خبرپارسی -حوزه عمرانی در فارس با یک مظلومیت تاریخی همراه است و اگر این مظلومیت رفع نشود فارس با آنهمه سبقه درخشان خود شاهد یک فاصله معنادار با استان های دیگر خواهد بود و اتفاقا همین حوزه عمرانی است که طلب می کند به قول وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار جدید فارس ، با تکیه بریک مدیر با تجربه مفید ، مورد حمایت جدی قرار بگیرد.
۴ سال اخیر البته تلخ ترین روزهای عمرانی استان فارس بود…روزهایی که می توانست با استفاده از بودجه های ملی و اعتبارات کشوری مانند مهر ماندگار که در استان های دیگر جاری بود بسیاری از محرومیت های عمرانی را رفع کرد که شعار زدگی و تعامل ناپذیری برخی این اجازه را به فارس نداد.
اینک اما همه چشم ها به پیشنهاد دکتر احمدی دوخته شده تا ببینیم حوزه پراهمیت عمرانی که در استان فارس هم می تواند برگ برنده دولت یازدهم باشد و هم می تواند پاشنه آشیل دولت باشد به چه کسی می رسد.
شهردار پیشین به استانداری می رود؟
فرج الله رجبی شهردار پیشین شیراز که نامش برای استانداری فارس نیز مطرح بود این روزها به عنوان یکی از کاندیداهای معاونت هماهنگ کننده امور عمرانی استانداری فارس مطرح است.
اگر برخی مردم فارس نام او را به عنوان شهردار به یاد نیاورند حتما مدیریت وی را بر سازمان قطار شهری به خاطر می آورند.
اگرچه وی رکوردار طولانی ترین زمان شهرداری در شیراز است -از سال ۷۶ تا ۸۲- اما مدیریت طولانی و اخیر او بر سازمان قطار شهری سبب شده مردم اورا با این پروژه بشناسند.
اما رجبی در مدت شش سال حضور خود در شهرداری شیراز در سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۲با ۴ استاندار همکاری می کند ، علی دانش منفرد ، سید محمد جهرمی ، غلامرضا صحراییان و محمد ابراهیم انصاری لاری. وی همچنین در قامت مدیر عامل سازمان قطار شهری با محمدرضا رضازاده،روح الله احمدزاده کرمانی و حسین صادق عابدین استانداران محمود احمدی نژاد در فارس نیز در ارتباط بوده است و به حوزه عمرانی استانداری به واسطه این ارتباط آشنا است.
رجبی در مراسمی که به پاس تجلیل از خدماتش در قطار شهری در شورای سوم برگزار شد یک جمله تاریخی گفت:شیراز برای غیرشیرازی ها نردبان و برای ما شیرازی ها پشت بام است، ما اگر رییس جمهور هم شویم باز باید به این شهر برگشته و درمیان همشهری ها و فامیل و خانواده زندگی کنیم بنابراین بیشتر دقت می کنیم.
قائم مقامی مدیر کل مسکن و شهرسازی فارس،مدیر ساخت سیمان سفید نی ریز،معاون خدمات شهری شهرداری شیراز ،مدیر پروژه ساخت سد سیوند،مدیر تونل انحراف آب سد سلمان فارسی و تونل های قطعه دو راه یاسوج – بابا میدان و مدیر هیئت مدیره آبفا از عناوین دیگری است که مهندس رجبی در آن فعالیت کرده است.
بنیانگذار نهضت راهسازی فارس در راه معاونت عمرانی
اینکه استان فارس تا پیش از اواخر دهه هفتاد با راه های بدش و آسفالت های نامناسبش شناخته می شد را همه می دانند و اینکه راهسازی فارس را مهندس جلیل حجازی متحول کرد نیز همه می دانند و تقریبا می توان گفت وی از معدود مدیران محبوب عمرانی فارس و البته از مشهورترین مدیران فارسی است که به دلیل ایجاد نهضت راه سازی استان فارس در کوچه و خیابان نیز اور را می شناسند.
این اقدام به دلیل نوع نگاه وی در حوزه راه سازی فارس بود ، وی معتقد بود یک راه آباد بهتر از صد راه ویران است و به همین دلیل ایجاد تفکر احداث بزرگراه در زمان مدیریت وی عملیاتی شد.
شیراز دشت ارژن، شیراز- سپیدان،شیراز،سروستان بزرگراههایی هستند که حاصل دوران مدیریت اوست…مدیریتی که با احداث بزرگراه شیراز- اصفهان اوج گرفت و نه تنها فارسی ها را مردم جنوب ایران راخرسند ساخت.
جلیل حجازی معتقد بود باید تمام مراکز استان ها به شیراز دارای مسیر بزرگراهی باشند و این شاید دلیل برخی مخالفت ها با او نیز بود و متاسفانه برخی نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی به جای همراهی وی برای کسب اعتبارات در وزارتخانه به دنبال حذف وی بودند،اختلافی که به دلیل تکیه نمایندگان بر راههای روستایی شکل گرفته بود.
اما تجربه موفق دیگر مهندس حجازی معاونت عمرانی استانداری کهکیلو یه و بویر احمد است . وی در سال ۷۸ معاون عمرانی این استان شد و در طول ۴ سال به شهادت کارشناسان بهترین سال های عمرانی این استان را رقم زد.
تلاش برای توسعه و استفاده از همه جناح های فکری در مدیریت از ویژگی های مدیریت وی در حوزه عمران این استان است.
مدیر مسکن ،مسکن و شهرسازی فارس و مدیر عاملی مسکن سازان فارس از مسئولیت های دیگر وی است.
حجازی دارای دو مدرک کارشناسی ارشددر دو شاخه عمران و شهرسازی است و سابقه تدریس در دانشگاه را نیز دارد.
در کنار این دونام البته نام های دیگری نیز مطرح هستند که معمولا از طریق برخی افراد شایعه می شوند.