نماد سایت خبر ‏پارسی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مطرح کرد؛/رشد همه جانبه شاخص‌های سلامت در استان فارس پس از انقلاب

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انجام مقایسه‌ای اجمالی در خصوص شاخص‌های مختلف حوزه بهداشت و درمان، گفت: پس از انقلاب علی‌رغم تحریم‌ها، در همه شاخص‌ها شاهد رشدی همه‌جانبه و مناسب بوده‌ایم.

به گزارش گروه دریافت خبرخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، محمدهادی ایمانیه تصریح کرد: رشد در شاخص‌های سلامت اعم از زیرساخت‌های بیمارستانی، درمانگاهی و … در ایران با وجود همه مشکلات حتی در مقایسه با کشورهایی نظیر عربستان که نه‌تنها تحریم نبوده‌اند بلکه درآمدهای سرشار نفتی نیز داشته و دارند، به حدی است که ایران در رتبه بالاتری نسبت به این کشورها قرار دارد.

وی از افزایش ۱۴۳ موردی مراکز بهداشتی در سطح استان فارس خبر داد و گفت: تعداد خانه‌های بهداشت استان فارس نیز پیش از پیروزی انقلاب ۲۹ مورد بوده که با توجه به اهمیتی که خدمتگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی برای گسترش بهداشت در تمامی نقاط استان قائل بوده و هستند و خدماتی که انجام شده، به ۹۱۱ مورد رسیده است .

ایمانیه یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه‌ای به بهداشت و درمان مادران باردار و کودکان شده،  است به گونه‌ای که به طور مثال شاخص میزان مرگ مادران باردار (در ۱۰۰ هزار تولد زنده) ۱۴۰ بوده که اکنون به‌واسطه پیشرفت‌ها، به ۱۶ رسیده است .

وی گفت: در همین راستا میزان مرگ کودکان زیر یک سال (در هزار تولد زنده) از ۹۳ به ۱۳ کاهش پیدا کرده و همچنین میزان مرگ کودکان زیر ۵ سال ( در هزار تولد زنده ) از ۹۵ به ۱۷ و میزان مرگ نوزادان ( در هزار تولد زنده ) نیز از ۷۵ به ۱۰ کاهش یافته است .

ایمانیه افزود: امروز و به‌واسطه اقدامات شایسته انجام شده، بیماری‌هایی نظیر آبله و فلج اطفال ریشه‌کن شده و بیماری‌های جذام و سرخک نیز حذف شده و موارد ابتلا در بیماری‌هایی از جمله دیفتری، کزاز و وبا به شدت کاهش یافته است.

وی در زمینه پیشرفت‌های درمانی نیز گفت: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد افزایش ۵ هزار و ۳۳۸ موردی تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان فارس بوده‌ایم، حال آنکه تا سال ۵۷ حتی یک تخت ویژه یا تخت ویژه نوزادان و درمانگاه شبانه‌روزی در فارس نداشتیم و امروز این آمار به ترتیب به ۳۱۷ تخت، ۱۲۱ تخت و ۱۲۹ درمانگاه رسیده است.

ایمانیه گفت: تعداد مطب‌های پزشکان، دفاتر کار مامایی، تغذیه و رژیم درمانی در مجموع تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۵۴ مورد بوده و اکنون به ۸۲۸ باب رسیده است.

وی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب تعداد دانشجوی کاردانی و کارشناسی از ۲۱۰ نفر به ۳ هزار و ۶۲۷ نفر، تعداد دانشجوی کارشناس ارشد از ۳ نفر به ۹۲۵ نفر، تعداد دستیار تخصصی از ۴۱ نفر به ۷۶۴ نفر، تعداد دانشکده از ۷ به ۱۸ عدد در استان فارس افزایش داشته است و در فوق تخصص و فلوشیپ نیز که پیش از انقلاب در فارس دانش‌آموخته‌ای نداشتیم، اکنون ۱۷۳ نفر فارغ‌التحصیل داریم.

ایمانیه گفت: پیش از پیروزی انقلاب و پیشرفت‌های همه جانبه در کشور، پیوند عضوی در بیمارستان‌های استان فارس انجام نمی‌شد، در حالی که امروز می‌توانیم بگوییم که دانشگاه علوم پزشکی شیراز قطب پیوند عضو کشور است و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در شیراز موفق به انجام یک هزار و ۵۱۲ پیوند کلیه از فرد زنده و یک هزار و ۴۶۲ مورد پیوند کلیه از جسد، ۲۱۰ پیوند کبد از فرد زنده و یک هزار و ۱۹۴ پیوند کبد از جسد، ۱۸ مورد پیوند قلب، ۱۰۰ پیوند پانکراس، ۷۹ پیوند کلیه و پانکراس به طور همزمان، ۱۱ پیوند روده، ۶ پیوند معده، ۳ پیوند طحال، بیش از ۶ هزار پیوند قرنیه و ۷۲۹ مورد کاشت حلزون داشته‌ایم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و قائم مقام وزیر بهداشت در استان فارس با بیان اینکه ساخت بیمارستان تقریبا در تمام شهرستان‌هایی که تا قبل انقلاب یا بیمارستان نداشته‌اند یا بیمارستان‌های موجود در آن نقاط فرسوده بوده، طی سال‌های پس از انقلاب انجام شده است، گفت: امروز تقریبا هیچ بیماری نیاز ندارد برای دریافت خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی از استان فارس خارج شود، حال آنکه تا قبل انقلاب حتی بیشتر پزشکان عمومی حاضر در سطح فارس، غیرایرانی بودند.

ایمانیه ادامه داد: انجام هزاران مورد جراحی قلب، مغز و اعصاب، ارتوپدی، کلیه و مجاری ادرار یا سایر درمان‌ها در حد استاندارد بین‌المللی، نشان دهنده نوعی تکامل و تحول در خدمات جامعه پزشکی است.

وی با اشاره به اینکه تعداد مقالات نمایه شده در مراجع بین‌المللی قبل از انقلاب از انگشتان دست تجاوز نمی‌کرد، گفت: امروز سالانه بیش از هزار مقاله علمی در مراجع بین‌المللی نمایه می‌شود.

ایمانیه همچنین گفت: در گذشته حتی یک مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه علوم پزشکی در فارس نبود، گفت: امروز ۵۱ مرکز تحقیقاتی در رشته‌های مختلف پزشکی وجود دارد.

 

خروج از نسخه موبایل