خواسته های شهروندان شیرازی از منتخبین خود در خانه ملت:دیالوگ به جای مونولوگ/سیمان کاری اشخاص ممنوع!

خبر پارسی – فرزاد صدری – انتخابات اگرچه در شیراز و برخی شهرهای دیگر تمام نشده اما بسیاری از کاندیداها به خانه ملت راه یافته اند و  حالا نوبت آنهاست تابه مطالبات مردم پاسخ گویند.

پیش از اینکه با مردم و انتظاراتشان از نمایندگان صحبت کنیم باید بدانیم اساسا تعریف مجلس چیست و نمایندگان چه وظیفه ای بر عهده دارند؟

در تعریف مجلس یا  Parliament آمده است:

به مجموعه‌ای از افراد گفته می‌شود که در هر کشور به منظور وضع قوانین و نظارت بر اجرای آنها معمولا با رای آزاد، مستقیم و مخفی مردم انتخاب می‌شوند. در ایران به پارلمان مجلس گفته می‌شود.”

امتیازی که نمایندگان مجلس از آن برخوردار می‌شوند که براساس آن نمی‌توان آنها را بدون اجازه مجلس به هر اتهامی بازداشت کرد. شاید یکی از دلایلی که بسیاری از چهره های سیاسی ایران به انتخابات مجلس نشان می دهد همین مصونیت ویژه آنها برای آزادی بیان است چرا که نمی شود به آسانیبرگزیدگان مردمی را بازداشت کرد.چهره های سیاسی ترجیح می دهند به جای رسانه ها و تریبون های دیگر حرف خود را از تریبون مجلس بدون دغدغه عنوان کنند ودر وضع قوانین نیز نقشی عمده داشته باشند.

مجلس شورای اسلامی در ایران ۲۹۰ نماینده دارد که با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و وظیفه اصلی آنها ایجاد، تدوین و یا اصلاح قوانین است.پیشنهاد و پیش نویس قوانین از طریق لایحه یا طرح ارائه می شوند.”لایحه” مصوبه ای است که از طرف دولت برای تصویب به مجلس ارائه می شود که ممکن است منشا آن دولت یا رئییس قوه قضائیه و یا شورای عالی استان ها باشد.

»طرح» پیشنهادی است که توسط حداقل پانزده نفر از نمایندگان مجلس یا شورای عالی استان ها به مجلس ارائه می شود.

مجلس شورای اسلامی علاوه بر قانونگذاری،وظیفه نظارتی نیز برعهد دارند که به طور خلاصه می توان گفت: ۱مجلس بر تشکیل دولت  نظارت دارد. وزرا پس از انتخاب توسط رئیس جمهور، برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می شوند (اصل ۱۳۳ قانون اساسی) و مجلس باید نظر خود را مبنی بر اعتماد یا عدم اعتماد به فرد فرد آنها اعلام کند (اصل ۸۷ قانون اساسی).

علاوه بر این نمایندگان یک نظارت عام نیز دارند که بر اساس آن می توانند در نطق پیش از دستور خود تذکر شفاهی برای کوتاهی مجریان در امور محوله دهند.

علاوه بر تذکر شفاهی نمایندگان مجلس می توانند تذکر خود را به صورت کتبی اراده دهند. به عنوان مثال :در صورت نقض قانون یا سوء جریان امور در دستگاه های اجرایی، نمایندگان مجلس می توانند از طریق رئیس مجلس به وزیر مسؤول یا رئیس جمهور به طور کتبی تذکر دهند.

نمایندگان مجلس همچنین می توانند براساس اصل ۸۸ قانون اساسی : از وزیر مسؤول درباره یکی از وظایف آنان سؤال کنند.که در این صورت ،رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شده و به سؤال جواب دهد

نمایندگان همچنین می توانند بر اساس اصل ۸۹ قانون رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران را استیضاح کنند.

آنها همچنین بر امور مختلف کشور نظارت دارندو بر اساس  اصل ۷۶ قانون اساسی «مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد».

همچنین و بر اساس اصل نود قانون اساسی: «هر کسی شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد می تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایت رسیدگی کند و پاسخ کافی بدهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی را از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در مواردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند».

با این مقدمه و ارائه خلاصه ای از مهمترین وظایف نمایندگان در مجلس شورای اسلامی به سراغ چند نفر از شهروندان شیرازی رفتیم تا توقع خود را از منتخبینشان در پارلمان بیان کنند.

زهرا ۲۸ ساله و خانه دار است. او معتقد است زنان خانه دار در نگاه کسانی که قوانین را ایجاد می کنند و نیز مجریان قوانین گم شده اند و کمتر مسئوولی به مشکلات این قشر از جامعه نگاه می کند.وی می گوید: اگر تربیت فرزندان مهم است که حتما مهم است نمی شود با انبوه دغدغه ها و مشکلاتی که گریبانگیر قشر زحمتکش خانه دار است فرزندان را آنگونه که شایسته یک جامعه اسلامی است تربیت کرد.

وی معتقد است: هیچ برنامه جامعی برای اوقات فراغت زنان خانه دار تدوین نشده و کمتر مدیر یا نماینده ای است که به فکر نشاط زنان خانه دار باشد. نه تلویزیون،نه امکانات رفاهی شهری ویژه زنان خانه دار و نه برنامه مدون آموزشی برای زنان خانه دار تعریف نشده و فقر فرهنگی علی رغم پیشرفت تکنولوژی هنوز دامنگیر این قشر است و با وجود گذشت ۹ دوره از مجلس شورای اسلامی نگاه به زنان خانه دار نگاه آشپزخانه ای و نهایتا تولید مثلی است!گویا زنان خانه دار فقط در مواقع انتخابات و یا گرسنگی و یا شهوت جنسی جامعه مردسالار،اهمیت پیدا می کنند!

زهرا در پایان گفت:اگر قرار است زن خانه دار تربیت یک نسل را بر عهده بگیر باید خوب ببیند،خوب بشند،خوب آموزش ببیند و حتا خوب تفریح کند و به اندازه کافی استراحت کند چرا که خیلی اوقات زنان خانه دار از شاغلین بیشتر کار می کنند!لذا من از کاندیدهایی که به آنها رای داده ام عاجزانه خواهش می کنم از زنان خانه دار اطراف خود شروع کنند و از آنها بپرسند چه خواسته ای دارید؟قطعا به موارد خوبی می رسند!

بیژن یک مغازه دار در خیابان تیموری است.او معتقد است بازار و تنظیم بازار از دل رسانه ها بیرون نمی آید بلکه نمایندگان مردم در خانه ملت باید بی واسطه و رودررو با کسبه و بازاریان جلساتی منظم بگذارند تا در تدوین قوانین مربوط به اقتصاد با آگاهی کامل عمل کنند.

این کسبه میانسال شیرازی معتقد است رونق اقتصادی که شعار مد نظر نمایندگان راه یافته به مجلس شورای اسلامی بود تنها زمانی محقق می شود که نمایندگان با اهالی بازار در تماس دائم باشند و صنوف مختلف نیز زیر و بم بازار را خیلی شفاف برای نمایندگان بیان کنند تا اگر قرار است قانونی برای بازار وضع شود و یا قانونی نیاز به اصلاح داشت نمایندگان با آگاهی آن قانون را وضع و یا اصلاح کنند.نبض هر جامعه در بازار زده می شود و خیلی مهم است که نبض را درست اندازه گیری کرد تا همیشه در حالت طبیعی بماند بالا و یا پائین رفتن نبض می تواند فاجعه آفرین باشد پس از نمایندگان خواهش می کنم نبض جامعه را درست اندازه گیری کنند که جامعه بدون بازار بی روح است.

نگین دانشجوی دانشگاه شیراز است. او دانشگاه را میزان الحراره جامع می داند و می گوید:نماینده ای که به جمع دانشجویان نمی آید و احوالی از آنها نمی پرسد چگونه می خواهد از میزان دمای جامعه باخبر باشد؟

به اعتقاد نگین گفت و گوی زنده نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آنچه آنها از طریق رسانه ها در مورد دانشگاه می خوانند خیلی متفاوت است درست مثل پخش زنده تلویزیونی و فیلم ضبط شده می ماند.هیجانی که پخش زنده دارد هرگز قابل مقایسه با ضبط تلویزیونی نیست و من از تمایندگان خواهش می کنم سالی دو بار در دانشگاه حضور پیدا کنند تا دمای پایین و بالای جامعه را به درستی بسنجند!

وی همچنین از تمایندگان منتخب مردم خواست تحت تاثیر جوسازی ها قرار نگیرند و هر لایحه یا طرحی که به آیادی کشور و رونق اقتصادی می انجامد را تصویب کنند و به تجمع و یا اعتراض خیابانی عده ای قلیل که با عزت و آیروی کشور بازی می کنند،توجهی نداشته باشند چرا که از پشتوانه رای مردمی برخوردارند و باید متوجه باشند که مردم یه کدام گفتمان رای داده اند.

این دانشجو زسیدگی به مشکلات صنفی دانشجویان و بهبود وضعیت معیشتی آنان را انگیزه ای مضاعف برای رسیدن به تحصیلات عالی خواند و از نمایندگان خواست در جهت حمایت از وضعیت رفاهی دانشجویان قوانین خوبی وضع کنند تا گرایش به تحصیل در دانشگاه های دولتی جای جاذبه کاذب دانشگاه های غیر انتفاعی را بگیرد.

نگین می گوید :مجلس جای تصویب قوانین خوب است و به نظرم یکی از یهترین قوانینی که می تواند تصویب شود جمع کردن افراد خودسر است.کسانی که با آیروی نظام و رهبری بازی می کنند و مدعی دفاع از ارزش ها هم هستند! بالآخره یکی باید به این مسئله فیصله دهد و چه کسی بهتر از منتخبین ملت.اگر دقت کنید می بینید که در چند سال گذشته شیراز نیز که از آن به عنوان شهر صلح و آرامش یاد می شد،با برخی رفتارهای نا به هنجار کمی تصویرش در رسانه ها مخدوش شده و من امیدوارم که کمیسیون امنت ملی مجلس دهم گام اساسی در جهت رفتارهای غیر قانونی برخ بردارد.

سیروس در بافت تاریخی شیراز زندگی می کند.او می گوید: در تمام دنیا بافت تاریخی هر شهر سرمایه آن شهر محسوب می شود اما اینجا و در شیراز بافت تاریخی شهر به دست فراموشی سپرده شده و محله معتادا شده است.دلیل آن هم ضعف قوانین برای صیانت از بافت های تاریخی شهرهاست.من فکر می کنم مجلس شورای اسلامی در این رابطه خیلی خوب شفاف سازی نکرده به همین دلیل ما همواره شاهد جرو بحث شهرداری ها با سازمان میراث فرهنگی هستیم ضمن اینکه سازمان میراث فرهنگی هم برنامه ریزی درستی برای توسعه گردشگری در این مناطق ندارد و ظاهرا فق پز روشنفکری می دهد.

به اعتقاد این شهروند:شهرهای مقصد توریستی در دتیا مثل ونیز و یا پاریس از بافت تاریخی خود خوب مراقبت می کنند اما در شیراز الگوی ما شهرهای کشورهای جهان سوم است!

سیروس می گوید: من معتقدم ما باید شهرهایی چون آمستردام،پاریس،لندن،مادرید و یا رم را الگو قرار داده و تازه از نکات ضعف آنها درس بگیریم و بهتر عمل کنیم نه اینکه اصفهان یا  ۴ شهر کشورهای خاورمیانه را الگوی خود قرار دهیم و هی بگوییم ما از بیروت و بغداد و کابل و فوقش قاهره جلوتریم!چرا از بهترین شهرهای توریستی دنیا نباشیم؟ وضعیت شهرهای ما زمانی بهتر می شود که نمایندگان دلسوز و پیگیری داشته باشیم تا شهر را به عنوان موجودی زنده نگاه کنند و در تدوین قوانین شهرها استانداردهای جهانی را لحاظ کنند.

وی از منتخبین مردم درخواست کرد: در مجلس شورای اسلامی دنبال دعواهای جناحی و سیاسی نباشند و نخواهند که کسی را سیمان کنند!نمایندگان اگر راست می گویند به محکم کاری قوانین بپردازند نه سیمان کرده دیپلمات های مملکت!

نغمه هنردار سرپرست و خبرنگار خبرگزاری برنا در شیراز است.او مجلس شورای اسلامی را نماد مردم سالاری دینی می داند و می گوید: با گسترش شبکه های اجتماعی و امکان ارتیاط مستقیم و بی واسطه یا شهروندان،نمایندگان دیگر نباید تنها یه دفتر ارتباطات مردمی خود بسنده کنند چرا که اولا امکان حضور آنها در این دفتر خیلی کم است و بسیار پیش می آید که مسئوولین دفتر آنها در توبت دهی ملاقات های مردمی،سلیقه ای رفتار می کنند.ثانیا شیکه های اجتماعی این فرصت را در اختیار نمایندگان می گذارند تا شهروندان شیرازی هرکجای دنیا که باشند با نماینده شهر خود ارتباط بگیرند و چه بسا این شهروند علاقمند به سرمایه گذاری برای شهر خود باشد لذا از طریق شیکه های اجتماعی بی آنکه بخواهد برای ارتباط گیری به نماینده شهرش به کسی رانتی بدهد،با او ارتباط برقرار می کند. لذا ارتباط تنگاتنگ نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مردم  از این طریق حتا باعث دیالوگ متقابل مردم با نماینده شان می شود و آنها دیگر شنونده صرف نیستند بلکه خواسته ها و پیشنهادهای خود را نیز به مردم ارائه می دهند.

نغمه می گوید:تنها در سایه ارتباط مستقیم و موثر نمایندگان با مردم است که مجلس شورای اسلامی نماد مردمسالاری دینی می شود وگرنه نشستن در برج عاج و تک گویی و مونولوگ جایگاه مجلس و شان نمایندگان را در افکار عمومی پایین می آورد.معتقدم عضویت در گروه های مختلف خبری نیز می تواند نمایندگان را از مسائل و مشکلات مردم و دستگاه های اجرایی آگاه کند چرا که اصحاب رسانه پل ارتباطی مردم و مسئوولین هستند.البته این مهم به شرطی اتفاق می افتد که اصحاب رسانه امانتدار مردم باشند و واقعیت را آنگونه که هست به نمایندگان منتقل کنند نه آنگونه که آنها می خواهند!

منتشر شده در روزنامه افسانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.