یک تصمیم کاملا کارشناسی شده در جشنواره فیلم فجر شیراز:ظرفیت سالن ۸۰۰ نفر،تماشاچی ۲۵ نفر!

خبر پارسی – فرزاد صدری – در حالی که ۱۶ سال پیش جشنواره فیلم فجر در شیراز با سه سالن نمایش فیلم کار خود را آغاز کرد،انتخاب تنها دو سالن برای نمایش فیلم ها در سال ۹۵ ،آن هم در حالی که یک سالن آن بی کیفیت است، شوک علاقمندان در شیراز را به دنبال داشت!

شهر شیراز که عنوان قدیمی ترین شهرستان نمایش جشنواره فیلم فجر را دارد،با وجود اضافه شدن دو سالن سینما در ۲ سال گذشته و کیفیت بسیار بالای سالن های نمایش فیلم “فرهنگ” و ” گلستان” و استقبال بسیار خوب شهروندان از این ۲ سینما،اما در جشنواره امسال،علاقمندان به سینما را از تصمیم گردانندگان جشنواره فیلم فجر در کشور و شیراز مایوس کرد،چرا که در کمال ناباوری دو سالن شیک و مجهز “فرهنگ” و ” گلستان” از جدول پخش فیلم جشنواره فجر در شیراز کنار گذاشته شدند!

پی گیری های خبر پارسی نشان می دهد که در ابتدا نام ” سینما فرهنگ” در جدول نمایش فیلم های جشنواره قرار داشته اما تصمیم عجیب متولیان جشنواره فجر مبنی بر پخش فیلم در سالن های بالای ۵۰۰ نفر تماشاچی، باعث شده نام این سینما و به دنبال آن “پردیس سینمایی گلستان”  از فهرست پخش فیلم های جشنواره خارج شود!

این تصمیم عجیب در حالی برای سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر گرفته شد که در بسیاری از شهرستان های کشور فیلم ها را با اجبار در سالن های ۲۰۰ نفره،نمایش دادند اما گویا این قاعده اجباری نمی توانست شامل حال قدیمی ترین شهرستان نمایش فیلم های جشنواره فجر شود!

کج سلیقگی متولیان جشنواره فیلم فجر و شاید تجربه کم معاونت سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس،باعث شد این تصمیم با آگاهی کامل اتخاذ نشود و نتیجه آن شود که در سالن ۸۰۰ نفری سینما سعدی و در یکی از  سئانس های نمایش فیلم این سینما تنها ۲۵ نفر حضور پیدا کنند! این استقبال بسیار کم از نوبت نمایش سینمای قدیمی شهر زمانی معنا پیدا می کند،که به یاد بیاوریم سال گذشته و در سینما فرهنگ به دلیل استقبال بسیار خوب تماشاگران صندلی اضافه در سالن گذاشته می شد.

استقبال خوب مردم شیراز از جشنواره سال گذشته در سینما فرهنگ نشان داد که یک سالن با کیفیت چقدر می تواند در جذب تماشاگر موثر باشد.تجربه سینما داری در ایران ثابت کرده ؛ تمام سینماهایی که بازسازی شده و به تکنولوژی روز مجهز شده‌اند، با رشد میزان مخاطب رو‌به‌رو بوده‌ و فروش آن‌ها چندبرابر شده است. این اتفاق در سینماهای تازه تاسیس و مدرن با استقبال بیشتری مواجه شده و ثابت کرده که مردم علاقه دارند به سینما بروند،اما قدیمی بودن سالن سینماها راضی‌شان نمی‌کند.

سینما سعدی در شیراز اگرچه در نزدیکی مرکز شهر قرار دارد اما یک سینمای قدیمی و رنگ و رو رفته است که بهبود صدای  سالن آن نیز به استقبال مخاطب منتهی نشده و باعث خجالت در جشنواره فیلم فجر شیراز شده است! شاید تصمیم به پخش فیلم در سینما سعدی با این امید که هر ۸۰۰ صندلی سینما پر می شود و هر سئانس حدود ۸ میلیون فروش دارد اتخاد شده باشد! اما معاونت محترم سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باید به خاطر داشته باشد که امروزه کیفیت و تصاویر تلویزیونی ارتقا زیادی پیدا کرده و سینما باید در بین رقبایش بتواند حیات خود را حفظ کند.اگر در سه دهه گذشته مخاطب برای دیدن فیلم راهی بجز سینما رفتن نداشت و حاضر بود با هرکیفیتی فیلم را تماشا کند اما امروز اوضاع متفاوت شده و با وجود سالن های شیک و مرغوب، تماشاگر حاضر نمی شود رنج سرمای سینما سعدی با کیفیت پایین صندلی ها و تصویر آن را در سرمای بهمن ماه تحمل کند.او ترجیح می دهد فیلمی خارج از جشنواره را در سالن های شیک و مرتب “فرهنگ” ” گلستان” و تا حدودی “تالار حافظ” دنبال کند.

نکته دیگری که جناب “مهدی رنجبر” معاونت محترم سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باید به آن توجه داشته باشد؛پراکندگی و جانمایی جغرافیایی سینماهای نمایش دهنده فیلم فجر است.او باید به این نکته توجه می کرد که به دلیل مشکلاتی همچون مسافت، مشکل ترافیکی و ایاب و ذهاب که معمولا شهروندان با آن درگیر هستند،سینماهای جشنواره در یک محدوده جغرافیایی متمرکز نباشد و انتخاب پردیس سینمایی گلستان به این پراکندگی جغرافیایی،آن هم در سرمای ویران کننده این روزهای جشنواره،کمک شایان توجهی به استقبال بیشتر شهروندان از فیلم ها می کرد.به ویژه اینکه تماشاگران و هنر دوستان راغب هستند فیلم های مورد علاقه خود را در پردیس ها و سینماهای مدرن و با کیفیت ببینند.

در پایان باید گفت در این چند دهه مشخص شده که حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی فارس،انگیزه بیشتری برای مرمت سینماهایی که شاید به صورت باد آورد در اختیار آنها قرار گرفته،ندارد! ای کاش شیراز نیز کمی تدبیر به خرج می داد و حداقل یک سینما از سینماهای مدرن خود را به جشنواره اختصاص می داد.آیا وقت آن نشده مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس،از مشاوران بهتری در حوزه فرهنگ و هنر سود ببرد؟!

پی نوشت:جناب آقای دکتر بهزاد مریدی،مدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بارها عنوان داشته مقوله نقد را امری ضروری برای مدیران اجرایی می‌دانم ونقدپذیری مسئولان دیوار بلندی که میان آنها و مردم شکل گرفته را از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.