یشکسوتان رسانه در شیراز تجلیل شدند/بهزاد مریدی: عدالت را فدای دوستی و دشمنی‌هایمان نکنیم/ خبرنگار باید سوگند یاد کند از جبر و زور برخی نهراسد

با حضور مدیرکل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دو عضو شورای شهر شیراز در آیینی به مناسبت روز خبرنگار از پیشکسوتان روزنامه نگاری شیراز و خبرنگاران حوزه فرهنگ تجلیل شد.
عهد کرده بودیم یک هفته شنونده باشم
در این آیین مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تاکید براینکه از روز ۱۸ مرداد عهد کرده بودیم یک هفته شنونده باشم، گفت: خبرنگار بیش از آنچه که نیاز به گوشزد کردن داشته باشد، نیاز به این دارد که از سوی مدیران نگاه های دوسویه را درک کنند.
بهزاد مریدی با بیان اینکه خبرنگاران می دانند باید با مسئولین برخورد کنند، ابراز کرد: اما مسئولان می دانند که چگونه با خبرنگاران برخورد کنند.
وی ادامه داد: واکنش اجتماعی باید بین خبرنگار و مسئول دوسویه باشد.
مریدی با اظهار اینکه در دسترس بودن یک مدیر لازمه هر اتفاقی است، یادآور شد: خبرنگاران باید سعه صدر را در خود تقویت کنند.
وی توصیه کرد که مباحث جمعی باید نزد خبرنگار ارجحیت داشته باشد، افزود: اندیشه و مطالعات را فزونی بخشیم عهد و پیمان ببندیم که نهراسیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: این‌که یک مدیر در دسترس خبرنگاران باشد حسن وی نیست، بلکه عمل به وظیفه است.
پاسخگو بودن مدیر حسن نیست، وظیفه است
بهزاد مدیری اظهار داشت: در جامعه امروز فرهنگ و هنر از ارتباطات جدا نیست و از سویی علم ارتباطات نیز علم نوینی نیست بلکه ریشه در حوزه‌های زبان‌شناختی دارد و فلسفه زبان و ارتباطات جدای از هم ارزیابی نمی‌شود.
وی افزود: منابع اصلی حوزه‌های زبانی و بقا و دوام آن درگرو ارتباطات اجتماعی است و بدون این ارتباطات و تعاملات اجتماعی، در حوزه رسانه حرفی برای گفتن نمی‌ماند.
مریدی ادامه داد: مسئولان توجه کنند قرار نیست این ارتباطات یک‌سویه باشد و قرار نیست همواره خبرنگاران ملتمسانه به دنبال مسئولان باشند و اگر مسئول دوست داشته باشد حرفی را بزند یا نزند و به‌دلخواه خود نشست خبری بگذارد یا بالعکس سال‌ها از خبرنگاران و رسانه‌ها فراری باشد.
وی اضافه کرد: در دسترس بودن یک مدیر حسن نیست، لازمه مسئول بودن است که مسئول مورد سؤال است و باید پاسخگو باشد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تصریح کرد: خبرنگار نیز باید به شاخصه‌های فکری و ذهنی رسیده باشد که سعه‌صدر را در خود تقویت کند و فضایی را ایجاد نکند که مباحث فردی در خبررسانی وی ارجحیت پیدا کند چراکه در نبود این پختگی ارتباط دوسویه ایجاد نمی‌شود.
وی بیان کرد: ممکن است من خبرنگار به در اتاق مدیری بروم و وی توجه نکند و آنگاه من تا مدت‌ها به دنبال مچ‌گیری از آن مدیر بروم درحالی‌که کظم غیض، سعه‌صدر و کنار نهادن پیش‌داوری‌ها از ابتدایی‌ترین اصول خبرنگار بودن و خبرنگار ماندن است.
مریدی خاطرنشان کرد: پزشکان و وکلا سوگندنامه دارند و ما خبرنگاران نیز باید سوگند یاد کنیم از رجحان دادن تمایلات شخصی بپرهیزیم و عدالت را فدای دوستی و دشمنی‌هایمان نکنیم.
این مدیر فرهنگی ابراز داشت: من خبرنگار باید سوگند یاد کنم از جبر و زور برخی نهراسم و در مقابل پیشنهاد بعضی دگر سست نشوم، هرجایی و هر محفلی نروم، هر اندیشه‌ای را منعکس نکنم و شأن خبرنگاری را پاس بدارم.
مریدی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن توصیه خبرنگاران به قانونمداری، اظهار داشت: آنجا که هر فردی در حوزه خود مطابق قانون عمل کند کسی نمی‌تواند در فعالیت او اخلال ایجاد کند چنانکه خود ما در برخی موارد از قبیل برگزاری کنسرت‌های قانونی تسلیم خواسته‌های غیر قانونی نشدیم و خواهیم شد و به مانند همین خبرنگاران نیز تا زمانی که مطابق قانون عمل کنند فرهنگ و ارشاد حامی آنها است.
وی تصریح کرد: رویه خود من این بوده که هیچ گاه در اثر انتقاد یا حتی پیشداوری یک رسانه با آن رسانه برخورد حذفی و حتی بازخواست نداشته و نخواهم داشت اما رسانه‌ها در مورد انتقاد از سایر مسئولان باید حدود و چارچوب نقد صحیح را رعایت کنند و صد البته هیچ کس بهتر از اهالی رسانه که سال‌ها در حوزه‌های مختلف قلم می‌زنند بر خطوط قرمز و مصالح کشور واقف نیست.
به گزارش فارس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در این مراسم قول داد خبرنگارانی که مشکلی در مورد بیمه خویش دارند به وی مراجعه کنند تا از طرق مقتضی مشکل آنان را حل کند.
تدوین نظامنامه اطلاع رسانی در دولت تدبیر و امید ادامه دارد
مدیر کل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین که در فضای پرسش و پاسخ ادامه یافت، از تدوین نظامنامه اطلاع رسانی در دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: بر اساس حقوق صنفی رسانه، قوانین مورد بازبینی قرار گرفته است.
لادن حیدری با تاکید بر اینکه قانون جامعی در خصوص سایر رسانه ها تاکنون وجود نداشته، بیان کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات چندین سالی است که در مجلس تصویب شده که کمیسیون های زیادی در این خصوص تشکیل شده است.
وی در خصوص قانون کپی رایت هم در خصوص روزنامه نگاران اشاره کرد: اخبار به شکل عام از حوزه حمایتی حق مولف خارج است و عکاسان در حوزه حقوق مولف مورد حمایت قرار دارند.
مدیر کل حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: چنانچه روزنامه نگاری صاحب اثری باشد که کپی محض نباشد به طور حتم مورد حمایت قانون کپی رایت است.
در ادامه این آیین، روزنامه نگاران به بیان صریح مشکلات و مسائل سد راه رسانه ها پرداختند و دو بانوی عکاس و خبرنگار به نمایندگی از سوی بانوان روزنامه نگار به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
در این برنامه که در پایان برنامه های هفته خبرنگار برگزار شد از پیشکسوتانی چون بهمن پگاه راد، منصور آرمش فرد، خسرو حق گو، عبدالغفور مصطفایی، پروین دخت شیرازی و محمد صداقت تجلیل شد.
این درحالیست که کیک آیین پایانی هفته خبرنگار توسط محمدحسین نیکوپور و لیلا رحمان ستایش بریده شد و خبرنگاران و عکاسان خبری هدایا و لوح و گل روز خبرنگار را به پاس یک سال تلاش مستمر از دست مدیرکل فرهنگ و ارشادفارس،دریافت کردند.

1 دیدگاه برای “یشکسوتان رسانه در شیراز تجلیل شدند/بهزاد مریدی: عدالت را فدای دوستی و دشمنی‌هایمان نکنیم/ خبرنگار باید سوگند یاد کند از جبر و زور برخی نهراسد

  1. آقای صدری بارها باخود گفته ام دیگر حرفی نمیزنم چیزی نمی نویسم اما امان ازدست بی عقلی وعقلی که اگر تا هفت نیامد دیگر بعد تا 70سال هم نیاید چرا همانگونه که میشل فوکو در میکروآنالیز قدرتش می گوید قدرت از آنجایی که به ما اعمال می شود نیست بلکه بسان شبکه ای است که ازطریق کسانی که صاحبان اصلی آن قدرت نیستند برما اعمال می شود ودرادامه بحث قدرتیش درباب قدرت ذهن آگاهی ازآن به مسخره کنندهترین قدرتها یاد میکند والسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.