خبر پارسی – معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با تاکید براینکه در گذشه در خصوص کارهای عمرانی در شیراز کارهای بزرگی شده است، افزود: با این وجود هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم که با بهره گیر ی از همکاری مردم و استفاده از نیرو های توانمند این حوزه می توان به نتیجه رسید .
حسین آرگیو یکشنبه ۲۴ دی در یک نشست خبری، یکی از مهمترین وظایف شهرداریها را حضور تاثیرگذار در حوزهی حمل و نقل بیان کرد و افزود: مبحث حمل و نقل، ابعاد مختلفی را باید مد نظر قرار داد؛ زیرساختها، وسیلهی حمل و نقل عمومی و مدیریت منابع انسانی.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با تاکید براینکه در اجرای طرحهای عمرانی بهعنوان زیرساخت حمل و نقل، ملاک کار شهرداری اسناد بالادستی نظیر طرح تفصیلی و جامع است، گفت: یکی از مباحث اصلی در تسهیل حمل و نقل کلانشهرها، ایجاد و توسعهی رینگهای شهری است.
آرگیو با تاکید براینکه موضوع احداث تقاطعهای غیرهمسطح بیشتر در رینگهای پیرامونی و حفاظتی مد نظر قرار میگیرد، گفت: در شیراز ۴ رینگ شهری شامل رینگ پیرامونی، رینگ حفاظتی و رینگهای شرقی و غربی تعریف شده است.
وی کارهای عمرانی که پیش از این در شیراز انجام شده را بزرگ ارزیابی کرد و گفت: با این وجود هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده ایم که با همکاری مردم، بهرهگیری از توان تخصصی شهرداری و همراهی شورای اسلامی شهر شیراز، تلاش خواهیم کرد تا شیراز را به شهری زیست پذیر بدل کنیم که شهروندان از زندگی در این شهر لذت ببرند.
وی اعتقاد دارد که در شیراز باید نگاهها را به شهری انسانمحور تغییر داد، گفت: یکی از مهمترین مباحث در شهری که قصد حرکت به سمت فراهم کردن بسترهای زیستشهری دارد، توجه به معابر پیاده، مسیرهای دوچرخهسواری و تسهیل تردد عابران و البته مد نظر داشتن ایمنی ترددها باشد.
او با یادآوری اینکه تاکنون اقداماتی در بهبود تردد در کمربندیهای شیراز انجام شده است، گفت: براساس تفاهمنامههای گذشته، باید در کمربندی شرقی غربی شیراز حدفاصل پل فسا و اکبرآباد، ۶ تقاطع غیرهمسطح اجرا میشد که سه تقاطع بر عهده شهرداری شیراز و ۳ تقاطع بر عهدهی راه و شهرسازی فارس بود.
آرگیو با بیان اینکه هنوز اثری از اجرایی شدن سه تقاطع مورد تعهد راه و شهرسازی نیست، گفت: کمربندیهای شیراز وضعیت مطلوبی ندارد؛ این به معنای آن نیست که کاری انجام نشده؛ بلکه به این معنی است که هنوز با وضعیت مطلوب فاصلهی زیادی داریم.
او تکمیل رینگ پیرامونی شیراز را اولویت خود دانست و تاکید کرد: در اجرای پروژههای عمرانی، ایجاد کمترین مشکل برای شهروندان مد نظر ما خواهد بود؛ به همین دلیل توجه به فازبندی هر پروژه اولویت است؛ اینکه به واسطه اجرای یک پروژه به یکباره چندین خیابان اصلی و فرعی مسدود شده و زندگی مردم مختل شود، جایز نیست.
آرگیو با تصریح اینکه شهرداری شیراز قصد ندارد کلنگهای صوری را زمین بزند، ابراز امیدواری کرد که بتواند بر سر وعدههایش بماند و گفت: سال آینده امیدوار هستیم که تقاطع شهید رودکی آماده بهرهبرداری شود؛ البته یکی از لوپها مشکل تملک دارد؛ اما اگر این مشکل هم رفع نشود، بدون اجرای این لوپ، پروژه افتتاح خواهد شد.
معاون شهرداری شیراز گفت: هیچ پروژهی عمرانی شهرداری تاکنون به دلیل کمبود اعتبار و بودجه تعطیل یا متوقف نشده است؛ اگر پروژهای متوقف شده، دلایل دیگری نظیر مشکلات تملک اراضی دارد؛ تقاطع میدان قصردشت را به دلیل نهایی نشدن تملک تعطیل کردهایم.
او تاکید دارد که باید زمینه برای توسعهی شیوههای مختلف حمل و نقل عمومی در مرکز شهر به شکلی فراهم شود که افراد نیازی به استفاده از خودروهای شخصی نداشته باشند.
آرگیو گفت: یکی از ویژگیهای بارز و مهم شهرهای زیستپذیر، توجه به انسان است؛ این موضوع در پرتوی اقداماتی نظیر توجه به سیما و منظر شهری، ساخت پیادهراه و معابر امن و ایمن عابر پیاده و فراهم کردن بسترهای حمل و نقل عمومی قابل دسترس خواهد بود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز لزوم توجه به مطالعات در تصویب و اجرای پروژهها را یادآور شد و گفت: امسال و در ایام مبارک دههی فجر، تعداد ۷۵ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۷ میلیارد تومان آماده بهره برداری خواهد شد که بخشی از این پروژهها در زمینهی زیستپذیری شهری است.
بهگفتهی آرگیو، بهرهبرداری از فرهنگسرای زیباشهر و مجموعهی ورزشی تل ریگی شیراز را ۲ پروژهی بزرگ اعلام کرد که در دهه فجر افتتاح میشود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه قرار است تا پایان سال ۹۷ آزاد راه شیراز اصفهان آماده بهرهبرداری شود، گفت: این پروژه حجم تردد در محور شمالغرب شیراز را افزایش خواهد داد لذا با بکار گیری مشاور، مطالعاتی را برای ایجاد مسیرهای بزرگراهی دسترسی در آن محدوده آغاز کردهایم.