و دراز عاشقانه، مخاطب را در بیم و امیدهای پرتلاطم زندگی فرو میبرد.
دهقان با بیان اینکه شعرهای زنانهی ثریا قنبری جسور و بیمحابا نیست ادامه داد: رگههای شعر اجتماعی در این کتاب کمرنگ است و در چند شعر در باب آزادی و چند دلسوزیِ شاعرانه برای کارتون خوابها و مادرانِ تنها خلاصه میشود.
این شاعر و منتقد ادبی افزود: قنبری گرچه در دو فنجان حرف چشم توانسته است تصویرهایی زنده و درخشان ارائه دهد اما از نظر زبانی و فرم هنوز به پختگی نرسیده است.
حسن دهقان تأکید کرد: شاعر به قول مینا آقازاده، نویسندهی مقدمه کتاب، گاه از کلمات مطرود و متروک بهرههایی شاعرانه و زیبا برده است اما از طرفی نباید اجازه دهد تداومِ استفاده از عبارات و ترکیباتی که تکرارشان شعر را نخنما میکند، سد راه رستاخیزِ واژههایش باشد.
پس از بررسی چند شعر از «دو فنجان حرف چشم» توسط منصور پیروزان، کتاب با حضور جمعی از دبیران و اعضای انجمنهای ادبی شیراز رونمایی و جشن امضای آن در سالن غزل تالار حافظ شیراز برگزار شد.