خبرپارسی – پنجاه و سومین نشست از سلسله نشستهای «برخوان سعدی» توسط شهرداری نیریز ، شورای شهر نیریز، انجمن فرهنگ وادب شیراز و مرکز سعدی شناسی و با همکاری فرمانداری نیریز، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیریز، اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیریز و اداره آموزش و پرورش نیریز در جوار یادمان میرزا احمد نیریزی در نیریز برگزار شد.
در این نشست که با حضور سعدیپژوهان و علاقهمندان به سعدی، اساتید و پژوهشگران برگزار شد، حمید یزدان پناه فرماندار نیریز به تبجیل از مقام سعدی پرداخت و او را شاعری اخلاقمدار خواند که آموزههای اخلاقاش میتواند راهگشای مسایل و مشکلات مردمان در عصر حاضر شود.
در ادامه حامد فرغت، شهردار نیریز، ضمن بررسی تاریخچه زندگی سعدی در سخنرانی خود اظهار داشت که فارغ از نام و نشان مصلحالدین یا مشرف الدین برای سعدی بزرگ، چالش پیرامون تاریخ دقیق تولد و درگذشت وی و یا سفرهای رفته یا نرفته وی، باید به آثار و آموزههای سعدی روی بیاوریم و پندها و اخلاقیات سعدی را دستاویزی برای رستگاری زندگانی بشر سازیم.
مسعود لایقمند، رئیس شورای اسلامی شهر نیز ضمن ابراز خرسندی از برپایی چنین نشستهایی گفت که توسعه فرهنگی هر شهر و دیاری در گرو شناخت بزرگان علم و ادب و هنر هر سرزمینی است؛ سعدی برای فرهنگ ما چنین خصلتی را دارد که می توان با دریافت سخنان نغز او به فرهنگی غنی تر و متناسب با نیازهای روزمان را دریابیم.
در ادامه حجه الاسلام سید جواد فقیه امامجمعه موقت نیریز در سخنان خو ضمن پاسداشت قدر و مرتبه سعدی به جهت سخندانی و بیان نکات اخلاقی در آثارش، اظهار داشت که شاعران در نگاه دینی و مذهبی و از نظر قرآن جایگاه در خور ارزشی دارند؛ آنان به واسطه اندیشههای دینمدارانه خود از یک سو میتوانند به ترویج اخلاق دینی بپردازند و از سوی دیگر منجر به والایی فرهنگ و تمدن یک سرزمین شوند؛ سعدی نیز شاعری توانمند است که بسیاری از شاعران جهان چون ویکتورهوگو و گوته از او تاثیر پذیرفتهاند؛ پس بر ماست که قدر دشتههای فرهنگی خود را همچون سعدی بزرگ، نیک بشناسیم.
سید احمد موسوی مقدم، مسئول برگزاری جلسات «برخوان سعدی» در نیریز نیز ضمن قرائت پیام «اصغر مسعودی» نماینده شهرستان نیریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی ، به ارائه گزارشی از جلسات سعدی شناسی در نیریز پرداخت و پرباری این جلسات را به دلیل حضور اساتید دانشگاه و پژوهشگران و سعدی شناسان ارزنده شهرستان دانست.
سعدی سخنگوی زندگی است
در ادامه، کوروش کمالی سروستانی، مدیر مرکز سعدیشناسی ضمن تجلیل از جایگاه فرهنگی شاعران، هنرمندان و دانشمندان نیریزی گفت: تاریخ هزار ساله نیریز، نشان دهندۀ تکوین، تداوم و تکامل این سرزمین تاریخی در دوران اسلامی است. اگرچه قدمت نیریز را بر اساس الواح گِلی کشف شده در تختجمشید تا سه هزار سال پیش میرسانند، اما در این دیار خجسته هزار سال علم و دانش و هنر و فقه و معماری و ادب و سیاست درهم تنیده شده، تا امروز که فرهنگوران و بزرگانش بر خوان سعدی نشستهاند. نام بلند دانشمند بزرگ نیریز، ابوالعباس نیریزی فضلبن حاتم، که در قرن چهارم در نیریز میزیسته، جایگاه ویژهای در تاریخ علم ایران و جهان دارد. کاروان هزارسالۀ دانش و فقه و عرفان با او آغاز میشود و با حضور بزرگانی چون ابونصر نیریزی، ارشدالدین نیریزی، ابواسحاق نیریزی، سیدقطبالدین نیریزی، ام سلمه نیریزی و خاندان مکرم فال اسیری ادامه مییابد تا خاندان سیدمحمد پیشنماز و فرزندان گرامیشان تا آیتالله فقیه نیریزی که صاحبنظر و عمل و هنر و حکمت و فضیلت هستند.
این سعدیپژوه همچنین دلیل ماندگاری سعدی را نوع نگاه ویژه او به خداوند، انسان ، فضیلت و مبارزه او با رذیلت دانست و گفت: سعدی در دیباچه گلستان خود خدایی را با صفات جلالی و جمالی برای ما به تصوی میکشد اما خدای او خدایی است که رحمتش بر غضبش پیشی میگیرد چنانکه در مقابل گناه و خطای بنده گنهکار پریشانروزگار، میسراید: کرم بین و لطف خداوندگار/ گنه بنده کرده است او شرمسار.
کمالی، اندیشه سعدی را چکیده فضیلت انسانی، اسلامی و ایرانی دانست و گفت: این فضیلتها را باید بگسترانیم تا جای رذیلت ها تنگ شود، تا مردمان، حاکمان، عالمان، زاهدان، عاشقان و…. بدانند که چگونه زیست اخلاقی، زیست دوستانه، زیست عاشقانه و مردم دارانه، میتواند این سرزمین را گلستان کند. سعدی شاعر زندگی است. سخنگوی زندگی است. سخنش از دل زندگی برمیخیزد و بر دل زندگان مینشیند و این خود از ویژگیهای مهم شعر سعدی است.اگرچه عمر انفسی سعدی در قرن هفتم به پایان میرسد، اما عمر آفاقی او به دلیل برخورداری از فرهنگ اسلامی و ایرانی و نگاه انسانی، همچنان ماندگار است و خوانش گسترده. سعدیِ آفاقی، معاصر ماست؛ چراکه عشق و خرد و ایمان و آزادی و راستی و اخلاق دغدغه همیشگی انسانهاست و سعدی شاعر ماندگار این دغدغههاست.آثارش از دل زندگی برمیآید و بر دل زندگان مینشیند و به همین دلیل است که امروز هم ما بر خوان سعدی نشستهایم.
وی در ادامه افزود که جایگاه جهانی سعدی به گونهای است که ترجمه آثار سعدی به هر زبانی، بزرگی از آن دیار را به احترام و تکریم او واداشته است.
راز مانایی سعدی چیست؟
در ادامه این مراسم، فرح نیازکار ، دبیر انجمن فرهنگ و ادب شیراز ضمن اشاره به «زبان عبارت و زبان اشارت» گفت: تلفیق این دو زبان به علاوه نبوغ شاعرانگی سعدی و نیز نبوغ اندیشگانی او منجر به مانایی و ماندگاری سعدی شده است.
این سعدیپژوه در ادامه افزود که سعدی مانیفست باورمندی خود را در نگاه معرفتشناسانه به هستی ، خداوند و انسان با دو رویکرد عرفان نظری و عرفان عملی در آثارش به تصویر کشیده است که در هر یک از آثار او همچون گلستان، بوستان و غزل به گونه خاص خود نمود یافته است.
در ادامه این مراسم، مرشد محمدرضا شاهمرادی، نیز اشعاری از سعدی را با ضرب زورخانهای اجرا نمود و دانشاموزان این شهر نیز به اجرای گلستان خوانی پرداختند.