درآمد پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران چقدر است؟

خبر پارسی – معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن تشریح متوسط کارانه کل پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمه اول سال ۹۴، گفت: اعداد و ارقام ما به خوبی نشان می‌دهد که امکان کسب درآمد در این محدوده برای هیچ‌یک از پزشکان این دانشگاه وجود ندارد

به گزارش ایسنا،  دکتر صدف علیپور با اشاره به میزان کارانه پزشکان عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: تعداد پزشکان متخصصی که مشمول طرح کارانه می‌شوند ۱۱۰۰ نفر در مجموع  بیمارستان‌های دانشگاه است که هم‌اکنون در رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در حال ارائه خدمت هستند. از این تعداد حدود ۵۰۰ عضو هیئت‌علمی تمام‌وقت جغرافیایی بوده و بر اساس دستورالعمل مربوطه فقط مجاز به فعالیت در مراکز دانشگاهی هستند و هیچ‌گونه فعالیت پزشکی در حوزه خصوصی ندارند. حال سایر همکاران غیرتمام وقت جغرافیایی می‌توانند هم در بیمارستان‌های دانشگاهی و هم در مراکز خصوصی فعالیت حرفه‌ای پزشکی داشته باشند.

متوسط کارانه کل پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تهران در نیمه اول ۹۴

وی با بیان اینکه متوسط کارانه کل پزشکان در نیمه اول سال ۹۴، پیش از کسر مالیات حدود ۱۵ میلیون تومان و متوسط دریافتی حدود ۱۲ میلیون تومان بوده است، افزود: طبعا مقادیر دریافتی در دو گروه تمام‌وقت جغرافیایی و غیرتمام وقت، متفاوت و در گروه اول که فعالیت خصوصی ندارند، بالاتر است. ما برای ارائه اعداد دقیق‌تر، میزان دریافتی را بر اساس محدوده‌های پنج و ۱۰ میلیون تومانی طبقه‌بندی کردیم. بر این اساس ارقام نشان می‌دهد؛ ۴۱ درصد از کل پزشکان ما کارانه کمتر از پنج میلیون تومان، ۲۰ درصد کارانه پنج تا ۱۰ میلیون تومان، ۲۰ درصد کارانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان، ۹ درصد کارانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان و چهار درصد کارانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند. همچنین کارانه بیش از ۴۰ میلیون تومان در ماه به کمتر از شش درصد از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه تعلق می‌گیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از طرفی از نیمه دوم سال ۹۴ سقف کارانه تعریف شد و از آن‌ پس حداکثر کارانه پرداختی ۷۰ میلیون است. بر این اساس حدود ۳۰ عضو هیئت‌علمی دانشگاه، بر اساس کارکرد باید کارانه‌ای بالای ۷۰ میلیون تومان دریافت کنند که در حال حاضر این میزان به آنها پرداخت نمی‌شود. آنچه باید موردتوجه قرار گیرد، این است که این پرداخت‌ها به‌هیچ‌عنوان به‌صورت حقوق یا مزایای مستمر نیست و تنها ما به ازای کارکرد متخصصان برجسته کشور بر اساس تعرفه‌های مصوب بخش دولتی است.

علیپور تاکید کرد: بنابراین دریافتی هریک از همکاران ما که در یک ماه فعالیت کمتری داشته باشند یا مرخصی بگیرند به‌طور طبیعی متناسب با کاهش میزان فعالیت، کاهش می‌یابد. علاوه براین ما بر اساس ضوابط پرداخت کارانه به‌طور متوسط تنها حدود ۴۲ درصد از درآمد سهم پزشکان (جزء حرفه‌ای تعرفه) را به آنها پرداخت می‌کنیم.  یعنی ۵۸ درصد بقیه درآمد پزشک صرف پرداخت کارانه پرسنل بهداشتی،  درمانی،  پشتیبانی و سایر هزینه‌های بیمارستان می‌شود و البته در همه موارد هم ۲۰ درصد آن به‌عنوان مالیات کسر می‌شود. بر این اساس روشن است که پزشکان شاغل در بخش دولتی یکی از بهترین گروه‌های هدف برای سیستم مالیاتی کشور هستند حتی اگر درآمد بالایی نداشته باشند.

وی به سایر درآمدهای پزشکان اشاره کرد و گفت: پزشکان مانند سایر اعضای هیئت‌علمی حقوق دریافت می‌کنند که بر اساس سنوات خدمت و پارامترهای مختلف طبق ضوابط کشوری پرداخت می‌شود. همچنین همکاران تمام‌وقت جغرافیایی که مجاز به فعالیت در بخش غیردانشگاهی نیستند، حق محرومیت از مطب دریافت می‌کنند که به‌طور متوسط کمتر از دو میلیون تومان است.

علیپور با بیان اینکه همکاران هیئت‌علمی که از مدیران دانشگاه هستند، بنا بر مصوبات هیئت‌امنای دانشگاه حق مدیریت دریافت می‌کنند، افزود:به عنوان  مثال حق مدیریت اینجانب به‌عنوان معاون درمان دانشگاه در سال ۹۴ حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.  

وی ادامه داد: برای مدیرانی که مشمول دریافت کارانه هستند، اما به دلیل کار اجرایی فعالیت‌های بالینی محدودی دارند، کارانه‌ای متناسب با متوسط کارانه پرداختی به کل پزشکان تمام‌وقت محاسبه و پرداخت می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین شایعات اخیر مبنی بر درآمدهای بالای ۱۰۰ میلیونی در میان پزشکان دانشگاهی را رد و تأکید کرد: اعداد و ارقام فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که امکان کسب درآمد در این محدوده برای هیچ‌یک از پزشکان این دانشگاه وجود ندارد و همان‌طور که تشریح شد کارانه بیش از ۸۰ درصد از اساتید بالینی دانشگاه کمتر از ۲۰ میلیون تومان در ماه است.

علیپور با بیان اینکه میزان مسئولیت پزشکان در قبال بیماران و سلامتی آنان بر کسی پوشیده نیست، گفت: باید یادمان باشد که تعرفه بخش دولتی یک‌چهارم بخش خصوصی است و اگر همکاران ما در بخش خصوصی کار کنند، با فعالیت بسیار کمتری همین درآمد را کسب را می‌کنند، بنابراین ما از همه پزشکان دانشگاهی که با تلاش خستگی‌ناپذیر خود و تحمل استرس‌های فراوان و پذیرش مسئولیت‌های قانونی، سعی می‌کنند پاسخگوی تعداد بیشتری از بیماران باشند و زمان انتظار آنان برای درمان را کاهش دهند، سپاسگزاریم.  بدون شک کاهش فعالیت این عزیزان به ضرر بیماران مراجعه‌کننده به مراکز دولتی خواهد بود و باعث می‌شود بسیاری از آنان با هزینه‌های بسیار بالاتر به بخش خصوصی مراجعه کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، وی در پایان از خدمات ارزشمند و به‌روز پزشکان دانشگاه که با صبر و تلاش به فعالیت پرثمر خود ادامه می‌دهند، قدردانی و ابراز اطمینان کرد که بی‌مهری‌ها و حواشی ایجادشده توسط برخی افراد تأثیری در ادامه خدمت آنها نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.