نماد سایت خبر ‏پارسی

بحران فضای سبز پشت دروازه های شیراز؛ درخت ها ایستاده می میرند

*محمدجوادشلتوک کار

خبر پارسی – درکنار ظهور و بروز آنچه که دردوشنبه شب هفته گذشته رخ داد و برخی آن را بحران نامیدند و عده ای دیگر آن را یک بارش برف ساده قلمدادکردند،رخدادی شاید به ظاهر ساده اما تامل برانگیز ذهن بسیاری را به خود مشغول کرد.

رخدادی که مدیر عامل توزیع برق شیراز آن را علت خاموشی های سطح شیراز دانست اما شهردار شیراز روایتی دیگر از آن داشت.حکایتی که شاید برخلاف بسیاری از حکایات موجود در فرهنگ ما ایرانیان به شادی و خوشی ختم نمی شود.

شهردارشیراز در لابه لای تشریح عملکرد مجموعه شهرداری دردوشنبه برفی شیراز،خبرازابتلای درختان نارون این شهر به بیماری مرگ هلندی داد.خبری که به جرات می توان گفت درصورت عدم توجه جدی به آن بحران فضای سبز را به پشت دروازه های شیراز خواهدکشاند.

هرچندشیراز از گذشته ای دور تاکنون به شهر گل و بلبل شهرت داشته است و باغ های این شهر از این تکه از خاک ایران،بهشتی الوان ساخته اند اما در حال حاضرودرشهر۱۷۸٫۸۹۱  کیلومتر مربعی شیرازفضای سبز ی به مساحت دو هزار و ۴۲۸ هکتار وجوددارد که سرانه فضای سبز در این کلان شهر را به ۱۵٫۷۳ مترمربع رسانده است.

فضایی که بسیاری ازکارشناسان مسایل شهری از جمله شهردارشیراز معتقدنددربرنامه ریزی و اجرای آن ،آنچنان که باید و شاید کارکارشناسی انجام نگرفته است.

شهری با اقلیم متفاوت

شهردارشیراز این شهر را شهری به درازای بیش از ۵۰کیلومتر می داند که اقلیم متفاوت غربی ترین نقطه آن با شرقی ترین نقطه باعث می شود تا الزام درتفاوت نوع پوشش گیاهی در این شهر بیش از پیش نمایان گردد.

علیرضا پاک فطرت وضعیت فضای سبز شهر شیراز را چیزی نزدیک به بحران می داند و معتقد است که طرح جامع فضای سبز شیراز بایدهرچه سریع تر تهیه شود.

وی کاشت سلیقه ای درختان در سطح شیراز را یک اقدام غیر کارشناسانه می پندارد و معتقد است که می بایست  درطرح جامع فضای سبز شیراز چنان کارشناسانه عمل کرد که حتی نوع درختان هرمحله ازاین شهر را با توجه به شرایط خاص آن محله مشخص کرد.

اقدامی که به اعتقاد وی تاکنون در این شهر رخ نداده و هرکس در هر نقطه ای با توجه به سلیقه فردی خود اقدام به کاشت درخت کرده است.

نارون های درون تهی

شهردار شیراز درعین حال پرده از یک بحران دیگردرحوزه فضای سبز شهر نیزبرمی دارد .بحرانی که باعث شده اکثر خیابان های شیراز را میزبان درختان به ظاهر تنومند ولی درعین حال میان تهی کند.

حکایتی تلخ از شهری که روزی نارنجستان ها و عطر بهار نارنج هایش شهره آفاق بوده است.

متاسفانه درختان نارون شهر شیراز با آفتی بنام  Scolytidae به بیماری مرگ هلندی مبتلا شده اند.آفتی که با تغذیه از درختان بیمار، اسپورهای قارچ عامل بیماری را در معده خود ذخیره کرده و این اسپورها را که به اندام‌هایش چسبیده‌اند، به درختان سالم منتقل می‌کند.با یک حساب سر انگشتی ساده می توان دریافت که اکنون بسیاری از درختان سطح شیراز،هیزم هایی قد بر افراشته هستند که با کوچکترین ضربه یا فشاری فرو خواهند ریخت .

شاید در نگاه نخست این اتفاق ،اتفاق ساده ای باشد، اما باید هرچه سریعتر در خصوص این پدیده زیست محیطی چاره اندیشی کرد و باارائه طرح جامع فضای سبزشیراز،شهر گل و بلبل رابه عنوان یک شهر سبز نگاه داشت.تصمیم گیرندگان شهر باید باورکنند که درختان این شهر ایستاده می میرند و برای نجات ریه های آن بایدفکری عاجل شود.

*روزنامه نگار

خروج از نسخه موبایل