نماد سایت خبر ‏پارسی

آغاز هفته سلامت با شعار “مراقبت های اولیه راهی به سوی پوشش همگانی”

خبرپارسی – رئیس دانشگاه علوم پرشکی شیراز از آغاز هفته سلامت با شعار “مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت”  خبر داد .

دکتر علی بهادر سه‌شنبه ٣ اردیبهشت در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت، با بیان اینکه شعار هفته سلامت امسال را “مراقبت‌های اولیه بهداشتی راهی به سوی پوشش همگانی سلامت” است، افزود: برخی کشورها پوشش همگانی سلامت را ندارند اما برخی از آن رد شده و به مسائل دیگری تمرکز کرده‌اند .

بهادربا اشاره به اینکه دنیای امروز از بیماری‌های عفونی عبور کرده و گرفتار بیماری‌های شهرنشینی که غیرعفونی بوده و عموما به تغذیه نامناسب ارتباط دارد متبلا شده است، افزود: افراد یک کشور باید دارای دو مشخصه آموزش خوب و سلامت باشند، این دو ویژگی لازمه پیشرفت هر جامعه‌ای است .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تصریح بر اینکه چاقی ام‌الامراض است، مدارس کوچک و  آپارتمان نشینی را از معضلاتی دانست که میزان تحرک‌ها را کاهش داده و در این باره تاکید کرد: وجود پارک‌های بزرگ در شهرها براساس سرانه جمعیت لازمه سلامت و گذران اوقات فراغت افراد است .

بهادر با ابراز تاسف از اینکه کوه‌ها و فضاهای اطراف شهر توسط سازمان‌ها و نهادهایی اشغال شده و اجازه ورود افراد را نمی‌دهند، خواستار تبدیل آنها به پارک‌هایی شد که مردم بتوانند در روزهای تعطیل از آنها استفاده کنیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین تصریح کرد: زندگی اجتماعی از مدرسه آغاز می‌شود و نباید تصور کرد مدارس تنها جای تدریس ریاضی و فیزیک و …است بلکه مکانی برای ترویج و تدریس فرهنگ‌های مختلف(ترافیک، حفاظت از محیط زیست، بهداشت فردی و …) است .

بهادر ادامه داد: شهرداری‌ها به جز احداث پارک‌های بزرگ، باید پیاده راههای ایجاد کنند که موجب آسیب مردم در زمان پیاده روی نشود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید براینکه مصرف خوراکی برخی انواع ملخ در نقاطی از ایران وجود دارد، ملخ مرده را غیرقابل مصرف دانست و تاکید کرد که در کل ملخ دارای ارزش غذایی نیست و مصرف آن توصیه نمی‌شود.

بهادر بیان کرد: حمله ملخ یک آفت است که باید با آن مقابله کرد، چرا که امنیت غذایی را تهدید خواهد کرد و نهایتا با کمبود تولیدات غذایی مواجه خواهیم شد .

وی سمپاشی و ایجاد طعمه و گودال پس تخم‌ریزی را دو راه مبارزه و کاهش ملخ‌ها به مزارع و مراتع عنوان و با اشاره به همکاری سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص شناسایی سموم و ایجاد فروشگاه‌های سبز، در شیراز گفت: بخشنامه‌ای صادر شده که در مکان‌هایی که غذای گرم سرو می‌شود از ظرف‌هایی که کمترین میزان آلودگی را داشته باشند، استفاده شود .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در خصوص تجمع روز گذشته مراقبین سلامت در این دانشگاه هم اشاره و با اینکه مراقبین سلامت کارمندان دانشگاه نیستند، گفت: تعرفه پزشک خانواده در کشور توسط وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه گر مشخص شود .

بهادر گفت: مطالعه مراقبین جزیی از تعرفه پزشکان خانواده است و مراقبین نسبت به اعمال ١٢ درصد تعرفه معترض هستند که ما این مهم را به وزارت بهداشت منعکس کرده‌ایم

خروج از نسخه موبایل