مجتمع فرهنگی سعدی؛ طرحی برای خاک خوردن!/دیپلماسی ضعیف مدیران گردشگری فارس

خبر پارسی – فرزاد صدری – وقتی در اوج شکوفایی فرهنگی فارس،دولت اصلاحات طرح ساخت مجتمع فرهنگی سعدی را با وجود درآمدهای بسیار کم نفتی ارائه داد،می شد امیدوار بود در دوره پررونق پول نفت این طرح به سرانجام برسد.
به گزارش خبر پارسی روزی که حمید بقایی کلنگ افتتاح مجتمع سعدی در شیراز را به زمین زد قابل پیش بینی بود که این افتتاح نیز مثل افتتاح دروغین قطار شیراز بالآخره گندش در می آید تا آیندگان سئوال کنند:در دوره پررونق حوزه فرهنگ و شهری فرهنگی چون شیراز، چه سهمی از دلارهای نفتی بردند؟
مجتمع فرهنگی سعدی که می توانست تحولی فرهنگی در یک محله محروم و زادگاه شیخ اجل بوجود آورد قابلیت این را هم داشت که مرکزی برای مطالعات سعدی شناسی،آموزش اندیشه های سعدی و سعدی خوانی باشد و جاذبه تازه گردشگری برای آرامگاه او بوجود آورد، اما مدیران اصولگرای میراث فرهنگی فارس از بذرگر گرفته تا فعالی هیچ تحرکی برای ساخت این مجتمع نشان ندادند تا این پروژه مثل بسیاری از پروژه های دیگر دولت مثلا مهر ورز در حد کلنگ افتتاح و هیاهوی بسیار برای هیچ باقی بماند!
راکد ماندن پروژه ها در دوران فترت احمدی نژادی البته اتفاق تازه ای نبود اما خوب است یک جوالدوز هم به دولت روحانی در فارس بزنیم که دستاوردهای سفرش به فارس به کجا رسیده است؟مصیب امیری که همواره از او به عنوان میراثی قدیمی و صاحب نظر در این حوزه نام برده می شود،چرا هیچ تحرکی برای به سرانجام رسیدن پروژه مجتمع فرهنگی سعدی نشان نداده؟اگر او ادعا می کند در این زمینه تحرک داشته چرا خروجی کارش را حداقل رسانه ها به چشم ندیده اند؟
یادمان باشد طولانی شدن پروژه هایی از این دست هزینه های زیادی را به جامعه تحمیل می کند و زمان بر شدن آنها را از توجیه می اندازد. اگر اجرای این پروژه روزی متری ۲۰۰ هزار تومان هزینه برمی داشت،امروز فقط هزینه اسکلت بندی آن متری ۲میلیون تومان است!
سال گذشته سلطانی فر رییس سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی کشور بر گسترش مجتمع فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در کنار آرامگاه سعدی تاکید کرد و در مراسم یادواره سعدی در شیراز با بزرگداشت مقام این شاعر بلند آوازه گفت: می کوشیم با تکمیل مجتمع فرهنگی و مرکز سعدی شناسی در کنار آرامگاه سعدی ، اندکی از دین خود را به این شاعر بزرگ و شهر شیراز ادا کنیم.
بدون تردید رییس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کشور با اعتماد و اطمینان از مدیر کل خود در فارس این وعده را به مردم شیراز و اهالی فرهنگ و ادب این شهر دوست داشتنی داد اما نه از سوی جناب مدیر کل و نه از سوی معاونت گردشگری استانداری تا کنون اطلاع رسانی شفافی که حاکی از پیشرفت این پروژه باشد،ارائه نشده است.به نظر می رسد در دوران پسا تحریم باید یخ روابط دیپلماتیک فارس – تهران در حوزه میراث فرهنگی نیز شکسته شود آیا تصمیم گیرندگان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری فارس،توانایی رایزنی و باز شدن یخ روابط خود با تهران را دارند؟ یادمان باشد شیراز شهری بین المللی است و مدیران حوزه گردشگری اش باید توانایی چانه زنی با شهرهای مهم گردشگری دنیا و سرمایه گذاران خارجی در این حوزه را داشته باشند.اتفاقی که به نظر بعید است دعا کنید مدیر کل میراث فرهنگی ما توانایی چانه زنی با استاندار را داشته باشد تهران و اروپا پیشکش!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.